عرفان حاج‌بابایی در خبر آنلاین نوشت : فوتبال ملی ایران روزهای مبهمی را سپری می کند. ابهامی از جنس بلاتکلیفی برای آینده. تیم ملی ایران بعد از جام ملت های ۲۰۱۹ دیگر کسی را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود نمی بیند و باید هرچه سریع تر دست به انتخاب یک جانشین برای کارلوس کی روش بزند. کاری که اصلا آسان نیست و در همین ابتدای کار دچار پیچیدگی های خاصی شده است.

چند روز پیش بود که منابع نزدیک به فدراسیون فوتبال اعلام کردند که قرار است تا ۱۰ روز آینده گزینه های هدایت تیم ملی فوتبال ایران معرفی و پس از آن گزینه نهایی جهت حضور روی نیمکت تیم ملی اعلام شود.

ماجرا این بود که چند روز پیش مهدی تاج،رییس فدراسیون فوتبال اعلام کرد که اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال متشکل از افرادی نظیر میرشاد ماجدی،حسین کلانی،حشمت مهاجرانی و... به بررسی گزینه های موجود خواهند پرداخت. کار به جایی رسید که حتی حسین کلانی هم اعلام کرد که روی بندهای قرارداد سرمربی جدید تیم ملی نظارت دقیقی خواهد داشت و همه مسائل را بررسی خواهد کرد. این صحبت ها خبر از این می داد که گویا این کمیته قرار است نقشی جدی در فرایند انتخاب سرمربی جدید ایفا کند اما با گذشت چند روز از آن موعد ۱۰ روزه و عدم تشکیل جلسات این کمیته،گویا باز همه چیز به حالت تعلیق درآمده.

یکی از اعضای همین کمیته هم ضمن تایید این نکته که تاکنون هیچ جلسه ای برگزار نشده، اعلام کرده که اصلا معلوم نیست جلسات کمیته فنی چه زمانی برگزار خواهد شد.

از سهم وزارت تا ترس تکرار یک کی‌روش دیگر

در این میان همه چیز انگار به فدراسیون فوتبال برنمی گردد و وزارت ورزش هم در تلاش است تا در این میان نقشی را برعهده بگیرد و حتی خود برای جذب بعضی مربی ها اقداماتی را انجام دهد.

شاید توییت های بعضا عجیبی که مدیر روابط عمومی وزارت ورزش طی روزهای اخیر زد و خبر از حضور کلینزمان و زیدان در صف هدایت تیم ملی ایران می داد، حائز همین نکته بود. با این حال محمدرضا داورزنی،معاون وزیر ورزش اعلام کرد که تصمیم گیر نهایی در این خصوص فدراسیون فوتبال است.

در این میان چیزی که واضح و عیان است، این است که چه وزارت ورزش و چه فدراسیون فوتبال تحت هیچ شرایطی نمی خواهند اجازه دهند که یک مربی دیگر مثل کارلوس کی روش بتواند روی نیمکت تیم ملی بنشیند. آن ها حتما تمام تلاش خود را خواهند کرد که مربی جدید، اصطلاحا "حرف گوش کن" باشد و به هرچیزی اعتراض نکند و علیه هر کسی موضع گیری نکند.

به عنوان مثال فدراسیون فوتبال در تلاش است تا مربی جدید فقط بتواند دو دستیار خارجی با خود به ایران بیاورد و یا این بند را در قرارداد بگنجاند که سرمربی بدون اجازه حق مصاحبه ندارد و اگر این کار را بکند،جریمه می شود.

به هر حال کارلوس کی روش شخصی بود که در مقابل مسائل مختلفی ایستادگی کرد و همواره منتقد جدی امکانات تیم ملی از لباس گرفته تا زمین تمرین بود.این روحیه جنگندگی کارلوس کی روش برای فراهم کردن بهترین شرایط برای تیمش قطعا مورد پسند مدیران نبود و حالا آن ها در تلاشند تا مربی ای را به ایران بیاورند که اهل چالش و جنجال نباشد و شرایط موجود را راحت بپذیرد.

سرمربی جدید؛آن‌ور سال

آن طور که نزدیکان تیم ملی می گویند،فعلا خبری از انتخاب سرمربی جدید نخواهد بود و این اتفاق به سال 1398 موکول خواهد شد. بعضی ها اما علت این اتفاق را پایان یافتن قرارداد برانکو با پرسپولیس می دانند تا این مربی هم به عنوان یکی از گزینه های جانشینی کی روش مطرح و یا حتی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی انتخاب هم بشود. این مسئله البته اما چندان قابل اتکا نیست زیرا همانطور که مهدی تاج عنوان کرده بود، این کمیته فنی است که تصمیم خواهد گرفت فدراسیون با کدام سبک از مربیان کار کند.

بنابراین فعلا باید منتظر تشکیل جلسات این کمیته نشست. کمیته ای که البته فعلا خبری از آن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.