آسوشیتدپرس گزارش داد، حفاظت از هر شخصی نیازمند ماه‌ها برنامه‌ریزی و هماهنگی با آژانس‌های متعدد به رهبری سرویس مخفی آمریکاست و هزاران افسر در آژانس‌های متعددی به روشی مشهود یا غیر مشهود مشغول به کار می‌شوند.

بحث تأمین امنیت این سخنرانی در جریان تعطیلی طولانی‌مدت بخشی از دولت فدرال آمریکا در کانون توجه قرار گرفت و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به علت نگرانی‌های امنیتی از ترامپ خواست زمان انجام سخنرانی را به تعویق بیندازد. اما مقام‌های اجرای قانون گفتند که چنانچه سخنرانی طبق برنامه انجام شود، تعطیلی دولت فدرال ایرادات امنیتی به وجود نمی‌آورد.

حال سخنرانی برای فردا سه‌شنبه تعیین شده است. سرویس مخفی گرچه طرح‌هایش را اعلام نمی‌کند اما جزئیاتی از جمله تشکیل کمیته‌ای برای بررسی بهترین راه‌های تأمین امنیت مراسم را مطرح کرده است. سرویس مخفی همچنین با ارتش آمریکا، پارک‌ها و پلیس محلی، پلیس کنگره، کارشناسان مدیریت وضعیت فوق‌العاده و اف‌بی‌آی همکاری دارد. ۱۹ کمیته فرعی در حوزه‌هایی مثل مدیریت جمعیت، اطلاعات و ضد تروریسم، ترافیک و بحران وجود دارد. هر کمیته فرعی کارشناسانی از تمام آژانس‌های امنیتی دارد.

تیم‌ها مانورهایی برگزار می‌کنند و مقام‌ها با توجه به گزارش سال گذشته ارتقای عملکردشان را بررسی می‌کنند. تحلیلگران رسانه‌های اجتماعی را به دنبال نشانه‌هایی از رفتارهای تهدیدآمیز جست‌وجو می‌کنند و تحولات جهان را برای کسب اطلاع از چگونگی تأمین امنیت مراسم‌ها بررسی می‌کنند.

وس شوارک، از مسؤولان بخش حفاظت شخصیت‌ها می‌گوید: شما باید خلاق باشید. سعی می‌کنیم دو بار در یک جا سرک نکشیم.

در روز برگزاری مراسم هم یک مرکز عملیات‌ها در مکانی نامشخص برپا می‌شود و مقام‌های امنیتی به رصد رسانه‌های اجتماعی، نظارت بر ترافیک و اعتراضات، پرواز پهپادها و سایر هواپیماها و تهدیدهای بالقوه ارتباطی با عوامل میدانی مشغول می‌شوند.

کن ولنتین، از مسؤولان بخش حفاظت شخصیت‌ها می‌گوید: نمی‌خواهیم در کنگره مشکلی به وجود آید. ما می‌خواهیم تا حد ممکن مشکل را از کنگره دور کنیم. ما سعی می‌کنیم مشکلی در آنجا به وجود نیاید تا اگر مسأله‌ای رخ داد، در دورترین نقطه ممکن با آن مواجه شویم. مسدود کردن خیابان‌ها، انجام بازرسی و محدود کردن دسترسی‌ها همگی از ابزارهای سنتی مقابله با حمله و ایجاد بازدارندگی هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.