محمد اسلامی وزیر نیرو عصر امروز در حاشیه ملاقات با وزیر برق عراق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشور عراق پس از چهار سال جنگ با تروریست‌های بین‌المللی در آستانه بازسازی کامل قرار دارد، اظهار کرد: نقش صنعت برق مانند هر جای دیگر دنیا یک نقش بسیار منحصر به فرد در عملکرد بازسازی است. به همین دلیل ایران آمادگی خود را در این حوزه به کشور عراق اعلام کرده است.

وی افزود: در حوزه بازسازی تجهیزات صنعت برق این کشور کاهش تلفات و ظرفیت‌سازی نیروی انسانی برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حوزه صادرات برق به این کشور نیز باید اعلام کنیم تا زمانی که طرف عراقی تقاضای برق از ایران را داشته باشد، صادرات به این کشور ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به میزان حجم صادرات به کشور عراق گفت: تا زمان نهایی شدن پروژه‌ها و برنامه‌ها حجم و میزان صادرات مشخص نیست اما ظرفیت وسیع بخش خصوصی ایران شامل بخش‌های مهندسی مشاور و تأمین تجهیزات در این بازار می‌تواند نقش عمده‌ای داشته باشد.

اسلامی با تاکید بر این مساله که اراده سیاسی کشور عراق به استفاده از ظرفیت‌های صنعت برق ایران است، تصریح کرد: در این حوزه ما نیز تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا توسعه شبکه برق این کشور محقق شود.

وی درخصوص مذاکرات صورت گرفته رئیس کل بانک مرکزی ایران با همتای عراقی خود گفت: تاکنون آقای همتی از مأموریت خود برنگشته تا گزارش سفر خود را اعلام کند اما قطعاً چنین دیدارهایی در جهت سرعت دادن به مبادلات بانکی است و اطمینان داریم که مذاکرات صورت گرفته موجب بهبود مبادلات بانکی دو کشور شود.

همچنین لویی خطیب وزیر برق کشور عراق در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حضور من در ایران به دعوت وزیر نیروی ایران بوده است، گفت: پس از سفر وزیر نیروی ایران به کشور عراق یادداشت تفاهمی امضا شد و امروز نیز برای امضای قرارداد مربوط به آن یادداشت تفاهم که درخصوص بخش برق بوده، به ایران آمده‌ایم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.