طرح بالابردن سن قانونی ازدواج دختران از ۱۳ سال به ۱۶ سال با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و در پی آن معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اوایل بهمن ماه سالجاری در نشست خبری با رسانه های خارجی اعلام کرد لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال به زودی تقدیم دولت خواهد شد.

معصومه ابتکار همچنین تاکید کرد: آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست و عدد آن پایین است اما از نظر ما بسیار اهمیت دارد، دو بعد اصلی دارد، بعد قانونی و حقوقی که دولت لایحه ای در این زمینه تنظیم کرده است.

امروز(سه شنبه) نیز معصومه ابتکار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه آیین افتتاحیه نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی تشکل های اجتماعی زنان و خانواده شهر تهران ابراز امیدواری کرد که مجلس این لایحه را مورد توجه جدی قرار دهد.

وی با بیان اینکه در این لایحه ازدواج دختران زیر کم سن و سال حتی با مجوز قاضی کاملا ممنوع می شود افزود: معاون دادستان در مشهد و اخیرا نیز دادستان ایلام برخورد قانونی و به موقعی در این خصوص داشته اند و با فرد خاطی برخورد و کودک را از آن شرایط سخت خارج کردند.

ابتکار افزود: از نظر متخصصان روانشناسی و پزشکان دختران ۱۳ ساله کودک محسوب می شوند که باید با هر میزان و ملاکی تلاش کنیم براساس این قانون اصلاح شود.

وی ادامه داد: وی با بیان اینکه بیش از۱۶۰ مرکز فعال اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد تصریح کرد: تقریبا در تمام شهرهای بالاتر از ۵۰ هزار نفر مرکز اورژانس اجتماعی وجود دارد که کار خود را به خوبی انجام می دهند و یکی از موضوعات این مراکز بحث کودک آزاری است.

ابتکار تصریح کرد: خوشبختانه اکنون افراد می توانند با شماره تلفن ۱۲۳ کودک آزاری را به مراکز اورژانس اجتماعی اطلاع دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.