بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سالگرد سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اظهار کرد: پرونده سقوط هواپیمای تهران یاسوج همچنان در کمیسیون اصل ۹۰ مفتوح است و جلسات زیادی روی این پرونده کار شده و کارشناسان هم وقت زیادی برای بررسی آن گذاشته‌اند. علی رغم اینکه سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها به صورت کامل با کمیسیون همکاری نکردند و از ارائه برخی مدارک سرباز زدند، با توجه به دلایل و مستندات متعدد جمع‌بندی نهایی کارشناسان، یخ زدگی هواپیماست که این موضوع با دعوت از کمیته بررسی سانحه در کمیسیون هم مطرح شد.

پارسایی با بیان اینکه «کمیسیون اصل ۹۰ به انتخاب هیأت بررسی سانحه انتقاداتی داشته است» افزود: این کمیته خودش منتخب سازمان هواپیمایی می باشد که باید بر نقش همین سازمان نظارت کند.

وی اضافه کرد: کمیسیون اصل ۹۰ بعد از تکمیل پرونده هفته گذشته جلسه‌ای را در دفتر وزیر راه و شهرسازی تشکیل داد. این جلسه بیش از یک ساعت به طول انجامید و کارشناسان ما مستندات خود را ارائه کردند. خوشبختانه آقای وزیر کاملاً به مسائل فرودگاهی و هواپیمایی آشنایی داشته و روی این موضوع هم اشراف خوبی داشتند که این مساله برای ما امیدوار کننده است. نظر ایشان این بود که پرونده باید مسیر درست خود را طی کند و تاکید کردند که باید جلوی تضییع حق درگذشتگان این حادثه گرفته شود. از نظر ما جمع بندی این جلسه مثبت و امیدوار کننده است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ ادامه داد: یکی از مزایای به ثمر نشستن گزارش کمیسیون اصل ۹۰ این است که مسئولین و مردم درمی‌یابند که کمیسیون در بررسی پرونده‌ها جدی است و بدون حب و بغض نظر کارشناسی خود را ارائه می‌کند. ما در قریب به اتفاق سقوط‌ها شاهد بودیم که خلبان مقصر اعلام شده و این پرونده هم در صورت عدم ورود کمیسیون اصل ۹۰ همین مسیر را طی می‌کرد. علاوه بر این برخی از اظهار نظرهای شتاب زده مثل مقصر خواندن خلبان توسط تیم بررسی سانحه، قبل از رسیدگی قضایی پرونده شک و شبهه‌ها را بیشتر می‌کرد.

پارسایی اضافه کرد: کمیسیون اصل ۹۰ برای به نتیجه رساندن پرونده با قاضی مربوطه نیز تشکیل جلسه خواهد داد. این پرونده پیش از این در یکی از شعب دادگاهی در اصفهان مطرح بود. اما به دلیل برخی از ابهامات و با پیگیری خانواده جانباختگان و نظارت دستگاه قضائی به تهران منتقل شد. خوشبختانه قاضی فعلی با دقت و حساسیت پرونده را بررسی می‌کند و تیم کارشناسی معرفی شده هم مسلط به امور هواپیمایی هستند.

وی اضافه کرد: ما مصمم هستیم و اطمینان داریم در این پرونده حقی تضییع نخواهد شد و پرونده روال طبیعی خود را خارج از اعمال نفوذ افراد و دستگاه‌ها طی خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در پایان با بیان اینکه «کارشناسان این کمیسیون صدها ساعت برای بررسی پرونده وقت گذاشته و بازدید میدانی، بازدید از فرودگاه‌ها و جلساتی با تیم فرانسوی داشتند»، یادآور شد: سختی کار این بود که سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و تیم بررسی سانحه همکاری خوبی با ما نداشتند اما نهایتاً بعد از جلسه با قاضی پرونده گزارش کمیسیون را جمع بندی و پس از تصویب برای قرائت در صحن مجلس به هیأت رئیسه ارائه می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.