مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس بیزنس تاکید کرد، اگرچه ترامپ به خارج کردن نیروها از سوریه تصمیم گرفته است اما اجازه نخواهند دارد تا این مساله یک فرصت چشمگیر برای داعش با هدف تسلط به میادین نفتی در این منطقه ایجاد کند. او گفت: می‌توانیم اطمینان دهیم که دست داعش به چاه‌های نفت نمی‌رسد.

نیروهای سوری تحت حمایت آمریکا شماری از میادین نفتی و تأسیسات گازی از جمله تأسیسات گاز طبیعی کونوکو را در سال ۲۰۱۷ از داعش گرفت که منبع مهمی در درآمدزایی تروریست‌ها داشت. همچنین میدان نفتی العمر که بزرگترین و پردرآمدترین منبع است، به کنترل نیروهای تحت حمایت آمریکا درآمد.

پامپئو تاکید کرد، ترامپ برخلاف رئیس جمهور قبل تدابیر پیشگیرانه‌ای برای ساقط کردن"خلافت" و کاهش خطر داعش و روسیه انجام داده است و مصمم است تا اجازه دهد میلیون‌ها سوری آواره به خانه‌هایشان باز گردند و خشونت‌ها با هدف بازسازی این کشور کاهش یابد.

آمریکا همچنین قصد دارد تا حضورش را در حریم هوایی سوریه حفظ کند. به گفته پامپئو، آمریکا اکنون گفت‌وگوهایی با متحدانش در این منطقه خصوصاً ترکیه، اسرائیلی‌ها، اردنی‌ها و کردها در سوریه دارد..

پامپئو همچنین گفت که جای نگرانی وجود ندارد که روسیه بتواند جای آمریکا را در منطقه بگیرد. وی تصریح کرد: روابط ما با عربستان، امارات، همکاری ما با مصر، اردن و اسرائیل در مرحله بسیار بالایی است و آمریکا برای حفاظت از شهروندانش از تهدیدهای خاورمیانه به این همکاری ادامه خواهد داد. من اطمینان دارم تلاش‌های پوتین شکست خواهد خورد.

پامپئو همچنین به فاکس بیزنس گفت، ایالات متحده امیدوار است که پس از اجرای گذار مسالمت‌آمیز قدرت در ونزوئلا این کشور آمریکای جنوبی به کوبایی‌ها یا روس‌ها متکی نشوند.

او تاکید کرد: روسیه امروز آنجاست. کوبایی‌ها آنجا هستند. ما بسیار امیدواریم که زمانیکه این گذار مسالمت‌آمیز اتفاق افتاد که هدف نهایی ماست، بعد از آن مردم ونزوئلا به کوبایی‌ها و روس‌ها برای تأمین امنیت خودشان متکی نشوند و حاکمیت ملی و استقلال داشته باشند.

پامپئو همچنین گفت حزب‌الله لبنان هم که دشمن ایالات متحده است، در ونزوئلا فعال است. او توضیح داد: مردم نمی‌دانند که حزب‌الله شبکه‌های فعال دارد-ایرانی‌ها روی مردم ونزوئلا و تمام آمریکای جنوبی تأثیر می‌گذارند. ما وظیفه داریم این خطر را برای مردم آمریکا کاهش دهیم.

پامپئو تاکید کرد در جریان کنفرانس آتی وزرا درباره خاورمیانه در ورشو این مساله را طرح خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.