عیسی کلانتری یکشنبه شب در نخستین نشست شورای ارزیابی محیط‌ زیست منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: هیچ طرحی در سواحل مکران، محدوده چابهار و کنارک نباید با دور زدن قانون و رعایت نکردن الزامات محیط زیست اجرایی شود.

وی به مشکلات غیر قابل جبران در عسلویه و مس سرچشمه کرمان اشاره کرد و افزود: مس این منطقه سبب شده تا شعاع ۸۰ کیلومتری تمام موجودات زنده حیات وحش سقط جنین کنند و زندگی برای مردم از شرایط بحران هم گذشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: عمر مردم عسلویه ۹ سال کمتر شده و هر کسی در آن ورود کند نمی تواند ۲۴ ساعت دوام بیاورد برای همین هیچ مسئولی حاضر نیست در آن سکونت و یا تردد کند.

وی ادامه داد: هیچ یک از مسئولان کشور و حتی وزیر نفت که این همه منفعت از آن منطقه دارد نمی توانند در عسلویه زندگی کنند و این شرایط نباید در چابهار و استان محروم سیستان و بلوچستان تکرار شود.

کلانتری گفت: چنانچه اجرای یک طرح بزرگ نظیر پتروشیمی چابهار حتی اگر هزینه بیشتری در بر داشته باشد باید مطالعات بلندمدت و هزینه های به موقع انجام و با شرایط و امکانات روز دنیا از هر گونه آلودگی ها و برهم زدن محیط زیست و حیات انسان و حیات وحش پرهیز شود.

وی تصریح کرد: اصلاح شرایط فعلی عسلویه و نجات انسان ها و حیوانات در آن منطقه نیازمند هزینه ای ۳۰ میلیارد دلاری است و کسی حاضر نیست سودآوری اش را رها کند و به فکر رعایت محیط زیست باشد.

وی از مسئولان چابهار خواست که با مطالعه دقیق و رعایت تمامی الزامات محیط نسبت به اجرای کارخانه های پتروشیمی و فولاد اقدام کنند تا روزی شاهد نارضایتی مردم و کوچ اجباری آنان نشویم.

معاون رئیس جمهوری گفت: هیچ مجوزی در سرزمین اصلی برای صنایع آب بر نظیر پتروشیمی و فولاد داده نمی شود و تمام این طرح ها به طرف دریا هدایت شده اند و باید اولویت آنها حفظ محیط زیست باشد.

وی با بیان اینکه گاز وقتی به چابهار برسد این منطقه از قطب های اصلی پتروشیمی و فولاد کشور می شود، خاطرنشان کرد: چابهار منطقه ای زیبا، آرام و امن برای سرمایه گذاری است و نباید این منطقه را برای مردم و گردشگران خطرآفرین کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: رعایت الزامات محیط زیست در شهرک پتروشیمی و فولاد و هر کارخانه و پروژه دیگر از خواسته های اصلی است.

عبدالرحیم کردی با بیان اینکه هیچ طرحی را بدون رعایت ضوابط محیط زیست اجازه فعالیت نمی دهیم اظهار داشت: این منطقه باید جایی امن برای سکونت و سرمایه گذاری باشد.

وی گفت: پتروشیمی چابهار با امکانات روز در حال کار است و آلودگی برای مردم ایجاد نخواهد کرد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار از حساسیت های محیط زیست برای اجرای طرح های مختلف قدردانی کرد.

معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور از طرح توسعه بندر شهید بهشتی، ظرفیت های منطقه آزاد و سایت پرورش گاندو و حیاط وحش چابهار دیدن کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.