در ژانویه از هر چهار بشکه نفتی که توسط پالایشگاه‌های انگلیس فرآوری شد یک بشکه یا معادل ۲۶۴ هزار بشکه در روز توسط آمریکا تأمین شد که نقش روزافزون نفت آمریکا در سبد انرژی انگلیس را بارز می‌کند.

طبق آمار شرکت کپلر، این سطح بالاتر از سهم نروژ، روسیه، نیجریه یا الجزایر بوده است که همگی در سال‌های اخیر صادرکنندگان بزرگ نفت به انگلیس بوده‌اند.

همزمان با رشد صادرات نفت آمریکا به انگلیس، اپراتورها در قسمت انگلیسی دریای شمال برای مهار افت تولیدشان مبارزه می‌کنند.

در حالی که حجم صادرات ماهانه ممکن است نوسان داشته باشد اما حجم رو به رشدی از نفت آمریکا از زمانی که ممنوعیت صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ برداشته شد به سوی انگلیس سرازیر شده است. در سال ۲۰۱۸ میانگین حجم نفت آمریکا که به انگلیس صادر شد تقریباً دو برابر شد و به ۱۶۰ هزار بشکه در روز رسید و پس از نروژ در جایگاه دوم قرار گرفت و بالاتر از حدود ۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بود.

پل استیونز، کارشناس انرژی به فایننشیال تایمز گفت: ما احتمالاً شاهد صادرات بیشتر آمریکا به انگلیس خواهیم بود.

افزایش صادرات آمریکا به انگلیس با افزایش تولید نفت این کشور به ۱۲ میلیون بشکه در روز حاصل شده که ناشی از رونق صنعت نفت شیل بوده است در حالی که تولید این کشور یک دهه پیش تنها ۵ میلیون بشکه در روز بود.

این امر به واشنگتن اجازه داده تا سیاستی را دنبال کند که دولت ترامپ آن را " برتری انرژی آمریکایی" نامیده است و این کشور از روسیه و عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان سبقت بگیرد و همچنین صادرکننده بزرگ گاز شود.

صادرات نفت آمریکا از زمانی که این کشور به محدودیت‌ها برای صادرات نفت که از زمان تحریم نفتی عربی در دهه ۱۹۷۰ گذاشته بود پایان داد، جهش پیدا کرد زیرا واشنگتن مشتاق است از مزایای اقتصادی صادرات بالاتر بهره مند شود و از نفوذ انرژی خود به عنوان ابزار سیاست خارجی استفاده کند.

صادرات نفت آمریکا به انگلیس آخرین بار در سال ۱۹۵۷ که رئیس جمهور آیزنهاور دستور داد ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت به این کشور صادر شود تا کمبود ناشی از بسته شدن کانال سوئز جبران شود، افزایش یافته بود.

انگلیس تأمین کنندگان نفت متنوعی دارد و بیش از ۵۰ کشور در سه سال گذشته به این کشور نفت صادر کرده‌اند اما کشورهایی مانند نروژ که به انگلیس نزدیک‌تر هستند ممکن است احساس کنند که در حال از دست دادن سهم بازار خود هستند. صادرات نفت نروژ به انگلیس سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشت.

رشد صادرات آمریکا به انگلیس عمدتاً از سوی دو شرکت آمریکایی اکسون موبیل و والرو انجام گرفته که دو پالایشگاه از شش پالایشگاه بزرگ انگلیس را در دست اداره دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.