لتونی به عنوان یک هم‌پیمان عضو ناتو از تصمیم اخیر آمریکا در زمینه تعلیق عمل به معاهده INF موسوم به معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد حمایت کرده و با ارزیابی واشنگتن در مورد نقض این معاهده از سوی یک سیستم موشکی جدید روسیه موافقت کرد اما خواهان یک توافق جدید به جای معاهده قبلی شد که مربوط به سال ۱۹۸۷ است.

ادگارز رینکویکس وزیر امور خارجه لتونی به خبرگزاری فرانسه گفت: حتی اگر مدتی طولانی طول بکشد و یک فرآیند بسیار پیچیده و ناامید کننده در زمان‌های طولانی را موجب شود از نظر من درست این است تلاش کنیم یک مسیر رو به جلو برای یک توافق کنترل تسلیحات چندجانبه بیابیم.

او در مصاحبه‌اش از واشنگتن تصریح کرد: چنین توافقی باید فراتر از آمریکا و روسیه باشد نسبت به ۳۰ سال پیش چون کشورهای بیشتری هستند که می‌توانند چنین سلاح‌هایی را تولید کنند. او در این مصاحبه در عین شرکت در کنفرانس ائتلاف ضد داعش با موضوع مبارزه با گروه تروریستی داعش این صبحت‌ها را مطرح کرد.

مقام‌های آمریکایی با وجود آنکه روسیه را مقصر دانسته‌اند در عین حال اظهار نگرانی کردند که این معاهده تلاش‌های چین را که هرچه بیشتر به موشک‌های میانبرد اتکا پیدا می‌کند مهار نمی‌کند.

لتونی که بعد از سقوط اتحاد شوروی سابق استقلال کسب کرد روسیه را یک تهدید برای خود می‌داند.

رینکویکس تأثیر فوری لغو معاهده INF را کم اهمیت دانست و گفت: روسیه از زمانی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ تاکنون تحرکات نظامی خود را تشدید کرده است.

او عنوان کرد که بعید است معاهده مشابهی در آینده جامعیت معاهده INF را داشته باشد. وی افزود: جواب سخت این است که من فعلاً تمایلی چندانی برای تلاش در این مسیر تقریباً از جانب هیچ‌کس نمی‌بینم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.