خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: بیش از ۲۸ هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی برای حمایت از این کشور در مقابل برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای کره شمالی به عنوان بخشی از ائتلاف امنیتی میان واشنگتن و سئول حضور دارند. اما در حالی که چند روز تا برگزاری مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره شمالی در پایتخت ویتنام باقی مانده است گمانه زنی‌هایی مبنی بر احتمال خروج سربازان آمریکایی از کره جنوبی افزایش یافته است.

کیم چنگ بائه، از شهروندان کره جنوبی که مغازه‌ای در کنار پایگاه نظامی آمریکا دارد، می‌گوید: بدون حضور سربازان آمریکایی بسیاری از تجارت‌ها از جمله تجارت من از بین می‌رود. این یک کابوس است.

کمپ هامفریس، بزرگترین پایگاه نظامی خارجی آمریکا است که در این کمپ ۳۲ هزار نفر از جمله سربازان و خانواده آنها حضور دارند.

بسیاری از رستوران‌ها و مغازه‌ها در اطراف این کمپ فعالیت می‌کنند.

یک مدیر رستوران در نزدیکی این کمپ می‌گوید: خروج سربازان آمریکایی از کشور مرا نگران کرده است. دست کم ۸۰ درصد از مشتریان من سربازان آمریکایی هستند.

تحلیلگران می‌گویند اگر بیانیه "پایان جنگ" به صورت رسمی پس از دومین اجلاس میان رهبران آمریکا و کره شمالی صادر شود و توافق صلح امضا شود، در این صورت پیونگ یانگ می‌تواند اعتراضات خود را علیه حضور سربازان آمریکایی در کره جنوبی افزایش دهد.

با این حال مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی تلاش می‌کند نگرانی‌ها را برطرف کند. در همین راستا وی در ماه ژانویه اعلام کرد، رهبر کره شمالی به وی گفته است بیانیه پایان جنگ ربطی به پایان حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی ندارد.

مون جائه این افزود: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی درک کرده است که این مساله کاملاً به تصمیم سئول و واشنگتن بستگی دارد.

با این حال یک استاد دانشگاه روابط بین‌الملل در دانشگاه کره جنوبی اعلام کرد: انتظار می‌رود پیونگ‌یانگ اعلام کند که حضور نظامی آمریکا در کره جنوبی یک تهدید جدی علیه امنیت این کشور محسوب می‌شود و صلح واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند.

از سوی دیگر، اگرچه ممکن است توافق صلح در هانوی به دست نیاید اما باز هم هیچ تضمینی وجود ندارد که نیروهای آمریکایی در کره جنوبی بمانند.

در این باره باید تصمیمات غیر قابل پیش بینی رئیس جمهور آمریکا را هم مد نظر قرار داد.

اما ترامپ روز جمعه اعلام کرد که نیروهای آمریکا در کره جنوبی از موضوعات مطرح روی میز مذاکرات در اجلاس دوم میان رهبران کره شمالی و آمریکا نیست.

از سوی دیگر سئول اوایل ماه میلادی توافق کرد که میزان پرداختی خود برای حضور این سربازان در خاک کشورش را افزایش دهد.

اما این قرارداد جدید تنها برای یک سال معتبر بوده و هر دو طرف باید به زودی به میز مذاکره بازگردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.