سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حال پایان است و هشتمین روز از این رویداد سینمایی با نمایش دو فیلم پرمخاطب این روزهای جشنواره در پردیس سینمایی ملت همراه بود و سینماهای مردمی نیز همچنان شاهد استقبال علاقه‌مندان بودند.

نمایش دو فیلم پرسروصدای جشنواره در پردیس ملت

در نخستین سانس روز هشتم جشنواره فیلم فجر مجموعه فیلم‌های کوتاه برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد که البته آنطور که باید با استقبال همراه نشده و پس از آن نیز نشست خبری این آثار با حضور عوامل برگزار شد و حضور کمرنگ حاضران در پردیس ملت مورد انتقاد قرار گرفت.

در ادامه چهارشنبه ۱۷ بهمن، نوبت به نمایش یکی از پرسروصداترین فیلم های جشنواره، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی رسید. فیلمی که در روز اول این رویداد سینمایی نتوانست به نمایش دربیاید و با شایعاتی درباره علل تاخیر حضورش در جشنواره دست و پنجه نرم کرد.

با این حال تعاریف و نظراتی که درباره دومین ساخته سینمایی روستایی پیش از نمایش آن در پردیس سینمایی ملت مطرح شده بود باعث شد تا دومین سانس نمایش فیلم‌ها با استقبال گسترده‌ای همراه شود. پس از پایان نمایش «متری شیش و نیم» هم نظرات درباره آن متفاوت بود، برخی آن را یک اثر بسیار خوب و قابل احترام دانسته و برخی هم انتظاراتشان از کارگردان «ابد و یک روز» برآورده نشده بود.

نشست خبری این فیلم هم بدون حضور پریناز ایزدیار برگزار شد و پیمان معادی نیز با تاخیر به این مراسم رسید، از جمله حواشی که این نشست به دنبال داشت نحوه پاسخ روستایی به سوالات خبرنگاران و همچنین انتقاد از کیفیت سوالات اهالی مطبوعات توسط عوامل بود.

دومین سانس روز هشتم جشنواره به «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی اختصاص داشت، فیلمی که حال و هوای متفاوتی را نسبت به فیلم‌های روز چهارشنبه داشت اما به نظر می‌رسید آنطور که باید در جلب نظر منتقدان و اهالی رسانه موفق عمل نکرد. یکی از گلایه‌هایی که از این فیلم مطرح شد، مدت زمان زیاد آن بود.

آخرین فیلم روز چهارشنبه، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی بود. فیلمی که پیش از این بارها به سانس فوق‌العاده رسیده بود و از ابتدای جشنواره آن را به عنوان یکی از بهترین آثار حاضر در این رویداد سینمایی می‌دانستند. با این حال تعریف مسعود فراستی منتقد «هفت» از این فیلم نیز باعث کنجکاوی مخاطبان شده بود.

نظرات علاقه‌مندان پس از تماشای این فیلم نشان داد که تعاریفی که از «سرخپوست» تا به امروز مطرح شده بود چندان هم بی‌دلیل نبوده است و فضای متفاوت، بازیگری و کارگردانی خوب از آن یک اثر سینمایی دلنشین ساخته است.

از حواشی نشست خبری این فیلم می توان به شوک نوید محمدزاده به طرفدارانش اشاره کرد، او در این نشست اعلام کرد که سال آینده در جشنواره فیلم نخواهد داشت و می‌خواهد کمتر کار کند تا نقش آفرینی‌های پیشینش بیشتر دیده شده و مرور شود.

روز هشتم جشنواره شاهد حضور چهره‌هایی چون عادل فردوسی‌پور، محمود صادقی نماینده مجلس و عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی بود.

سینماهای مردمی و سانس‌های فوق‌العاده ادامه‌دار

سینماهای مردمی روزهای پایانی جشنواره را با شور و حال بیشتری پشت سر می‌گذارند و استقبال علاقه‌مندان از فیلم های حاضر در جشنواره همچنان با هیجان ادامه دارد و این استقبال باعث شده است تا سانس‌های فوق‌العاده در روز هشتم نیز ادامه داشته باشد. فیلم‌های «ماجرای نیمروز: رد خون»، «قصر شیرین»، «سرخپوست»، «شبی که ماه کامل شد» در این روز به سانس فوق‌العاده رسیدند.

همچنین بازیگران و عوامل فیلم‌های حاضر در جشنواره، روز چهارشنبه نیز با حضور در سینماهای مردمی ضمن دیدار با علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌ها نشستند. فاطمه معتمدآریا بازیگر فیلم «جان‌دار» به همراه سایر عوامل این فیلم در سانس ۲۰:۳۰ در سینما فرهنگ حضور پیدا کرد.

اقدامی عجیب برای اختتامیه جشنواره فجر

از دیگر حواشی که روز هشتم جشنواره رخ داد اقدام عجیب از سوی شرکت تاکسی اینترنتی تپسی بود، این شرکت با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از قرعه‌کشی تعدادی از بلیت‌های اختتامیه جشنواره فیلم فجر خبر داده و شرایط آن را برای علاقه‌مندانی که تمایل به حضور در این مراسم دارند تشریح کرده بود.

این در حالیست که همواره در جشنواره فیلم فجر از حضور افرادی غیر از هنرمندان و اهالی رسانه در اختتامیه این رویداد مهم سینمایی، به منظور حفظ شرایط مناسب برای پوشش خبری مراسم یکی از چالش‌های مهم بوده و همواره سعی شده شرایطی رسمی، آرام و دور از حاشیه در اختتامیه این مراسم فراهم شود.

نمایش یک فیلم ذخیره در پردیس چارسو

همچنین در روز هشتم جشنواره یکی از فیلم های ذخیره با مساعدت ابراهیم داروغه زاده دبیر این رویداد هنری به نمایش می‌آید. فیلم «آنجا همان ساعت» به کارگردانی سیروس الوند در پردیس سینمایی چارسو اکران می‌شود.

به درخواست سیروس الوند، کارگردان فیلم «آنجا همان ساعت» این فیلم روز ۲۱ بهمن ساعت ۱۴:۳۰ در سینما چارسو اکران خواهد شد. پرویز پرستویی، ماهور الوند و شهرام حقیقت‌دوست بازیگران اصلی فیلم «آنجا همان ساعت» هستند. این فیلم به مدت ۹۵ دقیقه، محصول سال ۱۳۹۷ است.

شش فیلم منتخب مردم

در ادامه رقابت بهترین فیلم از نگاه مردم جشنواره فیلم فجر، با حذف فیلم «جان‌دار» تعداد فیلم‌های باقیمانده در رقابت برای سیمرغ آرای مردمی به شش اثر کاهش یافت.

فیلم‌های «ماجرای نیمروز: رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری، «غلامرضا تختی» به کارگردانی بهرام توکلی همچنان در فهرست آرای مردمی قرار دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.