محمد بقایی مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: ما معتقدیم سلامت، کیفیت و اصالت یک اصل بنیادی در انتخاب خرید و مصرف کالاهای آرایشی و در مجموع تمامی کالاهای سلامت محور محسوب می‌شود و از همین رو معتقدیم بدون لحاظ کردن و اطمینان کامل از سلامت و بهداشت محصول یا مصرف‌کننده محصولات آرایشی و بهداشتی که از ماموریت‌های اصلی این اداره کل و سازمان غذا و دارو  به‌شمار می رود هرگز نمی‌توان به هیچ یک از مقوله‌های صنعتی، بازرگانی و اجتماعی  یا بهتر است بگویم ، تولید ، واردات یا توزیع و مارکت و فروش  و تبلیغات ورود کرد.

او ادامه داد: در واقع بهتر است بگویم بدون پیوست سلامت و بهداشت همه بخش‌ها و ارکان این صنعت ناقص خواهند بود. البته این امر برای همه کالاهای سلامت محور دیگر نیز جاری و لازم الاجراست.

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: متاسفانه علاوه بر پدیده شوم قاچاق محصولات اصلی  امروزه ورود و یا ساخت غیر مجاز محصولات تقلبی در داخل کشورها نیز به یکی از مهمترین مشکلات صنعت کازمتیک در جهان مبدل شده و بر اساس آمار کمیسیون اتحادیه اروپا محصولات تقلبی حدود ٧.٨ درصد مارکت محصولات کازمتیک در اروپا را سالانه تحت تاثیر خود قرار می‌دهد ، البته می‌دانیم سطح تاثیرگذاری این نوع محصولات در آسیا ، آفریقا و خاورمیانه و بالاخص ایران بسیار بیشتر است و متاسفانه در این مناطق شاهد آثار اقتصادی ، سلامت ، امنیتی ، اجتماعی و سیاسی آن هستیم.

بقایی ادامه داد: از آنجائیکه سلامت مصرف کنندگان و حفظ محیط زیست در صنعت پیشرو کازمتیک از اهمیت بالایی برخوردار است، در الگوهای نظارتی و اجرایی اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال رشد همچون ایران ،علاوه بر رعایت اصول علمی در طراحی و اجرای فرمولاسیون توجه ویژه ایی نیز به سلامت مراحل تولید، انبارداری و عرضه مواد اولیه و همچنین فرآیندهای تولید محصولات نهایی وجود دارد. نکات مهمی که هرگز از سوی متقلبین یا قاچاقچیان رعایت نمی‌شود و متاسفانه تنها ملاک عمل این افراد سودجویی و کسب درآمدهای نامشروع است.

او تاکید کرد: نکته مهمی که باید مد نظر داشت این است ، امروزه دیگر ما با متقلبین و قاچاقچیان بی‌سواد یا بهتر است بگویم نسل اول و دوم طرف نیستیم و با نگاهی دقیق تر به کشفیات صورت گرفته در جهان و حتی کشورمان در می یابیم متاسفانه با افراد جدیدی روبرو هستیم که دیگر اشتباهات الفبایی انگلیسی ندارند ، و حتی با فرمولاسیون هم تا حد زیادی آشنا هستند و با کارگاه‌ها یا کارخانجات بسته‌بندی حرفه‌ایی اما خلاف کار نیز در ارتباطند و گاها کالاهایی را عرضه می‌کنند که حتی صاحبان اصلی آنها نیز برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن یا قاچاق آن نیازمند بررسی های حرفه‌ای هستند. 

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: از این رو به مصرف‌کنندگان محترم توصیه می‌نیم اولا حتما کالای مورد نیازشان را از کانال های معتبر فروش همانند داروخانه ها یا فروشگاه‌های معتبر دارای پروانه تهیه نمایند و به علاوه حتما به دارا بودن برچسب اصالت کالا ، مخدوش نبودن تاریخ تولید و مصرف توجه کافی کنند.

او افزود: در همه جای دنیا این نوع از کالاها قیمت کمتری از نمونه های اصلی خود دارند لذا تفاوت معنا دار قیمت نیز یکی از مولفه های تشخیصی است . متاسفانه امروزه کالاهایی در بازار ما بخصوص در بخشی از بازار که تحت کنترل همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان به صورت مستقیم قرار ندارد وجود دارد که دارای برندهایی غیر واقعی‌اند و اصلا در هیچ جای دنیا هم دیده نمی‌شوند ، لذا ابتدا توصیه می‌شود مصرف کنندگان یا از کالاهای معتبر ایرانی استفاده نمایند و یا حتما از اصالت کالاهای انتخابی خود مطمئن شده و  آنگاه خریداری و مصرف کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.