وب سایت تحلیلی استاتیستا درباره پافشاری دونالد برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک و همچنین تعداد وضعیت های فوق العاده در ایالات متحده آمریکا نوشته است :

به نظر می رسد جدال ها بر سر ساخت دیوار مرزی با مکزیک به این زودی ها پایان نمی یابد. رئیس جمهور ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد که طرح بودجه پیشنهادی کنگره را امضاء خواهد کرد. بودجه این طرح حدوداً ۱.۴ میلیارد دلار خواهد بود که برای ساخت ۵۵ مایل حصار مرزی اختصاص می یابد. ترامپ همچنین قصد دارد وضعیت اضطراری اعلام کند تا بودجه بیشتری برای این طرح در نظر گرفته شود.

از زمانی که قانون وضعیت اضطراری ملی در سال ۱۹۷۶ اجرایی شد، تا کنون ۵۸ بار وضعیت اضطراری ملی در آمریکا اعلام شده است. طبق اسناد به ثبت رسیده دولت فدرال، ۳۱ مورد اضطراری همچنان پابرجاست و این بدان معناست که این وضعیت هر ساله باید به وسیله رئیس جمهور آمریکا تمدید شود. وضعیت های اضطراری که تاکنون فعال و پابرجا بودند، غالبا مرتبط با بحران های بین المللی است و بحران های داخلی شامل آنها نمی شود.

 

سال ۲۰۱۸ ترامپ فرمان یک اجرایی را امضا کرد که به موجب آن وضعیت اضطراری علیه نیکاراگوئه اعلام شد(ترامپ معتقد بود که وضعیت نیکاراگوئه تهدید فوق العاده و غیرمعمول برای امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده است). اعلام وضعیت های فعال و اضطراری علیه جمهوری بوروندی، اوکراین و یا ونزوئلا نیز به دوره ریاست جمهوری باراک اوباما باز می گردد، اما فرمانی که جورج دبلیو بوش علیه کنگو، لبنان و بلاروس امضا کرده بود هنوز فعال است.

 

اعلام وضعیت اضطراری به رئیس جمهور آمریکا قدرت ویژه ای می دهد، همانند تعلیق قوانین خاص، اختیار تام در عملیات نظامی و اختصاص مجدد بودجه دفاعی. از میان ۱۳۶ ابزار قدرتمندی که رئیس جمهور آمریکا در اختیار دارد، تنها ۱۳ مورد از آن نیاز به امضا و تأیید کنگره دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.