سرگئی لاوروف در مراسمی در وزارت خارجه این کشور که به مناسبت روز دیپلمات در روسیه برگزار شد این مطلب را بیان کرد و افزود: اما همکاری باید بر اساس شرایط برابر و توام با احترام متقابل و نه اولتیماتوم صورت گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهادهای روسیه در خصوص موارد مختلف مشخص است اما بر اساس یک ضرب المثل «بزور نمی توان خوشایند بود».

غرب روسیه را مانع برتری خود می داند

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: گروه کوچک کشورهای غربی به رهبری آمریکا، روسیه را مانع اصلی در مسیر برتری جهانی می بینند.

وی ادامه داد: اقدامات خصمانه علیه روسیه و تلاش برای بازداشتن پیشرفت های داخلی و به حاشیه راندن ما در سیاست جهانی در همین راستا صورت می گیرد.

لاوروف خاطرنشان کرد: این اولین بار نیست که غرب درگیر عقده برتری و اجازه یافتن برای هر گونه اقدام خودسرانه شده است.

وی ادامه داد: اما نباید درس های تاریخ را از یاد برد، هیچ شکی نباید داشت که تلاش برای واداشتن مسکو به پذیرفتن راه حل های سیاسی تحت فشار کشورهای دیگر محکوم به شکست است.

گفتنی است روابط روسیه و آمریکا از سال ۲۰۱۴ در سه محور گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شرق اروپا، تغییر اوضاع در اوکراین و سوریه تیره شده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور و الحاق کریمه به خاک روسیه، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند.

تعداد تحریم های واشنگتن علیه روسیه هم اکنون از ۶۵ بسته عبور کرده است.

اعلام تعلیق پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد از سوی آمریکا در هفته گذشته تازه ترین رویارویی مسکو و واشنگتن بوده است.

پوتین نیز همزمان با آمریکا فرمان به تعلیق درآمدن این پیمان از سوی روسیه را صادر کرد، پیمانی که صاحبنظران دو طرف آن را زمینه ممانعت از آغاز جنگ هسته ای می دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.