روز گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در توئیت های صبحگاهی خود، از اروپایی ها درخواستی کرد که رهبران این کشورها را به وحشت انداخته است. در دو مساله ای که رئیس جمهور آمریکا از مقامات اروپا خواسته این فکر را در اذهان عمومی مطرح کرده که آیا واشنگتن به دنبال سپر بلایی برای امنیت کشورش است؟ با توجه به این مساله که آمریکای ترامپ به دنبال هزینه هنگفت و نجومی ساخت دیوار مکزیک است، تحلیلگران را به این فرضیه رسانده که ترامپ به دنبال قربانی کردن اروپا برای دفاع از مرزهای خود است. طرحی که یادآور سال های وحشتناک جنگ سرد است و در آن سال ها نیز اروپاییان با سپر بلا شدن برای آمریکا، بالاترین هزینه انسانی، روحی و اقتصادی را متحمل شدند. شاید بی دلیل نیست که در کنفرانس امنیتی مونیخ  ولفگانگ ایشینگر دیپلمات کهنه کار آلمانی و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس یک کلمه طولانی در زبان آلمانی را معرفی کرد و گفت که کلمه Weltpolitikfähigkeitsverlustvermeidungsstrategie که 48 حرف دارد به این معناست که 'ما نیازمند یک راهبرد هستیم تا توانایی تاثیرگذاری بر امور جهانی را از دست ندهیم'.

ایشینگر در حالی که لباسی با طرح پرچم اتحادیه اروپا بر تن داشت که یک ستاره از آن به نشانه برگزیت حذف شده بود، افزود: تنها کافی نیست که بنشینیم و منتظر باشیم تا ادامه مناقشه ها بر آینده جوانان و نسل های آینده در سرتاسر جهان تاثیر بگذارد و همچنین کافی نیست که بنشینیم و دعا کنیم که به بدترین ها دچار نشویم.

در همین حال، وزیران خارجه آلمان و فرانسه پیش از کنفرانس امنیتی مونیخ در مقاله مشترکی که در روزنامه زدویچه زایتونگ منتشر شد بر لزوم تقویت و کارآمدتر شدن چندجانبه‌گرایی جهانی تاکید کردند.

بخش انگلیسی زبان خبرگزاری دویچه وله آلمان در این خصوص گزارش داد: هشدار ایشینگر درباره &#۳۹;دوره جدیدی از رقابت قدرت های بزرگ&#۳۹; هشداری درباره جنگ سرد جدید است.

اما مناقشه های بالقوه ای که در کنفرانس درباره آنها بحث می شود فراتر از جنگ سرد قرن بیستم است.

گزارش جدید کنفرانس مونیخ درباره این پرسش بود که اگر آمریکا از صحنه جهانی خارج شود و نخواهد تضمین کننده نظم جهانی باشد چه اتفاقی برای نظام جهانی خواهد افتاد؟

مسائلی از جمله ناتو و روسیه و ظهور چین و بسیاری از مسائل دیگر از جمله مسائل آفریقا و تاثیر مهاجرت بر امنیت در جهان و مانند همیشه مسائل خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت، اما با درخواست تازه ترامپ این فرضیه را قوی تر می کند که ترامپ با جلو انداختن اروپا برای منافع خود به چه سیاستی می خواهد برسد؟

داعش که در سال ۲۰۱۴ "خلافت خودخوانده‌اش" را اعلام کرد طی دو سال اخیر متحمل شکست‌های بزرگی شد. آن‌ها اکنون تنها در بخش بسیار کوچکی در استان دیرالزور هستند.

مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک گفت: داعش تمامی مسیرها را از محور الباغوز بسته است. بیش از ۲۰۰۰ غیرنظامی همچنان آنجا هستند. تروریست‌ها در مساحتی به طول چند متر مربع محاصره هستند و تعدادی از غیرنظامیان را بازداشت کرده‌اند.

تروریست‌های خارجی که در این مناطق هستند انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایرلندی و ایتالیایی هستند و نیروهای سوریه دموکراتیک طی سال‌های اخیر توانستند صدها تن از آن‌ها را بازداشت کنند.

نیروهای سوریه دموکراتیک در آستانه اعلام پیروزی کامل هستند اما تروریست‌ها در روستای الباغوز مقاومت شدیدی نشان می‌دهند.

ترامپ روز گذشته اعلام کرد که داعشی ها باید از سوریه به اروپا بروند! درخواستی که به شدت خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است. این درخواست در حالی مطرح می شود که چندی پیش ترامپ یه تقاضای نابجای دیگر نیز از اروپا همزمان با نشست ناتو کرده بود.

ترامپ در توئیت خود از اروپا تقاضا کرده بود که به جای آمریکا نیروی نظامی به سوریه اعزام کند که با واکنش منفی اروپا مواجه شد. ترامپ شب گذشته پیرو این درخواست در توئیتی خطاب به اروپا گفت پس داعشی برای شما!

ترامپ در حالی این درخواست را مطرح می کند که سوریه و عراق از لوث تروریسم پاک شده است و اروپا را در معرض خطر بزرگ بازگشت آنها به وطنشان قرار داده است. ترامپ در بحرانی ترین شرایط اروپا از لحاظ مهاجرتی، اقتصادی و امنیتی،  این درخواست را مطرح کرده است و آنها را به حال خود رها کرده است، رئیس جمهور آمریکا حتی تهدید کرده است که اگر نپذیرند آنها را رها خواهد کرد که به هر کجا بروند!

روزنامه واشنگتن پست نیز طی گزارشی از درخواست آمریکا از کشورهای اروپایی برای ارسال یک هزار و ۵۰۰ نیروی جدید به سوریه خبر داد.

منابع آگاه به این رسانه گفته ‌اند که در صورت موافقت اروپا با این خواسته، آمریکا حاضر است ۲۰۰ تن از نظامیان خود را برای کمک به این نیروها در شمال شرق سوریه نگه دارد. این در حالی است رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته  در توییتهایی با اشاره به پیروزی قریب الوقوع بر داعش، از کشورهای اروپایی خواست که زندانیان این گروه تروریستی را تحویل گرفته و محاکمه کنند.

ترامپ در نخستین توییت از 'آلمان، فرانسه، انگلیس و دیگر متحدان اروپایی&#۳۹; آمریکا خواست تا بیش از ۸۰۰ زندانی داعشی را که آمریکا در سوریه دستگیر کرده، تحویل بگیرند وگرنه &#۳۹;مجبور خواهیم شد که آنان را رها کنیم.&#۳۹;

ساعاتی از درخواست ترامپ نگذشت که بار دیگر خشم کشورهای اروپایی از درخواست ترامپ برانگیخته شد. پاریس، برلین، بروکسل و کپنهاگ به این اظهارات واکنش نشان دادند.

لوران نونیز، معاون وزیر کشور فرانسه درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در خصوص لزوم استقبال از ۸۰۰ داعشی با تابعیت‌های اروپایی گفت: تروریست‌های فرانسوی در بازداشت کردهای سوریه هستند و ما کاملاً اطمینان داریم که کردها می‌توانند همچنان این داعشی‌ها را در بازداشت نگه دارند.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم به نقل از وی افزود: در هر صورت اگر این‌ها به خاک وطن بازگردند تدابیر قضائی درباره آن‌ها اجرا و بر اساس قانون با آن‌ها برخورد و حبس خواهند شد.

به گفته منابع، حدود ۱۵۰ فرانسوی بین تروریست‌های داعش هستند. طرف‌های حقوقی نگران احتمال انتقال تروریست‌های خارجی به عراق هستند.

در بلژیک نیز وزیر دادگستری این کشور خواهان یک راهکار اروپایی برای این مساله شد و گفت که باید با آرامش این مساله را بررسی کرد تا با خطرات امنیتی کمتری مواجه شویم.

وی گفت: در حال حاضر در شمال سوریه زنان و کودکانی داریم اما برخی تروریست‌های شناخته شده نیز آنجا هستند.

در آلمان نیز منابعی در وزارت خارجه این کشور اعلام کردند که برلین در حال بررسی گزینه‌هایی برای خارج کردن داعشی‌های آلمانی از سوریه به ویژه آن‌هایی است که وضعیت سلامتی خوبی ندارند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز تأکید کرد که درخواست ترامپ برای بازگرداندن ۸۰۰ داعشی خواسته‌ای است که اجرای آن بسیار دشوار است.

وی افزود: بازگشتشان تنها در یک صورت ممکن است و آن این است که این افراد فوراً در برابر دستگاه قضا قرار بگیرند و بازداشت شوند. برای انجام این کار نیاز به اطلاعات و تحقیقات جنایی داریم که نمی‌توان آن را ضمانت کرد. در این صورت اجرای این خواسته بسیار سخت خواهد بود. افرادی که تابعیت آلمانی دارند حق دارند به آلمان بازگردند اما در سوریه وسیله‌ای برای اجرایی کردن این مساله در زمان کنونی وجود ندارد. این دلیلی است که باید به خاطر آن با فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها اقداماتی که لازم است را اتخاذ کنیم.

دانمارک نیز همانند دیگر کشورهای اروپایی با درخواست ترامپ برای استقبال از تروریست‌های با تابعیت اروپایی مخالفت کرد.

سخنگوی نخست‌وزیر دانمارک ضمن مخالفت با استقبال از داعشی‌ها گفت: ما داریم درباره خطرناک‌ترین افراد در جهان صحبت می‌کنیم پس نباید از این تروریست‌ها استقبال کنیم. اجرای تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه هنوز زود است چراکه اوضاع این کشور همچنان بی‌ثبات است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.