مسؤولان عراقی به سایت العربی الجدید قطر گفتند که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در حال حاضر برای رسیدن به تفاهم با فراکسیون‌های سیاسی از جمله ائتلاف الفتح و ائتلاف سائرون درباره پرونده حضور نیروهای آمریکایی در عراق تلاش می‌کند. ائتلاف سائرون خود به دو دسته تقسیم می‌شود یکی حامیان مقتدی صدر که خواهان خروج آمریکا هستند و یکی جریان کمونیست که به خاطر ایران خواهان حضور آمریکایی‌هاست.

یک وزیر عراقی از ائتلاف الاصلاح که قرار است عادل عبدالمهدی را در سفرش به واشنگتن همراهی کند، گفت: عبدالمهدی و برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق درباره پرونده‌های مهمی که مطرح خواهند شد از جمله لزوم دور نگه داشتن عراق از درگیری آمریکا و ایران و استثنا قرار دادن عراق به خاطر وضعیت شکننده امنیتی و نیازش به داشتن روابط گرم با تمامی طرف‌ها اتفاق نظر دارند.

این وزیر گفت: عراق خواهان مستثنا قرار دادنش درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود و به تفاهمی نیز درباره حضور آمریکا در عراق خواهند رسید.

وی افزود: رسیدن به توافق میان عبدالمهدی و جناح نزدیک به ایران یعنی الفتح، دولت قانون و صدر به معنای آغاز مقدمات سفر عبدالمهدی به واشنگتن است. عبدالمهدی ژانویه اعلام کرده بود که دعوتنامه‌ای را از دونالد ترامپ برای سفر به واشنگتن دریافت کرده است.

عبدالکریم عبطان، از رهبران ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی نیز گفت: سفر عبدالمهدی به واشنگتن نوع روابط با آمریکا طی چهار سال آتی را مشخص خواهد کرد. در رأس پرونده‌هایی که عبدالمهدی با خود به واشنگتن خواهد برد، حضور آمریکا در عراق، تحریم‌ها علیه ایران و درخواست برای دور نگه داشتن عراق از نزاع ایران و آمریکاست. این دو پرونده میزان روابط عراق و آمریکا را مشخص خواهند کرد به ویژه اینکه توافق‌نامه‌های استراتژیکی میان دو کشور وجود دارند.

جمال کوجر، نماینده ائتلاف الکردستانی نیز گفت: این سفر صرفاً یک سفر پروتکلی نخواهد بود بلکه برای عراقی‌ها بسیار مهم است. عراق جنگ‌های خونینی را پشت سر گذاشته است و مردم به وضعیتی رسیده‌اند که تحمل تحریم یا جنگ‌های دیگری را ندارند. درنتیجه اولویت نهادها و رؤسای سه‌گانه این است که نگذارند عراق به سپر بلا در نزاع‌ها چه میان آمریکا و ایران و چه ایران و اسرائیل یا طرف‌های دیگر تبدیل شود.

وی گفت: هر سناریویی از این نوع مجدداً نزاع‌های طایفه‌ای و نژادی را ایجاد خواهد کرد. اقدام کنونی عراق درباره بی‌طرفی در خصوص نزاع‌ها کاملاً درست است.

برهان المعموری، از رهبران ائتلاف سائرون نیز احتمال داد که پیامی که عبدالمهدی از بغداد با خود به واشنگتن می‌برد یک پیام مثبت باشد و آن دور نگه داشتن عراق از درگیری‌ها و ممانعت از تبدیل عراق به میدان نزاع ایران و آمریکا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.