«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان امروز در کنفرانس خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در اسلام آباد گفت: سفر ولیعهد عربستان به پاکستان بعد از ۱۵ سال نشان از عزم راسخ ریاض در جهت افزایش سطح همکاری های خود با اسلام آباد است.

وی افزود که پس از ملاقات های ولیعهد عربستان با مقامات پاکستان، اقدام به ایجاد شورای عالی هماهنگی برای عینیت بخشیدن یادداشت های تفاهم امضا شده میان طرفین کردیم.

قریشی همچنین از تشکیل کار گروه های مشترک بین دو کشور و تعیین جدول زمانی برای ایجاد کمیته های دائمی بین دو کشور خبر داد.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با اشاره به امضای ۷ یادداشت تفاهم بین دو کشور و سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در پاکستان گفت که بین اسلام آباد و ریاض ۱۰ کارگروه مشترک ایجاد شده است.

وی همچنین اعلام کرد که طی سفر ولیعهد عربستان به پاکستان، ریاض با کاهش هزینه های ویزا برای شهروندان پاکستان شرایط را برای تجارت و رفت و آمد بین طرفین تسهیل کرده است.

قریشی همچنین از  قول مساعد ولیعهد عربستان برای آزادی فوری زندانیان پاکستانی در این کشور و حل مسائل کارگران و زندانیان پاکستانی موجود در عربستان خبر داد.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین ضمن محکومیت حمله تروریستی اخیر زاهدان گفت که ایران کشور همسایه پاکستان است و ما هرگز هیچ مشکلی را برای همسایه خود ایجاد نمی کنیم.

وی ضمن اشاره به گفتگوی تلفنی روز گذشته خود با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه گفت که در این گفتگو به همتای ایرانی خود اطمینان دادم که پاکستان همواره چنین اقداماتی را رد و آن را محکوم می کند.

قریشی افزود که پاکستان به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران احترام می گذارد و امیدوار است تا ایران نیز متقابلا به حق حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان احترام بگذارد.

وزیر خارجه پاکستان در ادامه گفت که اگر مسائلی وجود داشته باشد می توانیم از طریق گفتگو به حل آن بپردازیم و اگر ایران شواهدی در رابطه با حمله تروریستی زاهدان دارد می تواند در اختیار پاکستان قرار دهد و اسلام آباد نیز قول همکاری مساعد در این خصوص را خواهد داد.

وی افزود که ایران و پاکستان در گذشته نیز همکاری های خوبی را در این خصوص داشته اند و این همکاری ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان نیز گفت که امضای تفاهم نامه های همکاری بین اسلام آباد و ریاض نقطه آغاز همکاری های دو کشور است که در تمام زمینه ها از جمله تجاری و سرمایه گذاری مشترک پیش برده خواهد شد.

وی در راستای تلاش بر سرپوش گذاشتن بر حمایت های مالی و تبلیغاتی عربستان سعودی از گروه های تروریستی در منطقه درخصوص حمله تروریستی زاهدان گفت: از اتهام زنی وزیر خارجه ایران به پاکستان متعجب شدم.

عادل الجبیر گفت: ما هر گونه حمله تروریستی را محکوم می کنیم. همه ما باید برای مبارزه با ترویسم عزم راسخی داشته باشیم.

وی در ادامه مدعی شد: ایران خود یک کشور تروریست پرور است. ایران در اقدامات تروریستی در سوریه، یمن و سایر کشورها دست دارد. ایران عامل گسترش تروریسم و پناه دهنده گروه القاعده است.

الجبیر در ادامه مدعی شد: دولت ایران از لحاظ داخلی تحت فشار است. جای تعجب است که ایران که خود عامل گسترش تروریسم است پاکستان را متهم به اقدامات تروریستی می کند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر همکاری  مشترک ریاض و اسلام آباد برای مبارزه با تروریسم و همچنین افزایش تعاملات نظامی دو کشور گفت که عربستان برای پیشرفت اقتصادی پاکستان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

عادل الجبیر همچنین گفت که ریاض آماده همکاری با پاکستان، آمریکا و امارات متحده عربی در جهت برقراری امنیت و ثبات در افغانستان است. 

وی افزود که ریاض خواهان ایجاد صلح بین طالبان و دولت افغانستان است.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفت که ریاض خواستار حل مشکلات هند و پاکستان از طریق ساز و کارهای سیاسی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.