سرگئی لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تیمو سوینی وزیر خارجه فنلاند گفت: ما از ابتدای بروز وضعیت کنونی در ونزوئلا از پیشنهاد مکزیک و اروگوئه که خواستار ایجاد شرایط برای گفت و گوهای ملی با شرکت همه نیروهای سیاسی در ونزوئلا شده بودند حمایت کردیم.

لاوروف افزود: نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا برای مشارکت در این گفت وگوها اعلام آمادگی کرد اما مخالفان وی این پیشنهاد را رد کردند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد رد این پیشنهاد به این دلیل بود که مقام های آمریکایی (رهبرمخالفان ونزوئلا) را هدایت می کنند؛ آنها در اظهارات خود هر گونه شرم و حیا را در نحوه حل و فصل مساله ونزوئلا کنار گذاشته اند.

امروز به درخواست آمریکا با پمپئو تلفنی گفت وگو می کنم

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که دیروز وزارت امور خارجه آمریکا از وی درخواست کرده است که امروز با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفت وگو کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: این احتمال وجود دارد که مساله ونزوئلا نیز در این گفت وگوی تلفنی مطرح شود.

وی افزود: در طول این مدت (از آغاز بحران سیاسی ونزوئلا) هیچ تماسی بین روسیه و آمریکا بجز درباره تلاش آمریکا برای محکوم کردن دولت ونزوئلا در شورای امنیت صورت نگرفت.

وزیرخارجه روسیه این را هم گفت که هدف آمریکا از ارایه پیش نویس قطعنامه درباره ونزوئلا، بی ثبات کردن اوضاع در این کشور است.

گفتنی است ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته (سوم بهمن ‌ماه) و پس از اینکه 'خوان گوایدو' خود را به ‌عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی کرد، دچار ناآرامی است.

پس از آن، آمریکا با مداخله در امور داخلی ونزوئلا، گوایدو را به رسمیت شناخت و ریاست جمهوری مادورو را غیرقانونی خواند.

برخی کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل و کلمبیا و نیز برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان به تبعیت از واشنگتن، گوایدو را به رسمیت شناختند و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و بی طرف در کاراکاس شدند.

مساله ونزوئلا در دیدار با موگرینی هم مطرح می شود

وزیر خارجه روسیه گفت که در روزهای آینده با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد و بدیهی است در این دیدار مساله ونزوئلا و رویکرد اتحادیه اروپا به این موضوع نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

شورای اروپا در بحران فرو رفته است

لاوروف با اشاره به اینکه فنلاند ریاست دوره ای شورای اروپا را برعهده دارد، خاطرنشان کرد که با وزیر خارجه این کشور درباره بحران عمیقی که در شورای اروپا بوجود آمده گفت وگو کرده است.

وی افزود: ما به تلاش های فنلاند برای برطرف کردن بحران در شورای اروپا احترام می گذاریم، این وضعیت بحرانی در شورای اروپا به دلیل اقدامات ضد روسی برخی اعضای آن بروز کرده است.

روسیه در سال 2014 پس از حوادث اوکراین با تحریم هایی در مجمع پارلمانی شورای اروپا مواجه شد.

سران روسیه از دو سال پیش پرداخت حق عضویت به این شورا را که 32 میلیون یورو اعلام شده است، متوقف کردند ضمن اینکه هیات های روسی از آن زمان تاکنون در نشست های مجمع پارلمانی شورای اروپا شرکت نمی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.