به طور کلی صحبت درباره‌ی استفاده زیاد از لوازم آرایش یک موضوع شخصی است. تعاریف و معیارهایی که افراد دارند عموما متفاوت است؛ با این حال آرایش زیاد ممکن است مشکلات و خطراتی را در پی داشته باشد. هرچه بیشتر از مواد آرایشی که نقش پوشانندگی دارند استفاده کنید، احتمال التهابات پوستی بالاتر می‌رود.

بسته شدن منافذ پوست

منافذی که روی پوست قرار دارند راهی برای تنفس پوست هستند. وقتی مقدار زیادی کرم روی پوست بزنید، این منافذ بسته می‌شوند و این آغاز مشکلات پوستی و به وجود آمدن جوش و آکنه است.

به گفته محققان، ترکیباتی که در مواد آرایشی، از مواد طبیعی مانند روغن نارگیل گرفته تا مواد کاملا شیمیایی وجود دارد، همه موجب بسته شدن منافذ پوست با انواع باکتری‌ها می‌شوند و نتیجه‌ی این فرایند به وجود آمدن جوش‌های سرسیاه و التهابات پوستی است.

اگر علاقه به استفاده زیاد مواد آرایشی دارید، از شست و شوی کافی پوست صورت غافل نشوید.

عمیق شدن چین و چروک صورت

هرچه بیشتر پوست صورت در تماس با دست‌ها و مواد آرایشی قرار بگیرد، احتمال بروز چین و چروک بالاتر خواهد بود. به گفته پزشکان، استفاده از کرم در ناحیه اطراف چشم که پوست حساسی دارد، موجب به وجود آمدن خطوط پاکلاغی در این قسمت‌ها می‌شود.

مصرف پاک‌کننده بیشتر

هرچه بیشتر آرایش کنید، به پاک‌کننده بیشتری برای شست‌وشوی آن نیاز خواهید داشت. بعضی از این محصولات ممکن است مواد مضر لوازم آرایشی را روی پوست باقی بگذارند. حتی مصرف بعضی از پاک‌کننده‌ها در صورتی که به خوبی شسته نشود، ممکن است به پوست صورت آسیب بزند زیرا در برخی از ترکیبات پاک‌کننده از فرمالدهید استفاده می‌شود که امکان حساسیت‌های پوستی را فراهم می‌کند.

عوارض جانبی

حتما شما هم همیشه به دنبال راهی برای تناسب اندام و بهبود رژیم غذایی‌تان هستید، اما چقدر به کیفیت لوازم آرایشی که استفاده می‌کنید اهمیت می‌دهید؟ بسته به نوع محصول آرایشی که استفاده می‌کنید هر روز صبح پوست صورتتان را در معرض التهاب و آلودگی قرار می‌دهید. هرچه بیشتر از این محصولات استفاده کنید، بیشتر در معرض آلودگی‌شان قرار می‌گیرید.

احتمال بروز عفونت و التهاب

علاوه بر شست و شوی صورت و پاکسازی آن در پایان روز، باید به نظافت کیف لوازم آرایشتان اهمیت بدهید. احتمال رشد باکتری در لوازم آرایش حتی بعد از اولین مصرف نیز وجود دارد پس حتما مواد آرایشی، به ویژه لوازمی که برای آرایش چشم استفاده می‌شوند باید در محیط بهداشتی نگه‌داری شوند.

سعی کنید به طور منظم کیف آرایشتان را تمیز کنید و مواد آرایشی که کهنه شده و تاریخ مصرفشان گذشته را دور بیندازید.

اجازه ندهید آرایش زیاد اعتماد به نفستان را تحت تأثیر قرار بدهد

احساس زیبایی که با مصرف لوازم آرایشی به وجود می‌آید موقتی است و ممکن است در بعضی افراد باعث نارضایتی از چهره واقعی یا کاهش اعتماد به نفس شود. سعی کنید وابستگی بیش از حد به مواد آرایشی پیدا نکنید.

شب‌ها قبل از خواب حتما آرایشتان را پاک کنید زیرا باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست در طول شب موجب بروز آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود. آسیب دیدن پوست در نهایت منجر به استفاده بیشتر از مواد آرایشی می‌شود پس سعی کنید در درجه اول به فکر سلامت پوستتان باشید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.