‌حجت الاسلام و المسلمین اصغر جدایی امام جمعه بیله سوار ‌در طی مدت زمان حضور چندین ماهه خویش در این شهرستان به اقدامات فرهنگی و مردمی گسترده ای پرداخته و اظهار نظرهای متفاوت وی باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای در بین مردم به خصوص جوانان کسب کند، بطوریکه اغلب رسانه ها در کشور حداقل یک بار اقدامات این امام جمعه مردمی را تحلیل کرده‌اند و خطبه‌ها و حرکات خلاقانه خاص حجت الاسلام جدایی باعث شده که وی مورد توجه خاص رسانه ها قرار بگیرد، این امام جمعه مردمی در آخرین نماز جمعه خویش با ‌دعوت از یک سخنران زن به وعده خویش مبنی بر حضور بانوان در تریبون نماز جمعه جامه عمل پوشانید.

‌حجت الاسلام جدایی به مناسب روز زن با تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، روز زن و روز مادر تصریح کرد: این مناسبت‌های فرخنده و زیبا را به زنان و مادران این سرزمین تبریک می گویم چرا که مادر، فرشته خدا در روی زمین است‌. مادر، خدای مهربانی هاست‌.

وی در مورد اقدامات اخیرش در این شهرستان افزود: یکی از کارهایی که این روزها در بیله سوار انجام شد و رسانه‌ها هم استقبال خاصی کردند، حضور یک خواهر شهید و عضو شورای شهر در تریبون نماز جمعه بود که به عنوان سخنران پیش از خطبه از حقوق زن‌ها و هم چنین بیلان کاری خودشان در شورا صحبت کرد و بازتاب جالبی خوشبختانه به دلیل تقارن با ایام داشت، از این جهت که در ایامی هستیم که متعلق به بانوان است اما کاش در شهرهای دیگر هم این اتفاق می افتاد.

 وی ادامه داد: جامعه ما جامعه ای است که حرکت‌های خاص و مردمی را می پسندد و حتی جامعه مذهبی هم از این نوآوری‌ها خوششان می آید.

حجت الاسلام و المسلمین جدایی با اشاره به سیر تاریخی و نگاه به زن خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اگر بدون تعصب بخواهیم به قضیه نگاه کنیم و موضوع زن در تاریخ قبل از اسلام را بررسی کنیم زن‌ها مظلوم همیشه تاریخ بودند. در تاریخ قبل از اسلام در تمدن‌های مختلف و غربی، نگاه به زن یک کالا، ابزار شهوت رانی و برده بوده و هر رفتاری می خواستند با زنان می کردند.

وی با اشاره به جایگاه رفیع زنان در اسلام خاطر نشان کرد: اسلام به زن جایگاه ویژه ای داده و او را ارج نهاد تا جای که زن در اسلام به مقام عصمت رسید و از دامن آن حضرت زهرا(س) برخاست و یا در قرآن نام حضرت مریم به عنوان زن نمونه آمد، پس می توان توجه ویژه اسلام به زنان را در سیر تاریخی مشاهده کرد. رفتارها و تداعی‌های غلط ما منجر به شکل گیری برخی افکارها در جامعه می شود، چه بسا بعضی‌ها بر اساس عملکردهای ما فکر می‌کنند اسلام به زن جایگاهی نداده است و این غیر منصفانه است.

 امام جمعه بیله سوار با تحلیل دو نوع نگاه نسبت به مسئله زن عنوان کرد: نگاه اسلام به زن یک نگاه است، نگاه مسلمان‌ها به زن نگاه دیگری است. ما هنوز با این که مسلمان هستیم، گاهی نگاه هایمان نگاه‌های دینی نیست. گاهی نگاه جامعه مسلمین به زن نگاه آمیخته با دیدگاه‌های شخصی و سلیقه ای خودمان شده است‌ یا سلیقه‌هایی که ما امروز در جامعه نسبت به زنان اعمال می‌کنیم، سلیقه جامعه مسلمین است نه اسلام!

 به قول شاعر جمعیت کفر از پریشانی ماست/ آبادی میخانه از ویرانی ماست

اسلام به ذات خود ندارد عیبی / هرعیب که هست از مسلمانی ماست

وی ادامه داد: ما مسلمان‌ها نگاه‌ متعصبانه، بسته و همراه با تنگ نظری خود را به حساب اسلام ننویسیم. نگاه اسلام به زنان چنین نیست. آیا در اسلام گفته شده که در مساجد زن‌ها باید در طبقه دوم در یک محصوریت خاصی قرار بگیرند؟ یا یک محیط خفه ای برایشان تداراک دیده شود؟ ما چنین چیزی نداریم. جایگاه زن‌ها در مساجد ما غالبا خوب نیست و رعایت عدالت نشده است. این ها تقصیر اسلام نیست تقصیر ما مسلمان‌هاست.

جدایی با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری افزود: در این بیانیه به بحث جوان‌ها اصرار شده است چرا که جوانان سرمایه های بزرگ این مرز و بوم هستند اما قابل تامل هست که مقام معظم رهبری در این بیانیه خود نمی‌فرمایند پسران، جوانان پسر، بلکه وقتی می فرمایند جوانان، مراد اعم از جوانان دختر و پسر است، یعنی هم به سرمایه عظیم پسران و همه به دختران عنایت خاص و یکسانی دارند.

وی با بیان اینکه نیمی از جامعه متشکل از بانوان است، تاکید کرد: کسانی که نگاه بسته و متعصبانه و تنگ نظرانه به زن دارند، در واقع می‌خواهند نصفی از جامعه را تعطیل کنند و این یعنی فلج کردن و نابود کردن بخش عظیمی از سرمایه‌ها و استعدادهای انسانی.

هرچند امروز ما به برکت انقلاب در حوزه بانوان مسیرهای خوبی را طی کرده ایم اما باز هم در حوزه جوانان و به خصوص بانوان نیازمندکار بیشتر هستیم، لیکن تمرکز بیشتر باید بر حل مشکلات اساسی جوانان نظیر اشتغال، ازدواج و مسکن باشد.

جدایی، تربیت صحیح و اصولی فرزند را با اهمیت دانست و افزود: نمی گوییم تربیت فرزند و حضور زن در محیط گرم خانواده مهم نیست، چرا که تربیت فرزند از رکن‌های اساسیِ رشد و پیشرفت جامعه  است. هیچ جامعه‌ای نمی تواند ابر تمدن نوین اسلامی شود، مگر این که محیط خانواده‌اش محیط پاک و با صفا بوده و حضور زن به عنوان مادر در خانواده جدی احساس شود.

 امام جمعه بیله سوار ادامه داد: اگر قرار باشد همه زن‌ها در خانه بنشینند و هیچ مطالعه ای از جامعه نداشته باشند در تربیت فرزند نیز نمی توانند موفق عمل کنند. یک مادر فرهیخته بهتر می تواند به تربیت فرزندان بپردازد . اگر قرار باشد زنها خانه نشین باشند و حتی مسجد نروند، اجازه صحبت و سخنرانی به آنها داده نشود؛ در جامعه صاحب مناصب نباشند؟ پس تکلیف مدارس دخترانه و واحدهای زنانه ما چه می شود؟

وی با تاکید بر این که گاهی حضور زن در بعضی عرصه‌های خوشایند نیست، تصریح کرد: گاهی لزومی ندارد زنها در میادین دشوار حرکت کنند چون این رفتار دور از انصاف و روح لطیف زنانه آنها است ولی در کنار همه اینها باید از هرکسی به اندازه ظرفیت او انتظار داشت.

 حجت الاسلام جدایی با اشاره به سخنرانی یک زن پیش از خطبه‌های وی گفت: ما کار بزرگی انجام ندادیم بلکه گفتیم  یک زن با رعایت تمام ضوابط شرعی در تریبون نماز جمعه سخنرانی کند، چه اشکالی دارد؟ بارها دیده‌ایم که دختران دانشجوی ما در حضور مقام معظم رهبری صحبت کرده و با ایشان دیدار می‌کنند یا خدمت مراجع عظام می روند باید اینها را الگوهای مدیریتی خود قرار دهیم.

امام جمعه بیله سوار با تاکید بر این که تعصب‌ها و تنگ نظری احتمال دین گریزی را تشدید می کند، بیان کرد: مردم ما دین سلیقه ای و دین عرفی را نمی پذیرند. ما نمی توانیم سلیقه هایمان را در قالب‌های دین و به نام دین به خورد مردم بدهیم. باید اصل دین را از قرآن، روایات و فتوای مراجع تقلید که متخصصین در دین هستند، بگیریم و به مردم ارائه کنیم. اگر هر کسی بخواهد سلیقه خودش را در دین اعمال کند، دین خدا نابود می شود.

 جدایی در پایان تصریح کرد: دینی که به سلیقه‎های شخصی آلود شود، با فطرت انسان سازگار نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.