دکتر ایزدی نورولوژیست درباره بیماری ام اس گفت: MS یک نوع التهاب تناوب سیستم عصبی مرکزی است که در فاز حمله سبب برخی علائم عصبی می‌شود نکته مهم آن است که بسیاری افراد با بروز برخی علائم عصبی، مشکوک به بروز بیماری ام. اس شده و به پزشک مراجعه و تقاضای انجام برخی اقدامات تشخیصی مثل ام. آر. آی دارند تا مطمئن شوند که مبتلا به ام اس نیستند.

وی افزود: باید علائمی که معمولاً جزو علائم ام اس نیستند را بهتر بشناسیم؛ علائمی مثل سردرد، کمردرد، درد اندام‌ها، تشنج و حملات کاهش هوشیاری، اختلالات خواب و تپش قلب معمولاً علامت بیماری MS نیستند و علتی غیر از آن دارند.

دکتر ایزدی اظهار داشت: در صورت بروز هر گونه علائم عصبی، مشاوره با پزشک مغز و اعصاب و معاینه عصبی دقیق بهترین راه حل برای احتمال بروز بیماری ام اس است؛ چرا که بیماری ام اس از سال‌ها قبل از پیدایش ام. آر. آی شناخته شده بود و تنها وسیله تشخیص مؤثر معاینه عصبی و شرح حال بیمار بود و پزشکان در تشخیص این بیماری بدون وجود ام. آر. آی موفق بودند.

وی در خصوص علائم این بیماری تصریح کرد: علائم بیماری به صورت مجموعه‌ای است از تاری دید، دوبینی، اختلال حرکتی و عدم تعادل در اندام‌ها، ضعف اندام‌ها، اختلالات حسی ناخوشایند، بی‌اختیاری ادراری و مدفوعی که الزاماً همه علائم در یک فرد دیده نمی‌شود و ممکن است فقط دو یا چند علامت بروز نماید.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: معمولاً علائم به صورت حمله‌ای ظاهر شده و گاهی بدون درمان، بهبودی نسبی می‌یابند و ممکن است در هر حمله عوارض پایداری باقی بماند. در برخی موارد، علائم حمله‌ای نبوده بلکه به صورت تدریجی ظاهر می‌شود، در فرم‌های خوش خیم که معمولاً با علائم حسی یا تاری دید شروع می‌شوند. با گذشت سال‌ها از شروع بیماری، فرد ناتوانی جدی نخواهد داشت.

درمان در مراحل مختلف بیماری با داروهای کورتونی و برخی داروهای تضعیف کننده ایمنی بر اساس تشخیص پزشک انجام می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.