علی لاریجانی در دیدار با مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت و جایگاه توسعه گاز در پیشرفت کشور، گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات چشمگیری در عرصه گازرسانی به استان ها و شهرها صورت گرفته است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت گازسوز شدن یا دوگانه سوزشدن وسایل حمل و نقل عمومی، افزود: قطعا یکی از اولویت های کنونی شرکت ملی گاز باید موضوع گازسوز شدن وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار مثبت گازسوز شدن وسایل حمل و نقل عمومی تصریح کرد: کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا از مهم ترین آثار مثبت این موضوع است. همچنین با گازسوز شدن وسایل حمل و نقل عمومی اصلاح حامل های انرژی راحت تر صورت می گیرد از این رو به نظر من شرکت ملی گاز باید با همکاری بانک ها طرحی را جهت تحقق این مسئله تدوین کند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل بسیار مهم در مسیر گازسوز شدن وسایل حمل و نقل عمومی توسعه جایگاه های عرضه گاز است، زیرا در شرایط کنونی تعداد این جایگاه ها کم است بنابراین باید برنامه ریزی دقیقی جهت توسعه این مراکز صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم در بحث فعالیت شرکت ملی گاز، موضوع صادرات گاز مایع (LPG) به کشورهای دیگر است که در این رابطه نیز باید برنامه ریزی دقیق تری صورت گیرد.

در این دیدار همچنین حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون به ۹۸ درصد جمعیت شهری در کشور گازرسانی شده است، گفت: در این میان تنها استان سیستان و بلوچستان باقی مانده که پروژه گازرسانی به این استان هم در آینده ای نزدیک صورت می گیرد. همچنین براساس آمارها تاکنون به ۷۷ درصد از جمعیت روستایی گازرسانی شده و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال به ۳ هزار روستا و در سال آینده نیز به ۳ هزار روستای دیگر گازرسانی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در شرایط کنونی حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می شود، افزود: این میزان تا سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد مترمکعب می رسد البته یکی از دغدغه های شرکت ملی گاز، بحث صرفه جویی در مصرف به ویژه در نیروگاه ها است زیرا طبق بررسی های صورت گرفته این مراکز تا ۳۰ درصد قابلیت صرفه جویی دارند.

وی با اشاره به برنامه ریزی شرکت ملی گاز برای مقاوم سازی شبکه گازرسانی در برابر بلایای طبیعی، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت ملی گاز اقدامات قابل قبولی در این رابطه در استان تهران صورت داده و این موضوع در شهرهای بزرگ دیگر نیز در حال پیگیری و انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان این دیدار همچنین گزارشی در رابطه با صادرات گاز به کشورهای منطقه، تعیین میزان عوارض در قبوض گاز و اختصاص آن به بحث گازرسانی به مدارس، دریافت آبونمان در قبوض گاز و صادرات گاز مایع به کشورهای منطقه یا فرامنطقه ای ارائه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.