ماجرای تعلل چندین ماهه در خصوص تصمیم گیری برای لوایح چهارگانه هنوز تمام نشده بود که موضوع استیضاح دولت مطرح می‌شود. موضوعاتی که به نظر می‌رسد چندان بی‌ارتباط با یکدیگر نباشند چرا که وقتی دولت به برای ایجاد یک تغییر به مرز موفقیت می‌رسد عده‌ای آستین بالا می‌زنند تا این موفقیت یا حاصل نشود یا آنقدر با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی در مسیرش کاری کنند تا دولت عطایش را به لقایش ببخشد. در این مسیر هم از هیچ تلاشی فروگزاری نکرده‌اند گاهی تریبون‌های رسمی را بسیج می‌کنند و گاهی هم با راه‌اندازی تحصن و تجمع خواسته‌هایشان را دنبال می‌کنند. حالا کاظم جلالی می‌گوید این رفتارها باعث شده در کشور یک بللاتکلیفی و قطب‌بندی ایجاد شود. او می‌گوید آنچه از روی احساسات و بدون مبنای کارشناسی در باره لوایح مطرح می‌شود باعث شده است این تفکیک را ایجاد کنیم که عده‌ای مخالف ارزش‌های دینی و عده‌ای موافق آن هستند. ادامه گفت‌وگوی خبرآنلاین با جلالی اینچنین رقم خورد:

چندماهی است مجلس و مجمع و به طور کلی کشور درگیر تصمیم‌گیری درباره پالرمو و cft است این تعلل‌ها برای چیست؟

من فکر می‌کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نهاد مهم در حکومت ما است و افرادی که در آنجا هستند افرادی فرزانه و دارای تجربه هستند و انتظار این است که بتوانند سریع‌تر تصمیم بگیرند و تصمیم متناسب با شرایط امروز کشور و در جهت صیانت از اصل نظام جمهوری اسلامی اتخاذ کنند. من فکر می‌کنم این یک مطالبه است که امیدوارم مجمع تشخیص بتواند هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

اینکه مخالفان از هر تریبونی به ویژه تریبون نماز جمعه و ... استفاده می کنند در جهت مخالفت با این لوایح چقدر می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌ها تاثیر بگذارد؟

من فکر می‌کنم رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی باید وقت بگذارد و این موضوع را به طور کارشناسی مطرح کنند. اظهار نظرهای احساسی و فاقد مبنا نمی‌تواند موثر و کارساز باشد. نیازمند آن هستیم که چه موافقین و چه مخالفین، کسانی که مطالعه کرده‌اند و اشراف کامل بر مسائل حقوقی و اقتصادی دارند با یکدیگر مناظره و گفت و گو کنند تا مردم هم از بلاتکلیفی خارج شوند. این وضعیتی که امروز ایجاد کردیم یک نوع بلاتکلیفی و قطب‌بندی در کشور است. گویی که عده‌ای مخالف ارزش‌های دینی هستند و عده‌ای هم موافق ارزش‌های دینی و انقلابی هستند. این نوع تفکیک یک تفکیک مصنوعی و مبتنی بر احساس است و حتما نیاز به یک عقلانیت داریم که ان عقلانیت اقتضا می‌کند با یکدیگر بیشتر گفت‌وگو کنیم و هم‌دیگر را تحمل کنیم  و استدلال‌های هم‌دیگر را بشنویم.

در کنار مخالفت‌ها با لوایح دولت یک سناریویی هم از سوی منتقدان برای کنار زدن رئیس جمهور به راه افتاده است و این تنها در قالب استیضاح از داخل مجلس نیست بلکه از بیرون مجلس هم دنبال می‌شود؟

این یک بحث غلطی است به هر حال مشی امام (ره) و مقام معظم رهبری این بود و هست که باید دولت‌ها را تقویت کرد البته منظور از تقویت دولت ندیدن نقص‌ها نیست بلکه نقص‌ها را هم باید دید و منصفانه این ایرادات را مطرح کرد.

خط‌ دهی‌ها در این رابطه از کجا است؟

من نمی‌دانم خط دهی از کجاست اما می‌دانم مسیر تضعیف ارکان کشور چه دولت چه مجلس و چه قوه قضائیه غلط است. به نظرم در این شرایط سختی که کشور با آن رو به رو است و وظیفه سنگینی که دولت به دوش دارد همه باید به دولت کمک کنند تا بتواند کشور را از این شرایط سخت عبور دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.