حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «عبدالحسین معزی» نماینده مقام معظم رهبری در «جمعیت هلال ‌احمر» ایران، سه عامل دین، مردم و رهبری را رمز اصلی ماندگاری انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: برای ادامه حیات انقلاب باید روحیه فداکاری، صبر و ایثار ادامه داشته باشد.

وی افزود: انقلاب اسلامی، انقلاب دینی است و دین بزرگ‌ترین عامل نگهداری آن تاکنون بوده است. مردم ایران مسلمان و باورمند هستند؛ بخش عمده‌ای از جامعه اخلاق و صفات پیامبرانه را قبول دارند و بخشی هم به این صفات متصف هستند. یکی از این صفات، صبر و مقاومت است و این به ما می‌گوید که در برابر مشکلات باید صبر و مقاومت کرد. در زمان جنگ تحمیلی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی، مردم به دلیل عقاید دینی، مسیر صبر و مقاومت را در پیش گرفتند.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر گفت: همبستگی و اتحاد ملت ایران عامل دوم پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی است. اختلافات سیاسی و جناحی در مسیر انقلاب وجود داشته و نمی‌توان آن را انکار کرد اما هرگز این اختلافات وحدت مردم را تحت تأثیر قرار نداده اند. ملت ایران به‌ویژه در شرایط بحرانی و در برابر دشمنی‌های علنی، اتحاد خود را بیشتر حفظ می‌کنند.

 

وی افزود: عامل رهبری از دیگر عناصر مهم در ماندگاری انقلاب اسلامی است، در حوادث و امواج، رهبری مردم را هدایت کرد و به نیرو و اراده مردم جهت داد. بر اساس سنت الهی است که وضع هیچ قومی تغییر نمی‌کند، مگر اینکه آن‌ها خودشان را تغییر دهند، انقلاب اسلامی موجب تغییر روحیه مردم شد. این تغییر همان صبر و مقاومت است. برای ادامه حیات انقلاب باید این روحیه فداکاری، صبر و ایثار ادامه داشته باشد، نباید زیاده‌خواه باشیم و باید به وعده‌های خدا ایمان پیدا کنیم. اگر ایمان بیاوریم و باورمند باشیم، خدا از ما دفاع می‌کند. اگر ایمان بیاوریم و صبر پیشه کرده و مقاومت کنیم، نقشه‌های دشمن هیچ تأثیری بر ما نخواهد داشت.

 

اقتصاد مقاومتی یعنی ما برای شرایط تحریم باید برنامه‌ریزی کنیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین معزی در بخشی دیگری با اشاره به مشکلات معیشتی بخشی از مردم، خواستار تفکر و برنامه‌ریزی بیشتر مسئولان در این رابطه شد. مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بسیار روی اقتصاد مقاومتی تأکید داشتند. اقتصاد مقاومتی یعنی ما برای شرایط تحریم باید برنامه‌ریزی کنیم. در سال‌های جنگ نیز برنامه اقتصادی کشور بر همین اساس بود؛ زندگی سخت بود ولی ما این سختی را بین خودمان تقسیم کردیم. اکنون هم اگر صداقت به خرج دهیم و برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم، من معتقد هستم که می‌توانیم از این پیچ تاریخی عبور کرده و به چهل سال دوم انقلاب برسیم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که کدام‌یک از ویژگی‌های انقلاب موجب برانگیختن بیشترین دشمنی‌ها شده است، به دینی بودن آن اشاره کرد و گفت: اختلاف ما با سایر قیام‌های این بود که انقلاب ما دینی بود و علت اصلی دشمنی با انقلاب این است که ما در دنیایی که می‌گفتند، «خدا مرده است» و «دین افیون است»، انقلاب دینی کردیم و معنویت و دین را در منظر مردم قرار دادیم.

 

با پیروزی انقلاب، مردم دنیا دیدند که دین می‌تواند جامعه را مدیریت کند

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین معزی یادآور شد: با پیروزی انقلاب، مردم دنیا دیدند که دین می‌تواند جامعه را مدیریت کند و دلیل فشارهای استکبار جهانی این است که نمی‌خواهد انقلاب ایران به یک الگو و سرمشق برای سایر ملت‌ها تبدیل شود. وی در همین زمینه فلسفه اقتدار ایران در منطقه را در این دانست که منطقه غرب آسیا یک منطقه مسلمان است و برای همین انقلاب اسلامی در بین ملل مسلمان نفوذ دارد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در جمعیت هلال‌احمر، دلیل دیگر دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی را کوتاه شدن دست آن‌ها از منافعشان معرفی کرد و بیان داشت که انقلاب اسلامی دست استکبار جهانی را از منافعش در ایران کوتاه کرد. به گفته وی، ایران برایشان سرزمین ثبات و آرامش بود، آمریکا چهل هزار مستشار در کشور ما داشت، از این منظر اگر انقلاب با استکبار می‌ساخت، هیچ‌گونه دشمنی با آن نداشت. دشمنی زمانی پیش آمد که حکومت دینی بود و دست آن‌ها را کوتاه کرد. این دشمنی‌ها مقاومت مردم ایران را بیشتر کرده است. وی افزود: مردم ما آبدیده‌تر شده و تجربه‌های زیادی به دست آورده‌اند. این قطع امید از دشمن باعث شده مردم به خودشان ایمان بیاورند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.