در حالی که طبق سنت دیرینه بازار، قیمت روز از ساعت یازده مشخص می شود اما امروز شرایط تغییری عجیب کرد و صرافان در پاسخ به تقاضای خرید یا فروش دلار تاکید می کردند هنوز قیمت در نیامده است.

 این التهاب تا ساعت دوازده ظهر ادامه داشت و پس از آن بود که شرایط اندکی عادی شد. رییس جمهوری در مجمع عمومی بانک مرکزی در ساختمان میرداماد به مخالفان پیوستن به اف ای تی اف و یا همان دلواپسان حمله کرد و تاکید داشت تصمیم گیری در این کشور به عهده دولت، مجلس و یا رهبری است. کم کم زمزمه های نپذیرفتن استعفای ظریف از سوی رییس جمهور، وضعیت بازار را تا حدی تغییر داد اما مانع از نوسان قیمت در بازار نشد. دلار که امروز فعالیت خود را در کانال ۱۳ هزار تومان آغاز کرد، با شوک رخ داده از سوی دلالان ۱۴ هزار تومان نیز قیمت گذاری شد اما با این حال قیمت عصر روز به کانال ۱۲ هزار تومان برگشت کرد. تحت تاثیر اتفاقات سیاسی از یک سو و نوسان قیمت ارز و التهاب بازار از سوی دیگر سکه نیز نوسانی جدی را تجربه کرد. سکه امامی

امروز با جهشی ۹۰ هزار تومانی، ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قیمت خورد و به سرعت رکورد ۴ میلیون و هشتصد هزار تومان را نیز ثبت کرد اما بار دیگر به کانال ۴.۶ میلیون تومان برگشت. سکه طرح قدیم نیز  امروز ۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و ربع‌سکه تا ۱ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان شد. سکه گرمی نیز ۸۵۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

دلیل التهاب چیست؟

برخی صرافان معتقد بودند بازار نگران پیوستن یا نپیوستن ایران به اف ای تی اف است. برخی معتقدند التهاب اولیه ناشی از ربط دادن استعفای ظریف با عدم پذیرفتن اف ای تی اف بود. رییس جمهوری نیز امروز تاکید کرد که در صورت نپیوستن به اف ای تی اف روابط بانکی ایران با جهان درگیر اختلال می شود. در این صورت اقتصاد با بحرانی جدی روبرو می شود. در عین حال رسانه های خارجی نیز تاکید کردند که استعفای ظریف از منظر برخی ناظران بین المللی، به نتیجه نرسیدن اینستکس یا کانال مالی اروپا برای ایران تعبیر شد. در کنار نوسان و التهاب شدید در فردوسی؛ حافظ نیز شاهد ریزشی محسوس بود چرا که نمادهای بورس قرمزپوش شدند.امروز شاخص بورس ۱۷۰۰ واحد افت کرد. به این ترتیب به نظر می رسد بالا رفتن فشار اقتصاد در فردوسی تحت تاثیر نوسان جدی نرخ ارز اقتصاد را تحت فشار قرار داد خصوصا که افت فشار در حافظ به کمک آمد تا فضای التهابی جدی را شاهد باشد.

در عین حال پخش شایعاتی مبنی بر استعفای زنگنه و ... اما نتوانست وضعیت را تغییر دهد. اعلام خبر عدم پذیرش استعفای ظریف به نظر می رسد بازار را در شک  تردید تعیین تکلیف به تعطیلی فرو برد تا فردا روزی متفاوت و تعیین کننده برای بازار ارز باشد.صرافان می گویند فردا روز مهمی برای بازار ارز است چرا که روشن می کند جهتگیری ایران در سیاست خارجی تغییر کرده است یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.