طبق آمار ثبت‌شده توسط ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، ۵ سال گذشته جزو گرم‌ترین سال‌های عصر مدرن جای گرفتند.

روز چهارشنبه در کنفرانس خبری برگزارشده توسط ناسا و NOAA آمار ۱۸۸۰ بدین سو مورد مقایسه قرار گرفت و تأکید شد از ۱۹ گرمای بی‌سابقه ۱۸ مورد آن از سال ۲۰۰۱ بدین سو رخ‌داده است.

«گاوین اشمیت» مدیر موسسه گادارد/ Goddard  برای مطالعات فضایی ناسا گفت ۲۰۱۸ جزو گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده بود و به طور متوسط ۲ درجه فارنهایت (از یک درجه سانتی‌گراد کمی بیشتر) دمای جهانی افزایش پیدا کرده است.

دلیل این گرما به گفته اشمیت افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین مانند دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت انسانی بوده است.

گرما در سال ۲۰۱۸ در اروپا بیداد کرد و در تابستان از ۳۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر شد. اوضاع در مدیترانه و خاورمیانه بدتر هم شد.

همچنین سال گذشته شاهد آب شدن قدیمی‌ترین یخچال طبیعی جهان در گرینلند بودیم که هشداردهنده است.

وقوع آب‌وهوای بی‌سابقه نیز در برخی نقاط قابل‌توجه بود. در آمریکا شاهد خیس‌ترین سال در طول ۳۵ سال گذشته بودیم که میزان بارش‌ها رکوردشکن شد. برخی ایالت‌ها خشک‌سالی را تجربه کرده و برخی طوفان و سیل به خود دیدند.

درمجموع آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۱ میلیارد دلار بابت حوادث طبیعی خسارت دید که شامل ۲۵ میلیارد دلار ناشی از طوفان مایکل، ۲۴ میلیارد دلار ناشی از طوفان فلورنس و ۲۴ میلیارد دلار نیز ناشی از حادثه آتش‌سوزی در کالیفرنیا بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.