علیرضا زاکانی در نهمین مجمع بسیجیان استان همدان با بیان اینکه شرایط کشور به یک تحول فراگیر نیاز دارد و دیگر ادامه راه به شیوه فعلی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: انقلاب اسلامی در سال ۵۷ علیه استکبار جهانی به پیروزی رسید و در سال ۵۸ با فتح لانه جاسوسی انقلاب دوم شکل گرفت و امروز نیز به یک انقلاب نیاز داریم.

وی با بیان اینکه ما به گذشته خود افتخار می‌کنیم اما پیکره جامعه را بیماری فرا گرفته و باید این بیماری را از پیکره جامعه پاک کنیم، افزود: اگر این انقلاب و تحول و نوسازی انقلابی صورت نگیرد، عملاً اهداف انقلاب اسلامی محقق نخواهد شد.

زاکانی استقلال، آزادی، عدالت، پیشرفت معنوی و مادی، ظلم ستیزی و کمک به مظلومین در سراسر جهان را جزو هفت هدف متعالی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: ما تنها از نظر سیاسی به استقلال رسیدیم، اما در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هنوز وابسته‌ایم که اگر نبودیم مشکلات امروز را نداشتیم.

وی بیان کرد: انقلاب ما در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اما باید جامعه الگو ساخته شود و اگر نوسازی انقلابی را انجام ندهیم به اهداف انقلاب به طور کامل دست نمی‌یابیم و داشته‌های خود را معامله می‌کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه برای حفظ دستاوردهای انقلاب، پاسخ به نیازهای مردم و ساختن جامعه ایده آل به یک حرکت جدی و اساسی نیاز داریم اضافه کرد: امروز انقلاب اسلامی در عرصه‌های مواجهه ما با دشمنان در سطح مکتب و اسلام با همه مکاتب مادی و سرمایه‌داری، نظام سلطه و آمریکا در حال مبارزه است و برای تبدیل شدن به الگو نیاز به الگوی بومی و اختصاصی دارد.

مسئول مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج با بیان اینکه ما به دنبال جهانی شدن هستیم و آمریکا به دنبال جهانی سازی است، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی نظام اسلامی با سه ویژگی گوهر دین، رهبری الهی و ارزش والای مردم محقق شد که باید به یک نتیجه منجر می‌شد.

زاکانی ادامه داد: در دولت اسلامی باید توسعه فقه اجتماعی در حوزه و تلاش حوزه و دانشگاه برای نظریه پردازی بنیادین و کاربردی، نظام سازی، استخراج قوانین از متن دین و برنامه‌های درست برای پیشرفت کشور مدنظر قرار می‌گرفت، اما این مسیر را نرفتیم و الگوی مدونی به صورت مشخص برای ارائه نداریم.

وی معتقد است: نظام امت و امامت با پیوستگی‌های لازم محقق نشده و اگر مسیر به درستی پیش می‌رفت باید مردم‌سالاری دینی به طور کامل محقق می‌شد که تماماً صورت نگرفته است.

زاکانی حق رشد و تعالی فردی و اجتماعی، زندگی عزتمندانه در رفاه و آرامش، دانستن، انتخاب، مشارکت، نظارت، حق مالکیت بر اموال مشروع و بازخواست را از ویژگی‌های مردم سالاری دینی برشمرد و گفت: همه امور در کشور باید به مردم بازگردد و دولت باید ساختاری حداقلی، پاک، پاسخگو و چابک ایجاد کند، اما متأسفانه دولت بخش‌های اقتصادی کشور را بدست گرفته و نمی‌تواند به درستی کار کند، همچنین کشور باید شیشه‌ای باشد تا مردم بتوانند به راحتی به آن نظارت کنند.

وی با بیان اینکه همه امور باید به مردم واگذار شود، البته برخی از امور مانند امنیت یا اموری که مردم توان و تکنولوژی لازم را ندارند نمی‌توان واگذار کرد افزود: مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را نیز اقتصادی مردمی معرفی کردند و زمان دفاع مقدس نیز اگر مردم نبودند نمی‌توانستیم دوام بیاوریم.

زاکانی با بیان اینکه در دموکراسی غربی مردم سالاری دینی وجود ندارد، ادامه داد: نظام اسلامی باید مسیر رشد و تعالی را به شکلی فراهم کند که مردم بتوانند ویژگی‌های خود را به بهترین شکل ممکن داشته باشند و بزرگترین آفت جامعه ما سه ضلعی پرستش قدرت، ثروت نامشروع و بیگانه است، مافیایی که ۴۰ سال است کشور با آن مشکل دارد.

وی با بیان اینکه چرا مسئولان از بالا به مردم نگاه می‌کنند، اضافه کرد: اگر جنبه الهی مسئولیت در نظام نباشد، مسئولان بدبخت‌ترین آدم‌های روی زمین هستند اما وقتی مفهوم مسئولیت در جامعه به خوبی تبیین نشده باشد برخی از جنازه هم عبور می‌کنند که مسئولیت بر عهده گیرند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی با بیان اینکه وقتی فردی مسئول می‌شود باید از همه چیز خود بگذرد و در برابر همه کارها پاسخگو باشد عنوان کرد: چند وقتی است در کشور تلاش می‌شود بگویند که دولت پنهانی هست که نمی‌گذارد کارها پیش برود اما در واقع مافیای پنهان کشور هستند که نمی‌گذارند.

زاکانی با بیان اینکه بی‌تجربگی، عدم دقت در فرمایشات امام و مقام معظم رهبری، روزمرگی نیز در کشور وجود دارد اما آنکه نمی‌گذارد کشور پیشرفت کند همین سه ضلعی است و تنها راه آن نیز آوردن مردم به صحنه است، تصریح کرد: همانگونه که مسئولان در برابر مردم وظیفه دارند مردم نیز به فرموده حضرت امیر در برابر حکومت اسلامی مسئول هستند.

وی همراهی با حکومت در جهت پاسداشت ارزش‌ها، گام برداشتن در جهت تقویت حکومت و حمایت از حاکمیت اسلامی را از جمله وظایف مردم نسبت به حکومت معرفی کرد و گفت: مکتب امام، نگاه اجتهادی امام و خلف صالح ایشان یعنی مقام معظم رهبری است و دشمنان مکتب امام حاضر نیستند که لحظه‌ای اسلام را تحمل کنند، مخالفان مکتب اسلام افرادی هستند که دین را از سیاست جدا می‌کنند، اما مشکل اساسی ما رقبای مکتب امام هستند که می‌گویند باور دارند اما به مبانی مکتب امام و ویژگی‌های آن پایبندی ندارند.

وی با بیان اینکه پایبندی به مکتب امام، نگاه درست به دین، توجه به ولایت مطلقه فقیه و توجه به مردم سالاری دینی در برخی مسئولان دیده نمی‌شود، ادامه داد: اگر ما به قوانین اسلام عمل کنیم ایران و جمهوری اسلامی عزتمند می‌شوند.

زاکانی با بیان اینکه ایران مزیت‌های ویژه از نظر تمدنی، منابع نفت و گاز، موقعیت سوق‌الجیشی، حاکمیت و رهبری دارد، گفت: از اول انقلاب تا الان مسئولان کشوری به ویژگی‌های انحصاری کشور اهمیت ندادند و ما در جنگ با مزیت‌های انحصاری خود جنگیدیم و به پیروزی رسیدم وگرنه از نظر نظامی امکاناتی نداشتیم که بخواهیم با آنها در برابر دشمنان بایستیم.

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس نیز هر وقت مغرور می‌شدیم شکست می‌خوردیم اما وقتی گریه می‌کردیم و به خدا توسل می‌کردیم راه باز می‌شد عنوان کرد: راه باز است اما گیر کار افرادی هستند که روی مزیت‌های ویژه با مدل غربی کار می‌کنند و این افراد به مدل بومی برگرفته از متن جامعه دانشگاهی و حوزوی ما و عقلانیت الهی توجه ندارند.

زاکانی با بیان اینکه در انتخاب مسئولین دیگر به شایسته سالاری اهمیتی نمی‌دهند، گفت: اگر محور خدمات و نیازها را مد نظر قرار دهیم، مردم خدمات ملموس و واقعی دریافت می‌کنند به طوری که نیازهای حقیقی، واقعی و کاذب دارند و دشمن مکتب امام سعی می‌کند خدمات ملموس را کم جلوه دهد و نیازهای کاذب را تشدید می‌کند، فاصله را افزایش دهد و نارضایتی در جامعه به وجود آورد.

وی با بیان اینکه رقبای مکتب امام وقتی به خدمات ملموس می رسند منت بر سر مردم می‌گذارند، خدمات واقعی را بی اهمیت جلوه می‌دهند، ناکارآمدی موجود را گردن نظام و انقلاب می‌اندازند و نیازهای حقیقی را فراموش می‌کنند عنوان کرد: یادآوری خدمات ملموس، تبیین خدمات واقعی، روشنگری نیازهای کاذب و اصلاح‌گری انقلابی، مطالبه‌گری و بیان واقعیات از جمله وظایف مسئولان دلسوز نظام است.

وی با بیان اینکه در این مسیر ما نیاز به خودسازی داریم، ابراز کرد: تفکر غربی، خواب آلودگی و سطحی شدن انقلابیون، عدم رشد مناسب بصیرت در جامعه، دنیا طلبی و مقام پرستی گریبان کشور را گرفته است و سبب کاهش خدمت رسانی به مردم در مسئولان شده است.

زاکانی با بیان اینکه انقلابیون باید از خواب‌آلودگی و سطحی شدن خارج شوند و باید وظیفه خود را برای زمینه‌سازی ظهور انجام دهند اضافه کرد: اصل و اساس این است که از مکتب، ایران اسلامی، مردم و رهبری و اسلام دفاع کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.