رییس کمیسیون تخصصی سکه و طلا گفت: افزایش ۱۷ دلاری قیمت جهانی طلا و نوسانات نرخ ارز در افزایش قیمت سکه و طلا در بازار ایران موثر بوده است. 

محمد کشتی آرای افزود: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه به ۲میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه به یک میلیون ۶۳۰ هزار تومان و سکه های گرمی نیز به ۸۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. 

وی تصریح کرد: با توجه به نبود مشتری برای سکه های تمام بهار آزادی، حباب این سکه ها اکنون به ۳۸۰ هزار تومان کاهش یافته و در مقابل حباب نیم و ربع سکه بالا رفته است به طوری که حباب این سکه ها رقمی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. 

 

وی توضیح داد: نیم سکه و ربع سکه و سکه های گرمی اکنون در بازار معامله و خرید و فروش می شود و بالا رفتن حباب نیز به همین دلیل است. 

وی خاطر نشان کرد:‌ نبود توان برای خرید سکه های تمام بهار آزادی سبب شده تا حباب این سکه ها از بیش از ۵۰۰ هزار تومان در ابتدای هفته جاری، اکنون به ۳۸۰ هزار تومان کاهش یابد.

این فعال بازار طلا و جواهر گفت: هر مثقال طلا به عنوان مبنای تعیین قیمت اکنون به رقک یک میلیون و ۸۸۵ هزار تومان داد و ستد می شود. 

وی ادامه داد:‌هر گرم طلای ۱۸ عیار به نسبت روز گذشته در همین ساعت از ۴۲۳هزار و ۷۰۰ تومان، ‌امروز به ۴۳۵هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است که نشان دهنده افزایش ۱۱هزار و ۸۰۰ تومانی است.

وی گفت: هر اونس جهانی روز گذشته ۱۳۲۶ دلار بود که امروز به ۱۷ دلار افزایش به ۱۳۴۳دلار رسیده است و این مساله در کنار افزایش نرخ ارز، سبب بالا رفتن چشمگیر قیمت سکه و طلا شده است. 

کشتی آرای خاطر نشان کرد: در هفته پایانی بهمن ماه قیمت سکه و طلا به طور متوسط ۸درصد افزایش یافته است و نمی توان پیش بینی دقیقی نه تنها برای روزها بلکه ساعات آینده داشت. 

وی در پاسخ به این سووال که آیا به مناسبت روز مادر، میزان داد و ستدها در بازار سکه و طلا افزایش خواهد یافت؛ توضیح داد: خیر؛ در چند سال گذشته به دلیل افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید،‌مردم نمی توانند به مناسبت روز مادر و سایر مناسبت ها، سکه و یا طلا کادو و هدیه دهند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.