فدراسیون دوومیدانی با سیاست جدیدش مربیان ایرانی را فراری می دهد. با گرانی ارز ،سیاست فدراسیون دوومیدانی هم مثل خیلی از فدراسیونها برای استخدام تغییر کرد.مجید کیهانی در اولین قدم برگزاری اردوی خارجی را لغو کرد و کار در ایران را شرط قرارداد با مربیان خارجی را گذاشت. اما خط و نشان تنها مختص خارجی ها نبود و برای مربیان ایرانی هم بندهایی گذاشت که هم آنها را خیلی شاکی کرد و هم از امضای قرارداد منصرف.قراردادی که مربیان به آن لقب ترکمانچای می دهند. قراردادی که بندهایش با مربیگری منافات دارد؛ ممنوعیت مصاحبه ورزشکار، فدراسیون می تواند قرارداد را یکطرفه فسخ کند و مربی باید در صورت مثبت شدن تست دوپینگ شاگردش، خسارت بدهد. این قضایا به حدی مربیان ایرانی را شاکی کرده که هادی سپهرزاد ملی پوش سابق و مربی پرتابگران می گوید:« آن قدر مربیان ایرانی مجانی کار کرده اند،فدراسیون بد عادت شده است. به خاطر همین می خواهد ،  قرارداد ترکمانچای با ما ببندد.در حالی که ما می خواهیم مربیگری کنیم.»

به نظر سپهرزاد مهمترین دلیل بی توجهی به مربیان ایرانی نبود بعد تبلیغات است: «کیهانی سختش است که به مربیان ایرانی پول دهد. مربی خارجی بعد تبلیغاتی دارد اما برای هادی سپهرزاد نباید مهم باشد با چه کسی کار می کندیا چقدر قرارداد دارد.چون ورزشکارش نفر اول نیست.به همین خاطر برای مربی خارجی کنفرانس خبری می گذارند اما به مربی ایرانی پول نمی دهند. چون کار من شوآف  ندارد، بنابراین فدراسیون هیچ علاقه ای به هزینه ندارد.وقتی مربی خارجی به خاطر موفقیت شاگردش در تورنمنت بین المللی ۳۰ هزار دلار می گیرد، سوالم این است چرا وقتی صحبت از مربیان ایرانی می شود،ساکت می شوند.»

سپهرزاد که بعداز جراحی احسان حدادی سه ماهی با او کار کرده و حسین رسولی قهرمان پرتابگ دیسک جوانان آسیا، سپیده نوکلی   و نتیجه ۴ ساله کارش دونقره و دو طلا بوده است.خودش از کارش راضی است:« من در این مدت کار نتیجه ای را که باید گرفتم.شاید بعضی ها مجانی کار کنند اما من تا به حال منتظر بودم و احتمالا مجبورم کار نکنم وبا این شرایط دیگر حتی با حسین هم ادامه ندهم.»

محسن ربانی دیگر مربی جوان دوومیدانی هم حرفهای هادی سپهرزاد را تایید می کند. او که تا پارسال مربی سپیده توکلی بود، هنوز قراردادی امضا نکرده درحالی که صیامی دبیر فدراسیون دوومیدانی گفته با او قرارداد بسته اند. ربانی می گوید:«ما کارمان را می کنیم. شاید فدراسیون از این بابت خیالش راحت است. البته به خاطر همین بی توجهی ها ، خیلی از مربیان خوب ایرانی دلسرد شده و دیگر کار نکرده اند. حالا استفاده از مربی داخلی بیشتر شعار است. شاتید هم از روی ناچاری و به خاطر گرانی ارز. د »  او معتقد است دلیل کوچ بیشتر دوومیدانی کاران به رشته های دیگر همین بی مهری ها است:«  هیچ وقت فدراسیون مربی نیاورده تا سطح دانش مربیان ایرانی را بالاببرد. به خاطر همین است که مربیان  دوومیدانی ترجیح می دهند به جای کار در رشته خودشان، بدنساز تیم های دیگر می شوند یا بادی بیلدینگ کار می کنند تا درآمد خوبی هم داشته باشند. » مربی پرشی ها معتقد است این وسط حلقه گمشده ای هست:« در حالی که مربی ایرانی از صبح تا شب در پیست است  بدون اینکه توجهی ببیند. با این حال به عنوان شغل به مربیگری نگاه می کند چرا که نقش روانشناس ، کنترل کننده و تمرین دهنده را دارد . امکا شاید حلقه گمشده نبود چهارچوب برای آنها است. نگاه کارگری و کارفرمایی  اصلا درست نیست. اصلا برخورد خوبی نمی شود. سازندگی سخت است و دردسر دارد.» 

 با این حال  مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی حقوق پایین برای مربیان ایرانی را رد می کند و معتقد است به اندازه مربیان تاپ ایران برایشان حقوق ماهیانه در نظر گرفته است:« حقوقی که ما برای مربیان ایرانی در نظر گرفته ایم در حد مربیان تاپ ایران است و هیچ فدارسیون نمی دهد . سجاد مرادی  مثل محمد بنا سرمربی کشتی فرنگی حقوق می گیرد . هادی سپهرزاد هم حقوقش هم اندازه حقوق فریبرز عسگری سرمربی تیم ملبی تکواندو است و محسن ربانی هم حقوقش به اندازه مربی تیم ملی تکواندو است. قرارداد همه آنها اماده است هر وقت بیایند می توانند امضا کنند. به هر حال من حافظ منافع فدراسیون ، مربیان و ورزشکار هستم.»  رئیس فدراسیون دوومیدانی درباره بندهای قرارداد مربیان می گوید:« بند تست دوپینگ را از قرارداد حذف کرده ایم . اما مربی مسئول ورزشکار است  و باید تحت کنترل داشته باشد. قبلا بعضی مربیان ورزشکار را جلو می انداختند تا نتیجه ای را که می خواهند بگیرند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.