علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: میوه‌های خشک میوه‌هایی هستند که پس از خارج شدن آب آنها در آفتاب یا با دستگاه‌های خشک‌کن، خشک شده‌اند.

این متخصص اطفال بیان کرد: در هنگام خشک شدن میوه تازه، مواد مغذی اصلی آن حفظ می‌شود، از این رو می‌توان آنها را برای طولانی مدت نگهداری کرد؛ مادران می‌توانند از  ۹ ماهگی به کودک خود میوه خشک داده و از آن به عنوان غذای انگشتی استفاده کنند، در این بین بسیاری از میوه‌های خشک شامل پوششی از شربت قند هستند که باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شوند.

آیا میوه‌های خشک برای نوزادان بی‌خطر است؟

محتشمی ادامه داد: میوه‌های خشک به دلیل اینکه کودک توانایی و قدرت زیادی در جویدن ندارد ممکن است باعث خفگی او شود، از این رو توصیه می‌شود یا آنها را خیس کرده و به کودک بدهید، یا اینکه آن را به قطعات کوچک برش زده و به کودک بدهید. توجه کنید زمانی که کودک مشغول خوردن است نزدیک او باشید، این مشکلات ساده است که شما می‌توانید به سادگی از بروز آنها جلوگیری کنید اما دلیلی نمی‌شود کودک را از مصرف این مواد مغذی محروم کنید.

میوه‌های خشک؛ منبعی کامل از انرژی سالم برای کودک‌

وی با اشاره به اینکه میوه‌های خشک باعث جلوگیری از کم خونی می‌شود، گفت: با اضافه کردن میوه‌های خشک به رژیم غذایی کودک نوپا، می‌توانید از بروز مشکل کم خونی جلوگیری کنید؛ میوه‌های خشک حاوی مقادیری بالا از آهن است، به کودک انرژی می‌دهد، بچه‌ها به طور مداوم در حال حرکت‌اند و به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند، میوه‌های خشک منبعی کامل از انرژی سالم برای کودک‌ هستند و از یبوست جلوگیری می‌کند.

میوه خشک درمانی عالی برای یبوست

این متخصص اطفال بیان کرد: اگر کودکتان دچار یبوست شده است می‌توانید میوه‌های خشک به او بدهید؛ یبوست در میان نوزادان نسبتا شایع است، بسیاری از میوه‌های خشک پر از فیبر است و حرکات روده را آسان‌تر خواهد کرد، آلو خشک یک درمان خانگی مناسب برای درمان یبوست در نوزادان است.

آیا میوه‌های خشک برای نوزادان بی‌خطر است؟

محتشمی افزود: برخی میوه‌های خشک نیز حاوی پروبیوتیک یا باکتری‌های خوب هستند؛ این باکتری‌ها دستگاه گوارش کودک را سالم نگه می‌دارند، همچنین میوه‌های خشک برای سلامت استخوان‌ها و چشم‌های کودک مفید است، میوه‌های خشک حاوی کلسیم و ویتامین A است، کلسیم استخوان کودک را قوی نگه می‌دارد، در حالی که ویتامین A موجب سلامت دید چشمان کودک می‌شود.

وی یادآوری کرد: میوه‌های خشک حاوی اسید چرب امگا ۳ است، به ویژه گردو، حاوی مقدار خوبی از اسید‌های چرب امگا ۳ است، امگا ۳ برای رشد مغز کودک ضروری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.