علی دایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلات تیم سایپا در راه لیگ قهرمانان آسیا، حواشی پس از حذف تیم ملی از جام ملت‌ها و گزینه‌های مطرح درباره جانشینی کی‌روش سخن گفت. او به شدت به اظهارنظرهای مدیر روابط عمومی وزارت ورزش درباره تیم ملی و سرمربی آینده آن تاخت و این موضوع را دخالت آشکار دولت در فوتبال دانست.

متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

* ابتدا درباره شرایط تیم فوتبال سایپا صحبت کنید، فردا باید برابر سپیدرود رشت به میدان بروید، این دیدار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازی سختی پیش رو داریم چرا که سپیدرود در نیم فصل توانسته خودش را تقویت کند و بازیکنان خوبی را جذب کرده است. آنها در دیدار برابر پرسپولیس هم نشان دادند که تیم بسیار خوبی هستند. بنابراین فکر می‌کنم فردا بازی بسیار سختی برای هر دو تیم باشد. ما بعد از بازی در جام حذفی تمرینات خودمان را به خوبی انجام دادیم اما متأسفانه نتوانستیم بازیکنان مد نظرمان را جذب کنیم و تیم خوبی ببندیم. الان هم که باید با اتوبوس به رشت سفر کنیم چون پول کافی برای تهیه بلیت نداشتیم.

* ظاهراً تیم شما برای نیم فصل خوب تقویت نشده است. با این شرایط چه برنامه‌ای برای نیم فصل دوم و حضور در لیگ قهرمانان آسیا دارید؟

متأسفانه نتوانستیم بازیکنان مد نظرمان را جذب کنیم. البته به غیر از بازیکن، اولین مسئله برای یک تیم زمین تمرین است که ما آن را هم در اختیار نداریم. در این زمینه کم و کاستی وجود دارد. خیلی درخواست دادیم که مشکلاتمان برطرف شود اما تا به امروز حل نشده است.

* پس با این شرایط تیم خوبی را نبسته‌اید و نگرانی‌ها برای لیگ قهرمانان آسیا بیشتر می‌شود.

ما خودمان بیشتر از همه نگرانیم اما چاره‌ای هم نداریم. وقتی باشگاه نمی‌تواند پول کافی به بازیکن بدهد و نمی‌تواند بازیکن مد نظر ما را جذب کند کاری از دستمان بر نمی‌آید.

* با این شرایط آینده تیم‌تان در آسیا را چطور می‌بینید؟

کار برایمان بسیار سخت است همه خودشان را آماده کرده‌اند و رقبا هم با قدرت در لیگ قهرمانان آسیا حاضر می‌شوند اما ما متأسفانه با وجود اینکه می‌دانیم نقاط ضعف‌نام کجاست اما نتوانستیم آنها را ترمیم کنیم. با همه این شرایط مطمئناً همه توان‌مان را برای بازی‌ها می‌گذاریم تا بهترین نتیجه ممکن را بگیریم.

* این روزها شایعات زیادی پیرامون شما و تیم ملی مطرح است. حتی مهدی تاج گفت که مذاکراتی با شما برای حضور در تیم ملی فوتبال انجام داده است آیا این مسئله را تأیید می‌کنید.

نه من هیچ صحبتی با هیچ کس برای تیم ملی فوتبال انجام ندادم.

* اگر پیشنهاد رسمی به شما داده شود آیا روی آن فکر می‌کنید؟

فعلاً هیچ پیشنهادی مطرح نشده و من سرمربی سایپا هستم و تمرکزم روی تیم خودم است.

* کارلوس کی روش ۸ سال در فوتبال ایران کار کرد و در نهایت رفت. به نظر شما در حال حاضر کارلوس کی روش بیشتر از این جدایی زیان خواهد دید یا فوتبال ایران؟

فوتبال ما خیلی وقت است که در مسیر سرازیری قرار دارد و زیان می‌کند وقتی ما امکانات اولیه را نداریم و در مملکت ما کاری برای زیرساخت‌ها انجام نمی‌شود و باشگاه‌ها هم توان مالی کافی را ندارند و سطح لیگ‌مان دائماً پایین‌تر می‌آید چه کار می‌توانیم انجام بدهیم. کی‌روش هشت سال در فوتبال ایران زحمت کشید و بدون اینکه از او تشکر کنیم از فوتبال ایران رفت. به نظر من باید برای زحماتی که در فوتبال ایران کشیده بود حداقل یک مراسم بدرقه می‌گرفتیم و از او تشکر می‌کردیم نه اینکه همین طوری به ایران بیاید و در ادامه ایران را ترک کند. ما چنین آدم‌هایی نیستم و فرهنگ غنی داریم.

* بعد از باخت مقابل ژاپن حملات زیادی به کی‌روش شد، خیلی‌ها می‌گفتند او باید تیم ملی فوتبال ایران را قهرمان می‌کرد. شما با این نظرها موافقید؟

ببخشید من از شما سوال دارم، پیش از آقای کی‌روش ما کی قهرمان آسیا شدیم؟ چند جام به دست آورده‌ایم؟ شما انتظار داشتید کی‌روش ایران را در جام جهانی قهرمان کند یا اینکه فکر می‌کردید به راحتی در جام ملت‌های آسیا قهرمان می‌شویم. من با قطعیت می‌گویم اگر ما در جام ملت‌های آسیا هم قهرمان می‌شدیم تمام علم و دانش و مدیریت در فوتبال زیر سوال می‌رفت. ما حداقل امسال با کی‌روش به جمع چهار تیم برتر آسیا صعود کردیم. خاطرتان هست آخرین بار کی به جمع چهار تیم برتر رسیدیم؟ ۱۵ سال پیش بود در دوره‌های بعدی که اصلاً بالا نیامدیم. پس چطور انتظار دارید کی‌روش به راحتی تیم را قهرمان کند. برخی دوستان که انتظار داشتند کی‌روش تیم ملی را در جام جهانی قهرمان کند؟ آیا واقعاً می‌توانستیم در جام جهانی قهرمان شویم؟

* آنقدر انتظارها از تیم بالا بود که همه می‌خواستند تیم ملی قهرمان شود.

وقتی شما انتظار قهرمانی دارید باید امکانات لازم را هم فراهم کنید. باید برنامه‌های آماده سازی سرمربی را مو به مو اجرا کنید. بروید و ببینید فوتبال ما در آسیا از نظر امکانات کجاست؟ و بعد درباره قهرمانی در آسیا صحبت کنید.

* پس شما فکر می‌کنید پس از شکست برابر ژاپن نسبت به کی‌روش بی‌رحمی شد؟

ما متأسفانه نه تنها با کی‌روش بلکه با مربیان دیگر هم چنین کاری کردیم. الان شرایطی داریم که فکر می‌کنم فوتبال ما آنقدر پول ندارد که بخواهد قراردادهایی نظیر قرارداد آقای کی‌روش و یا مربیان بزرگ‌تر از آن را بپردازد. به همین خاطر فکر می‌کنم فدراسیون هم بدش نمی‌آمد کی‌روش را به راحتی کنار بگذارد اما باید بدانید کی‌روش مربی سطح بالایی بود که در دو دوره متوالی ایران را به جام جهانی برد که در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بود. به همین خاطر باید قدردان کی‌روش باشیم.

* قبل از جام ملت‌های آسیا انتقادات زیادی به عملکرد کارلوس کی‌روش می‌شد و خود شما گفته بودید شاید آنها به نیمکت تیم ملی نظر دارند. آیا الان هم همین نگاه را نسبت به منتقدان تیم ملی دارید؟

اگر درست نگاه کنید ما واقعاً نمی‌توانیم از نظر فنی ایرادی به کی‌روش بگیریم. شاید از نظر فنی من بگویم در فلان بازی فلان کار نباید انجام می‌شد اما صحبت کردن بعد از بازی بسیار راحت است. بعد از بازی با ژاپن من به راحتی می‌توانم بگویم فلان بازیکن نباید بازی می‌کرد و یا فلان تاکتیک تیم نباید اجرا می‌شد اما من در کنار تیم نیستم که بخواهم قبل از مسابقه نظر بدهم. می‌خواهم بگویم شما بعد از اینکه یک بازی را ببینید خیلی مسائل را می‌توانید مطرح کنید اما مهم این است که قبل از آن مسابقه نظر درستی داشته باشید. مطمئناً ایراداتی وجود داشته که بعد از بازی با ژاپن همه کارشناسان درباره آن صحبت کرده‌اند.

* آیا به نظر شما کلینزمن، زیدان و مورینیو روزی به فوتبال ایران می‌آیند؟

با چه امکاناتی می‌خواهید این مربیان را بیاورید؟ متأسفم که آقای مازیار ناظمی درباره این مسائل صحبت می‌کند. او در وزارت ورزش است و این وزارتخانه هیچ ارتباطی به فوتبال ندارد. صحبت‌های ناظمی دخالت دولت در فدراسیون فوتبال است که با قوانین فیفا مغایرت دارد. نه تنها او بلکه آقای سلطانی‌فر هم نمی‌تواند درباره انتخاب سرمربی تیم ملی اظهار نظر کند. تنها مرجعی که می‌تواند درباره سرمربی تیم ملی تصمیم بگیرد فدراسیون فوتبال است و یا نهایتاً هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال می‌تواند درباره آن نظر بدهد.

درباره اسم‌هایی هم که گفتید باید بگویم سنگ بزرگ علامت نزدن است. شما فکر می‌کنید زیدان که رئال مادرید را رها کرده به ایران می‌آید یا کلینزمن به ایران می‌آید؟ من که چشمم آب نمی‌خورد. ای کاش ما با افکار مردم بازی نکنیم و با آنها صادق باشیم. اگر مبلغ قرارداد آقای کی‌روش سنگین بود و در پرداخت آن مشکل داشتیم چطور می‌توانید یک مربی بزرگ‌تر با دستمزد بیشتر بیاورید. شما فکر می‌کنید این مربیان با ۱۰۰ هزار دلار و یا ۲۰۰ هزار دلار به فوتبال ایران می‌آیند. شما از آقای ناظمی بپرسید مورینیو در منچستر یونایتد چقدر حقوق می‌گرفت؟ یا بپرسید قرارداد زیدان چقدر بود؟ شما فکر می‌کنید آنها انگلیس و اسپانیا، آلمان و آمریکا را رها می‌کنند و با این شرایط و امکاناتی که نداریم به ایران می‌آیند و در اینجا کار می‌کنند؟ شرایط ایران متأسفانه سخت‌تر از کشورهای دیگر است و به همین خاطر مربیان بزرگ اگر بخواهند در فوتبال ایران با این شرایط کار کنند یک و نیم یا دو برابر دستمزدشان در اروپا را طلب می‌کنند. چگونه ما می‌توانیم این پول را پرداخت کنیم؟ آقای ناظمی من از شما یک سوال دارم، شما در فدراسیون فوتبال چه سمتی دارید؟ وقتی در فدراسیون فوتبال سمتی ندارید بهتر است درباره وزارت ورزش صحبت کنید که در آنجا سمت دارید. فیفا دخالت دولت در فوتبال را ممنوع کرده است.

* شما به عنوان یکی از اسطوره‌های فوتبال ایران آیا توصیه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران دارید؟

ان‌شاءلله که بتوانند تصمیم درستی بگیرند. ما زمان کافی در اختیار داریم و نباید این زمان را از دست بدهیم. باید به فکر تیم ملی و انتخاب مربی خوبی برای تیم ملی باشند تا از حالا خودمان را برای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آماده کنیم. الان بهترین زمان است که خودمان را بازسازی کنیم.

* بازنشستگان از فدراسیون فوتبال جدا نشدند. نظر شما درباره این مسائل چیست؟

من خیلی از قانون و قوانین بازنشستگان اطلاعی ندارم و دوست ندارم به این مسائل ورود کنم و صحبت کنم اما ما باید در فوتبال‌مان به دنبال مدیر باشیم و کسی را بیاوریم که با تلاش درست فوتبال ما را سر و سامان بدهد. باید دنبال فردی باشیم که عاشق خدمت کردن باشد و از یک عقل و برنامه هم برخوردار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.