وندی شرمن، معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون در مذاکرات هسته‌ای با رهبر وقت کره شمالی و در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش کلیدی داشت در گفت‌وگو با رسانه سوئیسی اس‌.آر.اف گفت که خروج از توافق هسته‌ای با ایران راه درستی نیست.

شرمن در بخشی از این گفت‌گو درباره مذاکرات کنونی آمریکا با کره شمالی برای رسیدن به توافقی بر سر تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ، این مسئله را که کره شمالی آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کرده است باعث خرسندی دانست و گفت: اما پیونگ‌یانگ دیگر نیازی به آن ندارد، چراکه این آزمایش‌ها را تقریباً می‌تواند در کامپیوتر انجام دهد.

وی ادامه داد: به‌طور قطع مذاکرات بهتر از راه انداختن جنگ است اما در این میان، کره شمالی زرادخانه‌های هسته‌ای و موشکی خود را برنمی‌چیند. پیشرفت‌هایی که تا کنون در مذاکرات حاصل شده نیز هیچ تغییری در فضای کنونی ایجاد نکرده است.

این مقام پیشین آمریکایی همچنین اظهار داشت: شرایط توافق هسته‌ای با ایران نیز به همین اندازه ناامید کننده بود. دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) در این باره کاملاً بر رویکرد تقابل تاکید دارد.

به گزارش اس.آر.اف، شرمن همچنین با وجود انتقادهایی که به نقش ایران در خاورمیانه دارد، تصریح کرد: اما لغو توافق هسته‌ای تا زمانی که ایران به آن پایبند است، راه درستی به شمار نمی‌آید.

وی در ادامه به توافق موشکی روسیه و آمریکا (INF) اشاره و خروج از این توافق را مایه تأسف توصیف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.