وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، استفان بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی فردا (چهارشنبه) با همتایش از کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ دیدار می‌کند تا مقدمات نشست اواخر همین ماه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی فراهم شود. بیگان ابراز امیدواری کرده است جلسه با کیم هیوک چول، همتای جدید او از کره‌شمالی نقشه ‌راه "یک سری اقدامات" برای نشست ترامپ و کیم جونگ اون باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان بیگان که یکشنبه و دوشنبه در سئول با مقام‌های کره‌جنوبی مذاکراتی داشت، گفته است "به دنبال نقشه راهی برای مذاکرات و اعلامیه‌های رو به جلو و درک مشترک نتایج مطلوب از تلاش‌های مشترک" است.

مقام‌های کره‌جنوبی اظهار داشتند، آنها و ایالات متحده می‌توانند به توافقی دست یابند که منجر به خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و انهدام اصلی‌ترین سایت هسته‌ای موسوم به یونگبیون شود که این می‌تواند با اقدامات ایالات متحده از جمله پایان رسمی به جنگ سال ۱۹۵۰-۵۳ و راه‌اندازی دفتر نمایندگی جبران شود.

اما ناظران بر تحریم سازمان ملل متحد در گزارش محرمانه‌ای که به کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۵ عضوی ارائه شده و روز دوشنبه رویترز آن را دیده است، اعلام کرده‌اند که آنها "به شواهدی از یک روند بدون تغییر در بخشی از کره‌شمالی برای پراکنده کردن نقاط مونتاژ، ذخیره و آزمایش‌ها" دست یافته‌اند.

هیات کره‌شمالی در سازمان ملل متحد هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است. اولین نشست میان ترامپ و کیم جونگ اون در ژوئن سال گذشته در سنگاپور به تعهد مبهمی از جانب رهبر کره‌شمالی ختم شد تا به سمت خلع سلاح هسته‌ای کامل در شبه جزیره کره حرکت کند. انتظار می‌رود شهر تفریحی دانانگ در ویتنام محل دیدار آتی تعیین شود.   

در این گزارش سازمان ملل متحد همچنین آمده است، ثابت شده است که تحریم‌ها بی‌اثر بوده است. ناظران تحریم‌ها در سازمان ملل متحد به این نتیجه رسیدند که "این کشور همچنان به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت از طریق افزایش انتقال‌های غیر قانونی کشتی به کشتی محصولات نفتی و زغال سنگ ادامه می‌دهد." در این گزارش آمده است: نقض‌ متعدد تازه‌ترین تحریم‌های سازمان ملل نشان‌دهنده ناکارآمد بودن تحریم‌هاست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.