معاون وزیر صمت در جمع خبرنگاران در خصوص کانال مالی اروپا گفت: اینکه سه کشور اصلی اروپایی کانالی را تحت عنوان اینستکس ایجاد کرده‌اند باید دید که چه مسیری را دنبال می‌کند و هدف آنها در آخر چیست. در بیانیه آنها مطرح شده که این کانال فقط برای غذا و دارو است و یا اقلام غیر تحریمی را شامل می‌شود. این بیانیه یک معنا دارد که خوشایند ما نیست. ما در برجام تخلفی نکردیم که اکنون بخواهیم تحت این محدودیت‌ها قرار بگیریم. اگر از طریق این کانال مالی اروپایی‌ها نتوانند اقلام غیر تحریمی را به کشور صادر کنند یعنی پذیرفته‌اند که آمریکایی درست می‌گویند و این خلاف وعده اروپایی‌ها و برجام است.

مودودی تصریح کرد: این کانال مالی بیشتر از اینکه منفعت ایران باشد برای اعاده حیثیت اروپا است و امیدواریم اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند باشند. اما به هرحال راه‌اندازی این سازوکار مالی اقدام خوبی بود و امیدواریم بتوان به سرعت آن را توسعه داد. اگر این سازوکار قدرت بگیرد ضربه کاری‌ای به نگاه سلطه‌گرایانه آمریکا خواهد بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در مورد آخرین وضعیت ترخیص خودروها افزود: دستورالعملی که قرار بود وزارت صنعت آن را ابلاغ کند چهارشنبه هفته گذشته به بنادر و گمرکات ابلاغ شد و خودروهایی که تا قبل از ۱۶ مرداد ثبت سفارش شده بودند اجازه پیدا کردند طی فرآیند قانونی ترخیص شوند.

وی در خصوص این فرآیند گفت: افرادی که خودرو را وارد کردند باید دوباره ثبت سفارش انجام دهند و کسانی که می‌خواهند ارز بانکی دریافت کنند باید تعهدات لازم جهت پرداخت مابه‌التفاوت را به بانک مرکزی بدهند.

وی در خصوص اختلاف نرخ دلار و ریال در رونق صادرات گفت: کسانی که خیانت می‌کنند و نمی‌خواهند ارز خود را برگردانند باید از قوه قضائیه، دولت و بانک مرکزی بترسند اما کسانی که واقعا خدمت و تولید می‌کنند و ارز خود را با خرید مواد اولیه برمی‌گردانند نباید دغدغه داشته باشند بلکه باید به تولید فکر کنند و دچار حاشیه‌ها نشوند.

مودودی در خصوص وضعیت ثبت سفارش ها گفت: با توجه به اختلاف نرخ ارز با ریال اکنون بهترین فرصت برای رونق صادرات است. ضمن آنکه از زمانی که ثبت سفارش‌ها را به استان‌ها تفویض کرده‌ایم فرصت کار بیشتر شده است. البته ایرادات فنی‌ای وجود دارد که کارشناسان در حال پیگیری آن هستند.

وی در خصوص مشکل ترخیص کالاها از گمرک به دلیل انجام نشدن ثبت سفارش گفت: این نکته حائز اهمیت است اول اینکه به دلیل فنی‌ای که می‌خواستیم مدیریت ارزی داشته باشیم اعلام کردیم در بازه زمانی سه ماهه باید ثبت سفارش انجام و منجر به ترخیص کالا شود اما پس از مدتی این زمان را به شش ماه افزایش دادیم تا نیازی به ثبت سفارش دوباره نباشد. در مورد ثبت سفارش‌های بانکی نیز کتبا به گمرک اعلام کردیم که نیاز به ثبت سفارش مجدد نیست.

مودودی افزود: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و حتماً ارز باید برای مواد اولیه، تجهیزات و ماشین‌آلات مصرف شود و یا به کالاهای اساسی تبدیل شود. برای ترخیص کالاها ما شرایط ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت تا به سهولت انجام آن کمک کند.

معاون وزیر صنعت در خصوص کاهش رشد صادرات در ماه گذشته گفت:‌اما پیش‌بینی‌ها بر این بود که وقتی تحریم‌ها شکل بگیرد صادرات ایران دچار سقوط خواهد شد اما روند صادرات همچنان مثبت بوده است. این کاهش آمار ناشی از افت نرخ رشد صادرات است که از ۱۳ درصد به ۲ تا ۳ درصد رسیده است که دو عامل دارد؛ یکی اینکه تعدادی از قیمت‌های پایه گمرکی را اصلاح کردیم به طوری که برخی از آنها تا ۷۰ درصد کاهش داشته است. نکته بعدی آنکه هرچه جلوتر می رویم شرایط سخت‌تر خواهد شد و دشمنان ایرانی فضای تجاری را سخت‌تر می‌کنند. اینکه برخی مطرح می‌کنند علت این کاهش بحث تعهداتی است که از طرف بانک مرکزی مطرح شده ما چنین اعتقادی نداریم و فکر نمی‌کنیم که این تعهدات در کاهش صادرات نقش داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.