­رای الیوم در گزارشی نوشت با توجه به اینکه احتمالا سامانه اس-۳۰۰ سوریه در وضعیت عملیاتی به منظور جلوگیری از تجاوزگری‌های تل‌آویو قرار گرفته است، به نظر می‌رسد سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو برای رایزنی در همین مورد باشد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارش خود افزود: اقدام بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پیمودن راه متحد خود دونالد ترامپ و توئیت کردن به سه زبان عبری، انگلیسی و فارسی درباره تصمیم خود برای سفر به مسکو در روز ۲۱ فوریه جاری (دوم اسفند) برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به این معناست که دریوزگی‌های مستمر او از سه ماه قبل، بالاخره تاثیر خود را گذاشته و غیر از آن، مسئله بسیار مهمی وجود دارد که مستلزم چنین سفری است.

چهار اتفاق اصلی باید برای بررسی اهداف واقعی این سفر ناگهانی و موافقت طرف روس برای دیدار با نخست وزیر اسرائیل در نظر گرفته شود، به ویژه آن که درخواست این دیدار بارها از طرف مسکو رد شد و پوتین و نتانیاهو اواخر نوامبر گذشته در حاشیه کنفرانس گروه کشورهای بیست در پایتخت آرژانتین دیداری گذرا و سرد داشتند.

آن چهار اتفاق از این قرار هستند:

 

نخست: روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت تصاویری از سه سکوی پرتاب موشک روسیه و یک آتش‌بار اس-۳۰۰ که در حالت آماده باش یا عملیاتی به منظور استفاده فوری قرار داشتند، منتشر کرد.

دوم: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در مصاحبه اخیر خود با شبکه المیادین فاش کرد که هر لحظه ممکن است تصمیمی از جانب سوریه و محور مقاومت برای برخورد متفاوت با تجاوزگری‌های اسرائیل در خاک سوریه گرفته شود.

سوم: تاکید دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هنگام استقبال از ولید المعلم، وزیر خارجه و معاون نخست وزیر سوریه بر این که در صورت ادامه حمله اسرائیل به اهداف و مواضعی در سوریه، ایران قاطعانه و بازدارنده پاسخ خواهد داد.

چهارم: درست است که ولید المعلم، شیخ دیپلماسی سوریه و متخصص امور سیاسی است و ژنرال نظامی یا کسی که عهده‌دار مسئولیتی در نهادهای نظامی کشورش باشد نیست، اما او شخص مورد اعتماد در پرونده سوریه است و همه جوانب این پرونده به وی سپرده شده و بیشتر پیام‌های راهبردی که سوریه به مسکو فرستاد از طریق او و سفرهایش به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین ارسال شده است.

نتانیاهو به دروغ‌گویی و استفاده از همه راه‌های ممکن برای گمراه کردن شهرک‌نشینانی که به او اعتماد ندارند، معروف است. نظرسنجی‌های اسرائیل ثابت کرده است ۸۰ درصد این افراد هر حرفی را که نصرالله به زبان بیاورد باور می‌کنند از این رو سخن نتانیاهو در توئیت مذکور مبنی بر این که هدف از سفر به مسکو بررسی موضع‌گیری ایران در سوریه و جلوگیری از گشودن جبهه جدیدی علیه تل آویو برای تهران در بلندی‌های جولان است، در بهترین حالت بیانگر نیمی از حقیقت است.

هدف اصلی نتانیاهو از سفر به مسکو از نظر نویسنده و بسیاری از تحلیلگران، ترس اسرائیل از فعالسازی سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ است زیرا این اقدام به آن معناست که تقریبا دیگر هیچ هواپیما یا موشک اسرائیلی نمی‌تواند عمق خاک سوریه را هدف قرار دهد و احتمال واکنش سوریه و ایران به این حملات افزایش خواهد یافت. این واکنش به شکل سرنگون کردن هواپیماها یا هدف قرار دادن مواضع راهبردی در فلسطین اشغالی خواهد بود.

یکی از روزنامه‌های روسی خبری به نقل از یک منبع عالی رتبه نظامی منتشر کرده است که تاکید می‌کند واحدهای پدافند هوایی سوریه آموزش‌های خود را درباره نحوه استفاده از سامانه‌های اس-۳۰۰ در مارس آینده تکمیل خواهند کرد. این خبر ترس را به جان نتانیاهو انداخته است به ویژه آن که این اتفاق یک ماه قبل از انتخابات کنست اسرائیل می‌افتد. درز این خبر در قالب پیشی گرفتن از مطبوعات نبود بلکه به عمد و برای ارسال پیامی روشن به نتانیاهو بود تا او را از هرگونه تجاوز جدید به سوریه برحذر دارد.

ریاست جمهوری روسیه از ادامه این تجاوزگری‌های اسرائیل به سوریه به شدت احساس ناخرسندی می‌کند، اما در چنین بحران‌هایی سیاست خویشتنداری از خود بروز می‌دهد. آخرین بار در اقدام ترکیه به سرنگون کردن یک هواپیمای روسیه نزدیک مرزهای سوریه در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۵ این خویشتنداری را از روس‌ها دیدیم، اما به نظر می‌رسد اکنون جام صبر آن‌ها از ادامه این تجاوزگری‌ها لبریز شده است یا دستکم ما این طور گمان می‌بریم.

سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ که واحدهای پدافند هوایی سوریه اکتبر گذشته تحویل گرفتند و به زودی آموزش‌های خود را درباره نحوه استفاده از آن به بهترین شکل توسط کارشناسان روس به پایان می‌برند نسخه جدیدتر و پیشرفته‌تر و مجهز به رادارهایی برای رهگیری هواپیماهای دشمن از لحظه برخاستن از زمین است که می‌توانند اهداف خود را از فاصله ۲۵۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند و طبق اطلاعات نظامی تخصصی، سکوهای آن‌ها قادر به حرکت و تغییر مواضع خود ظرف چند دقیقه برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن هستند.

وقتی نصرالله می‌گوید ممکن است محور مقاومت هر لحظه تصمیم به برخورد متفاوت با تجاوزگری‌های اسرائیل و واکنش نشان دادن به آن‌ها بگیرد و حزب الله تعداد کافی از موشک‌های نقطه زن را در اختیار دارد و دریادار شمخانی هم بعد از چهار روز به واکنش قاطع و بازدارنده در برابر این تجاوزگری‌های تهدید می‌کند، همه این‌ها حاکی از آن است که تصمیم پاسخگویی عملا گرفته شده است از این رو نتانیاهو بعد از دو هفته ترسان و لرزان به سوی مسکو می‌شتابد. امیدواریم همین طور باشد باید منتظر ماند و دید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.