«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که به لبنان رفته، پس از دیدار با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در کنفرانس خبری مشترک با وی شرکت کرد.

بر اساس گزارش «المیادین»، «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: درباره کنفرانس ورشو صحبت کردیم و دلایل عدم مشارکت لبنان را توضیح دادم؛ سیاست ما «بی‌طرفی» است.

وی افزود، با وزیر خارجه ایران درباره بازگشت امن آوارگان سوری به کشورشان نیز رایزنی شد، ایران در این موضوع کاملا کنار لبنان ایستاده است.

باسیل سپس تأکید کرد: لبنان استفاده از موضوع آوارگان سوری به عنوان گروگان‌ برای راه‌حل سیاسی سوریه را مردود می‌داند. ما همچنین معتقدیم روند (گفت‌وگوهای) «آستانه» (علاوه بر سوریه) برای ثبات در لبنان (هم) سودمند است و از تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی سوریه حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه لبنان ضمن اعلام اینکه برخی تلاش ها برای از بین بردن آرمان فلسطین نگران‌کننده است، افزود: از کشورها درخواست داریم سفارت‌هایشان را به قدس اشغالی منتقل نکنند.

وی سپس گفت: قادریم گزینه‌ای سیاسی را در پیش بگیرم که لبنان را از مسائل و نزاع‌ها دور نگه دارد و از اصول سیاست خارجی محافظت کند.

خبرگزاری رسمی لبنان «ان‌ان‌ای» گزارش داد، باسیل در این کنفرانس خبری گفته درباره موضوع جاسوس لبنانی-آمریکایی بازداشت شده در ایران «نزار زکا» هم (با ظریف) صحبت کرده است.

وزیر خارجه لبنان در پایان گفت، اگر چارچوب‌های لازم فراهم باشد مشکلی برای همکاری اقتصادی با ایران وجود ندارد.

ظریف یکشنبه (دیروز) در بدو ورود به بیروت و در پاسخ به سوال یک خبرنگار اعلام کرد، ایران آماده هر گونه کمک به لبنان است البته اگر بیروت این را بخواهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.