ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سعودی در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی ادعا کرد که ایران از شبه‌نظامیانی در سراسر خاورمیانه حمایت مالی می‌کند.

وی در ادامه مدعی شد: همانطور که قبلاً نیز گفته‌ام و همچنان این حرف نیز حقیقت دارد، ایران ببری کاغذی با پنجه‌هایی پولادین است.

این سفیر سابق عربستان در واشنگتن در ادامه ادعاهای خود افزود: پنجه‌های پولادین همان شبه‌نظامیان مستقر در سراسر خاورمیانه هستند؛ حال چه حزب‌الله، چه انصارالله، چه گردان العباس و چه تمامی شبه‌نظامیان مختلفی که در سوریه و عراق فعالیت دارند و هدف‌شان افزایش سلطه و نفوذ ایران در خاورمیانه است.

ادعای حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان در منطقه در حالی از سوی این مقام امنیتی سابق سعودی‌ها مطرح می‌شود، که بنا بر گزارش‌های معتبر نهادهای بین‌المللی و حتی مقامات آمریکایی، سعودی‌ها خود یکی از اصلی ترین حامیان گروه‌های افراط‌گرا چه در خاور میانه و چه در شمال آفریقا و آسیای جنوب شرقی هستند.

ترکی الفیصل در ادامه سخنان خود با دل خوش کردن به تهدیدات ترامپ گفت: نمی‌دانم که آیا قرار است در ایران تغییر نظام رخ دهد یا نه اما امیدوارم که تحریم‌های آمریکا بتواند باعث تغییر شیوه اداره ایران شود.

وی در این‌باره مدعی شد: برای پیش‌بینی چنین چیزهایی هنوز زود است اما آن‌ها (دولت ایران) در حال عاجز کردن مردم خود هستند به جای آنکه به فکر تهیه خدمات درمانی و غذا برای آن‌ها باشد. امیدوارم با تحریم‌های رئیس‌جمهور ترامپ شاهد تغییر در اداره نظام ایران باشیم. مردم ایران اولین قربانیان این نظام هستند.

سعود الفیصل با علم به این واقعیت چنین اظهاراتی را علیه ایران مطرح می‌کند، که خاندان سعودی در دوره کنونی یکی از بی‌ثبات‌ترین دوره‌های رهبری خود را می‌گذراند و اختلافات داخلی میان آل سعود و نیز فشارهای خارجی در بالاترین سطح چند دهه اخیر قرار دارد به گونه‌ای که بسیاری از کارشناسان از احتمال تغییر رژیم این کشور سخن به میان می‌آورند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.