«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس مبنی بر گفت وگویش با وزیر خارجه ایران درباره یمن و اینکه ایران در این خصوص (یمن) تعهداتی را داده است، گفت: بحران یمن و تجاوز سه ساله به این کشور و کشتار مردم بیگناه آن و بروز فاجعه بشری در این کشور، همواره در دستورکار مذکرات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها قرار داشته است. آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در همین راستا و در ملاقات های متعدد و تماس های دیپلماتیک با همتایان خارجی در جهت یافتن راهکار یا راهکارهایی که بتواند به کاهش بحران در یمن کمک کرده و فضای لازم را برای توقف تجاوز و برقراری آتش بس دائم و ایجاد تمهیدات لازم به منظور امدادرسانی و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم قحطی زده یمن آماده و زمینه های لازم را برای ایجاد فضای سیاسی و مذاکرات سیاسی فراهم کند، این موضوع را همواره در دستورکار داشته است.

 

قاسمی افزود: در همین راستا در یک سال گذشته چندین دور نشست بین ایران و تعدادی از کشورهای اروپایی (فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا) که به موضوع یمن علاقه مند بودند، برگزار و در نهایت با کمک جمهوری اسلامی ایران و پیگیری های به عمل آمده، مقدمات لازم برای نشست استکهلم و برگزاری مذاکرات گروه های یمنی تحت نظارت سازمان ملل فراهم شد. ما به عنوان کشوری مسلمان که نسبت به سرنوشت مردم یمن حساس بودیم، از ابتدا این نگرانی را داشتیم و توصیه‌های ما همواره بر این بود که این جنگ نمی تواند نهایتا یک پیروز نظامی داشته باشد و باید به یک آتش بس برسیم و در پس آن شرایط را برای کمک‌های انسان دوستانه و بشردوستانه مهیا کرده و نهایتا به گفت‌وگوهای یمنی - یمنی کمک کنیم. طبیعتا و همانگونه که آقای جرمی هانت بیان کرده، مذاکراتی نیز در سفر اخیر ایشان به تهران درباره یمن انجام شد و آن بحثی که از سوی وزیر خارجه انگلیس درباره گفت وگو با آقای ظریف درباره یمن عنوان شده، در همین سفر اخیر بوده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران هیچگونه تعهدی به هیچ طرف و هیچ کشوری درباره یمن نداده است، گفت: یمن کشوری مستقل است و تصمیم گیری درباره آن به خود یمنی ها مربوط است و ایران هیچگونه دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و منظور آقای هانت از تعهد، همان تعهداتی است که در نشست استکهلم بین گروه های یمنی برای برقراری آتش بس و ... حاصل شده است.

قاسمی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای حل مسالمت آمیز بحران یمن و جلوگیری از استمرار فاجعه بشری در این کشور از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

جا دارد جامعه جهانی هر چه زودتر به خودش بیاید و سعی کند برای این فاجعه به عنوان یک نقطه تاریک از موضوعات عصر خود راه‌حلی بیابد و مردم یمن را از این وضعیت بسیار دشوار و فجیع، نجات دهد. برخی کشورهای اروپایی هم باید از صدور و فروش و ارائه تسلیحات مخرب به کشورهای متجاوز اکیدا خودداری کرده و علاوه بر این نیاز است که جامعه جهانی هم متجاوزان را به توقف این تجاوز سبوعانه علیه ملت یمن وادار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.