مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی خود در واشنگتن پس از نشست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تصریح کرد: یگان‌های مدافع خلق کرد همچنان در شهر منبج سوریه هستند.

بنا بر گزارش النشره، وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: ما برای اجرای توافق میان واشنگتن و ترکیه درخصوص شهر منبج در سوریه فعالیت می‌کنیم. آمریکا مسئول کند شدن تدوین نقشه راه است. وی در ادامه افزود: در مقایسه با گذشته روند نقشه راه منبج سرعت بهتری گرفته است اما در کل آمریکا مسئول کند شدن روند آن است. آمریکا و شخص مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور خواهان اجرای سریع نقشه راه منبج هستند. به رغم برخی پیشرفت‌ها ترکیه تاکید دارد این نقشه راه باید به طور کامل و فوری به اجرا گذشته شود.

چاووش اوغلو درباره منطقه امن سوریه نیز گفت: ایده‌های خاص درمورد این منطقه مورد بحث است و ترکیه با روسیه در این زمینه مذاکراتی انجام داده و هماهنگی‌هایی با آمریکا صورت گرفته است. اینکه ما درک درستی از امنیت منطقه امن داشته باشیم، اهمیت زیادی دارد؛ ما به دنبال ایجاد منطقه حائل که تبدیل به یک منطقه امن برای تروریست‌ها در محاصره یا چیزی شبیه آن باشد را قبول نداریم. ما از هرگونه راه‌حلی که به نگرانی‌های ما خاتمه داده و ثبات را به سوریه بازگرداند، حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه عنوان داشت: ترکیه از اینکه برخی کشورها به گروه تروریستی در سوریه حمایت مالی می‌کنند، آگاهی دارد.

وی تصریح کرد: آنکارا و واشنگتن بر روی یک تلاش مشترک برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و رفع نگرانی‌های ترکیه فعالیت می‌کنند و یک هیئت نظامی مشترک از آنکارا و واشنگتن برای هماهنگ‌سازی خروج نهایی از این کشور جنگ‌زده ایجاد شده است. نابودی باقی‌مانده‌های داعش در سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه باید هدایت شده و هماهنگ شده صورت بگیرد.

وی از جهانیان خواست با شکست گروه‌های تروریستی مانع ظهور مجدد آن‌ها شوند.

چاووش اوغلو گفت: خلاء قدرت می‌تواند به گروه‌های تروریستی فرصت سوء استفاده برای تضعیف تمامیت ارضی و برهم زدن امنیت ملی همسایگان آن بدهد.ترکیه در خطوط مقدم مبارزه با تروریسم در سوریه قرار دارد.

وزیر خارجه ترکیه بر ضرورت پاکسازی سوریه از باقی‌مانده‌های اعضای گروه تروریستی داعش تاکید کرد و گفت: داعش در عراق شکست خورده بدون شک در سوریه نیز به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

وی اعلام کرد که کشورش آماده کمک‌رسانی به عراق و سوریه جهت برقراری ثبات است.

چاووش اوغلو با درخواست اتخاذ اقدامات لازم برای ممانعت از سیطره مجدد داعش بر مناطق امن تصریح کرد: دلایل وجود گروه‌های تروریستی باید ریشه‌یابی شود نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

وی همچنین تاکید کرد تلاش‌های برای بازسازی عراق و بازسازی هویت عراقی باید در چارچوب یک سیستم سیاسی جامع صورت بگیرد که برای ثبات این کشور ضروری است.

چاووش اوغلو در خاتمه گفت: ترکیه با قرار دادن نیروهایش در خطر، به جنگ با تروریسم در سوریه رفت و اکنون نیز زمینه را برای بازگرداندن صدها هزار آواره به مناطق آزاد شده فراهم می‌کند و همزمان برای ایجاد ثبات در عراق و سوریه حاضر به همکاری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.