باب منندز، عضو کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا، پاتریک لیهی، معاون رئیس کمیته تخصیص سنا و همه اعضای حزب دموکرات در کمیته روابط خارجه این مجلس از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستند درباره ناکامی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور در اتخاذ تصمیمی در زمینه نقش مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در خصوص قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی گزارش کاملی ارائه دهد.

 

به نقل از سایت شبکه الجزیره، اعضای مجلس سنا در این باره هفت سوال مطرح و خواستار پاسخ به آن شدند. سوالات این نمایندگان از این قرار است: دولت آمریکا مطابق با قانون مگنیتسکی برای تشخیص اینکه آیا شخص خارجی مسؤول قتل خاشقجی بوده است یا نه، چه اقداماتی اتخاذ کرده است؟

دولت آمریکا چه اطلاعاتی در ارتباط با نقش مقامات ارشد عربستان از جمله نقش ولیعهد این کشور در خصوص قتل خاشقجی به دست آورده است؟

 

دولت آمریکا برای دستیابی به اطلاعاتی درباره قتل این روزنامه‌نگار از دیگر کشورها و سازمان‌های غیردولتی که بر نقض حقوق بشر نظارت دارند، چه اقداماتی انجام داده است؟

این دولت چه شواهد و مدارکی درباره دلایل و شرایط قتل این منتقد عربستانی در اختیار دارد؟

تا چه اندازه دولت آمریکا اطلاعاتی که رئیس و عضو شورای روابط خارجه مجلس سنا از جمله بیانیه‌ای که دهم اکتبر و بیست و یکم نوامبر ۲۰۱۸ ارائه کرده، مد نظر قرار داده است؟

بر اساس کدام قانون دولت آمریکا ادعا می‌کند که طبق قانون مگنیتسکی نیازی به ارائه گزارش به کنگره نیست؟

دولت آمریکا چه اقداماتی برای همکاری با اگنس کالامارد، مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، بدون محاکمه و بدون قضاوت اتخاذ کرده است؟

پیش از این هم همه نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجه مجلس سنا از کاخ سفید خواسته بودند، کنگره را بر اساس قانون مگنیتسکی در جریان آخرین تحولات و موضع ترامپ درباره دست داشتن فرد خارجی در قتل خاشقجی قرار دهد اما وی پاسخ به این درخواست را رد کرد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.