خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد، پادشاه سعودی، شنبه‎شب با صدور فرامین پادشاهی، شاهزاده خالد بن‌سلمان را به معاون وزیر دفاع- با رتبه وزیر- منصوب کرد.

پادشاه سعودی همچنین در حکمی دیگر، شاهزاده «ریما» دختر «بندر بن‌سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» را به عنوان سفیر عربستان در ایالات متحده- با رتبه وزیر- منصوب کرد. او نخستین زن سعودی است که به این سمت منصوب شده است.

قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان سعودی در تاریخ ۲ اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول، تصویر رهبران عربستان را به شدت لکه‌دار کرده است.

سنای آمریکا محمد بن‌سلمان را «مسئول» قتل این روزنامه‌نگار می‌داند که با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» همکاری می‌کرد.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا شاهزاده خالد بن‌سلمان در طرح قتل خاشقجی و کشاندن او از آمریکا به ترکیه نقش داشته است. گفته می‌شود این شاهزاده از زمان این قتل، آمریکا را ترک کرده بود.

از زمان قتل جمال خاشقجی، این دومین بار است که پادشاه سعودی دست به تغییراتی در کابینه می‌زند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» درباره این تغییرات در کابینه سعودی نوشت، بسیاری از ناظران درباره این فرامین پادشاه سعودی تامل می‌کنند به‌ویژه این‌که «سلمان بن‌عبدالعزیز» در خارج از عربستان به‌سر می‌برد و به منظور شرکت در نشست اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب در «شرم‌الشیخ» مصر است. در حالی‌که محمد بن‌سلمان از تور آسیایی خود بازگشته است تا کشور را در غیاب پادشاه اداره، و دستوراتی را به جای پدرش امضا کند.

بسیاری از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که این تغییرات در کابینه می‌تواند ابعادی سیاسی داشته باشد که از آن جمله، دور کردن خالد بن‌سلمان از واشنگتن از ترس مواخذه در قضیه ترور خاشقجی. چرا که این شاهزاده با این مقتول قبل از سفر به ترکیه، دیدار کرده بود. برخی از ناظران نیز می‌گویند که چنین انتصاب‌هایی می‌تواند در مسیر آماده کردن و آموزش دادن خالد بن‌سلمان انجام شود تا او در آینده و در صورت پادشاهی برادرش، ولیعهد و نیز وزیر دفاع شود.

درخصوص انتصاب ریما دختر بندر بن‌سلطان، بسیاری از ناظران بر این باورند که این انتصاب در واقع تلاش‌ها برای حمایت از حقوق زنان در عربستان سعودی است به‌ویژه بعد از آن‌که آمریکا و اروپا این کشور پادشاهی را به دلیل نقض حقوق زنان و بازداشت شماری از فعالان زن از جمله «لجین الهذلول»، «عزیزه الیوسف»، «ایمان النفجان» و برخی دیگر، مورد انتقاد قرار می‌دهد.

از سوی دیگر به گفته ناظران، انتصاب شاهزاده ریما می‌تواند بهترین پاسخ به شاهزاده بندر بن‌سلطان باشد که روابطی قوی با شاهزاده محمد بن‌سلمان دارد و از ولیعهدی او، در شرایطی که بسیاری در دربار پادشاهی با این امر مخالفت می‌کنند، حمایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.