مراسم رونمایی از طرح‌های دانش‌بنیان و تحقیقاتی در حوزه «یو پی اس» در پارک علم و فناوری پردیس با حضور محمدرضا مودودی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، محمد امامی امین معاون استاندار، صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونین این اداره، امام جمعه فرماندار، رئیس اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان پردیس، کوروش گلریز شهردار پردیس و سایر مسؤولان برگزار شد.

محمدرضا مودودی معاون وزیر صنعت، معدن و به تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در مرکز پارک و فناوری پردیس که یکی از ظرفیت‌های خوب در حوزه‌های «یو پی اس‌»های برگشت‌پذیر را افتتاح کردیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و به تجارت افزود: این محصول جدید در دنیا بی‌نظیر است و برای اولین بار در ایران توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده است که می‌تواند به لحاظ جلوگیری از خروج ارز و همچنین در ایجاد فرصت‌های توسعه صادرات به کشور کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سهم محصولات دانش‌بنیان ما امروز حدود ۲ میلیارد دلار در تجارت جهانی است، این قابلیت را این شرکت‌های دانش‌بنیان دارند که در شرایط امروز که تحریم‌ها بیشتر کالاهای سنتی، صنعتی و تجاری ما را هدف قرار داده از ظرفیت محصولات دانش‌بنیان بهتر استفاده کنیم.

مودودی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت علمی که در داخل کشور شکل گرفته و ویژگی‌هایی که محصولات جدید تولید شده دارد با اینگونه محصولاتی که در این شرکت‌ها شکل و تولید می‌شود می‌توانیم سهم صادراتی خود را در بخش‌های مختلف از جمله بحث دانش‌بنیان افزایش بدهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد: ۲ میلیارد دلار از ۵۰ میلیارد دلار سهم صادرات غیرنفتی کشور به صنعت دانش بنیان اختصاص دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: با توجه به اینکه ما در برخی دانش‌ها ازجمله نانو در رتبه چهارم دنیا قرار داریم و امروز در این مجموعه محصولات تولید شده در دنیا نظیر ندارد، می‌تواند تاثیر بیشتری و در سهم توسعه صادرات غیرنفتی کشور داشته باشند.

وی در خصوص ساز و کارهای جدید اروپا و ایران در خصوص تامین ارز، گفت: امروز سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه ساز و کار مالی را برای تامین ارز کشور فراهم می‌کنند و طی تفاهم‌نامه‌ای که بعد از برجام و بعد از اینکه آمریکا خلاف معاهده عمل کرد، این کانال جدید ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: با برقراری این کانال مالی می‌توانیم تبادلات تجاری را در حوزه کالاهای غیرتحریمی ایجاد و مبادله بین کشور ایران و کشورهای اروپایی آغاز شود که در حال حاضر این کانال مالی باز شده است.

مودودی ادامه داد: زمانی را برای تحلیل دقیق‌تر برای شرایط و ویژگ‌ های این خط سبز تبادلات مالی و تجاری خود احتیاج داریم اما به هر حال این یک اقدام خوب و مثبتی از طرف اروپایی ها بوده که تحقق آن می‌تواند کمکی به جایگاه ایران به لحاظ ضوابط و تعهد‌های خود در دنیا باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اضافه کرد: این کانال تبادلات انجام می شود و اطلاعات دقیق آن هنوز مشخص نشده و زمانی که موضوعات آن را مشخص شود اعلام خواهد شد اما جلسات خصوصی در این‌باره برگزار و مذاکراتی در همین راستا برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در این کانال ابتدا بحث‌های اقلام کالاهای اساسی و دارویی مدنظر کشورمان است و به زودی آغاز خواهد شد و در ادامه اقلام غیرتحریمی در دستور کار قرار می‌دهیم.

مودودی اظهار کرد: انتظار داریم علاوه بر اقلام غیرتحریمی اجناسی را که آمریکایی‌ها به صورت ناجوانمردانه تحریم کرده‌اند را هم مشمول قرار بدهیم زیرا ما اساساً در بحث برجام تخلف و تخطی از این معاهده نداشتیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: اگر اروپایی‌ها بخواهند ما را با اقلامی محدود کرده و فقط به اقلام غیرتحریمی اکتفا کنند به معنای این است که اساساً پذیرفته‌اند که آمریکایی‌ها حق دارند و این در صورتی است که ما معتقدیم بزرگترین تخلف را در خصوص برجام آمریکایی‌ها انجام دادند.

وی در خصوص وضعیت ترخیص خودروها گفت: بر اساس آخرین آمار موجود خودروهایی که در بنادر، گمرکات و مناطق آزاد ویژه دپو شده بودند و به دلیل ممنوعیت ورود ترخیص نشده بودند بر اساس مصوبه هیئت وزیران و ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین و تکلیف شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این‌ها محصولاتی را شامل می‌شود که قبل از مردادماه امسال ثبت سفارش و قبض انبار را دریافت کرده باشند که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار خودرو وارد کشور شده باشد.

مودودی اضافه کرد: نزدیک به ۸ تا ۹ هزار خودرو با این مصوبه آزاد، وارد کشور و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و باقی آن‌ها نیز اگر پس از تاریخ شانزدهم مردادماه به کشور وارد شده باشد مستلزم یک مصوبه جدید هستند که تاکنون تعیین و تکلیف انجام نشده است.

وی بیان کرد: هیچگونه ثبت سفارش جدیدی بر اساس نیاز ارزی کشور در خصوص خودرو نداریم و برنامه‌ای در این حوزه نداریم.

در ادامه حجت فضلعلی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پردیس اظهار داشت: پردیس در حال حاضر جمعیتی بالغ بر ۲۳۰ هزار نفر دارد و در افق جمعیتی ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در این شهرستان ساکن خواهند شد.

وی افزود: این منطقه دارای پنج بافت صنعتی با ۸ هزار و ۶۰۰ واحد صنفی و صنعتی است که جمعیت ۷۵ هزار نفری در این مناطق به صورت مستقیم فعال هستند که از این تعداد ۴۶ هزار نفر بیمه شده تامین اجتماعی هستند که عمده ترین بخش صنایع چوب و پس از صنایع فلزی، پلیمری و دارویی است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پردیس خاطرنشان کرد: در پارک فناوری ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان و هایتک تحت نظارت صنعت معدن و تجارت مشغول هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.