به گزارش النشره، نشست سران عربی و اروپایی در شرم الشیخ مصر با سخنان عبدالفتاح السیسی آغاز شد.

وی گفت: برگزاری نشست در مصر موضوع عجیبی نیست. این نشست نشان دهنده عوامل مشترک میان اروپا و اعراب بیش از عوامل اختلاف برانگیز است. چالشهای پیش روی کشورهای عربی و اروپایی از جمله مهاجرت و تروریسم وجود دارد. خطر تروریسم همانند در جهان به طرق مختلف منتقل می شود.

رئیس جمهور مصر بیان کرد: ما امروز به همکاری برای غلبه بر تروریسم نیاز داریم.

درباره موضوع فلسطین هم گفت: یکی از موارد مهم فلسطین است که اگر راهکاری برای حل مشکل آن ایجاد شود ثبات در منطقه برقرار خواهد شد.

وی ضمن هشدار درباره ادامه درگیری ها بر حقوق عادلانه ملت فلسطین تاکید کرد.

السیسی تاکید کرد: راهکارهای سحرآمیز برای حل مشکلات وجود ندارد اما ما باید گامهایی برای بازگشت امنیت به ملتها برداریم و باید در راستای تقویت همکاری به دور از طایفه گری حرکت کنیم. آیا زمان همبستگی برای مقابله فراگیر با تروریسم فرا نرسیده است؟ 

رئیس جمهور مصر افزود: زمان همبستگی بین المللی برای حمایت دنیا از تروریسم فرا رسیده است. تروریسم و افراط گرایی دو آفتی هستند که همه دنیا را هدف قرار داده اند و باید وحدت تلاش های بین المللی برای مقابله با آنها ایجاد شود. کشورهای عربی و اروپایی سرنوشت مشترک دارند و وجود صف واحد در برابر بحرانها و چالشها از جمله تروریسم و افراط گرایی ضروری می کند

السیسسی گفت: تروریسم کشورهای عربی و اروپایی را تهدید می کند و این نیاز به همبستگی برای مقابله با تروریستها و حامیان آنها دارد تا خاورمیانه از منطقه درگیری به منطقه موفقیت ها تبدیل شود.

شایان ذکر است که نشست کشورهای عربی- اروپایی از امروز یکشنبه و به مدت دو روز در شهر شرم‌الشیخ و به میزبانی مصر برگزار می شود.

این نشست با شعار «سرمایه‌گذاری با ثبات» اهدافی همچون تحقق امنیت و ثبات در منطقه، کاهش خطرات تروریسم، بهبود روند صلح در یمن، لیبی و سوریه، مقابله با مهاجرت غیرقانونی به اروپا و کاهش سطح تغییرات آب و هوایی را دنبال خواهد کرد.

همچنین کشورهای عضو اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در این نشست زمینه‌های توسعه همکاری‌های نظامی، روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای عضو را بررسی می‌کنند.

سران و نمایندگان ۲۴ کشور اروپایی و ۱۶ کشور عربی از جمله «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، ملک سلمان پادشاه عربستان، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در این نشست شرکت دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.