آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: تنها هدف کنونی ما اخراج گروه‌های تروریستی از منبج است. آمریکا نیز طبق وعده‌ خود تسلیحات تروریست‌ها را پس خواهد گرفت.

اردوغان همچنین درباره ایجاد منطقه امن در سوریه گفت: کنترل منطقه‌ای را که تهدیدی برای ترکیه است، نمی‌توان به دیگران سپرد. ما در آنجا حضور خواهیم داشت. مردم سوریه به ترکیه بسیار اعتماد دارند و قبایل این کشور نیز بر لزوم انجام عملیات در منبج تأکید می‌کنند.

او درباره موضع اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در قبال شبه‌نظامیان کرد در سوریه تصریح کرد: قضاوت او اشتباه است. طرح چنین اظهاراتی با توجه به چندین بار تذکر ما، اشتباه است.

رئییس‌جمهوری ترکیه درخصوص مواضع اخیر غرب نیز اظهار داشت: اتحادیه اروپا جذابیت خود برای عضویت کشورها را از دست داده است. می‌گویند «مجازات اعدام ممنوع است» ولی از سوی دیگر با کسی که ۴۲ شهروند مصر را اعدام کرده است، عکس یادگاری می‌گیرند.

او همچنین درباره هشدار ایالات متحده آمریکا به آنکارا جهت اعمال تحریم علیه ترکیه در صورت خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه نیز تاکید کرد: در این زمینه عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشست انتخابات محلی حزب عدالت و توسعه در شهر «گیره‌سون» در واکنش به نشست مشترک اخیر اتحادیه اروپا-عرب در شهر شرم‌الشیخ مصر گفت: اتحادیه اروپا صادق نیست. رخداد اخیر دقیقا بیانگر عدم صداقت‌ آنها نسبت به ترکیه است.

وی در ادامه تأکید کرد: تاریخ درباره آن‌ها با توجه به عملی که انجام می‌دهند، قضاوت خواهد کرد. آیا می‌توان درباره نوع دموکراسی کشورهای اروپایی که دعوت سیسی به‌ عنوان قاتل ۹ جوان مصری را پذیرفتند، سخن گفت؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.