الکساندر نواک در مصاحبه با گزتای روسیه اظهار کرد: بازار نفت در حال حاضر نسبتاً آرام و با ثبات به نظر می‌رسد و نوسان کمتری پیدا کرده و قیمت‌ها برای هر دوی صادرکنندگان و واردکنندگان کم و بیش قابل قبول هستند. ما این ثبات را مدیون توافق اوپک و غیر اوپک می‌دانیم.

نواک گفت: قیمت‌های نفت در دسامبر سال ۲۰۱۸ که اوپک به همراه سایر تولیدکنندگان بزرگ موافقت کردند ۱.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه به بازار را محدود کنند، در ۵۰ دلار کف پیدا کرد. وی در ادامه افزود: اگر اشباع عرضه ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها بودیم و باید یادآوری کنم که قیمت‌های نفت در ژانویه سال ۲۰۱۶ به رکورد پایین ۲۵ تا ۲۷ دلار سقوط کرده بود و ممکن بود که ما شاهد رکورد پایین جدیدی برای قیمت نفت باشیم.

توافق جدید محدودیت عرضه اوپک و غیر اوپک تا ژوئیه ادامه پیدا خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه هفته جاری در توئیتر از اوپک خواست محدودیت عرضه خود را تسهیل کند و هشدار داد قیمت‌های نفت بسیار گران شده‌اند.

بر اساس گزارش اسپوتنیک، نواک در این مصاحبه اظهار کرد: روسیه تحت توافق کاهش تولید با اوپک، تا آوریل به سهمیه کاهش تولید ۲۲۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

قیمت نفت هفته گذشته پس از اینکه تولید آمریکا به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کرد و باعث شد تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن عرضه و تقاضا و تثبیت بازار تضعیف شود، به پایین ۶۷ دلار سقوط کرده بود.

منابع آگاه اوپک اظهار کرده‌اند: اوپک و متحدانش با وجود درخواست‌های دونالد ترامپ از این گروه برای تسهیل محدودیت‌های عرضه به توافق کاهش تولید خود پایبند خواهند ماند و گروه اوپک پلاس در آوریل برای تصمیم‌گیری درباره سیاست نفتی خود دیدار خواهد کرد.

بلافاصله پس از توئیت ترامپ، قیمت نفت با بزرگ‌ترین کاهش روزانه خود در سال میلادی جاری روبه‌رو شد و نفت برنت ۳.۵ درصد در روز دوشنبه سقوط کرد.

منابع آگاه اوپک اظهار کردند که اوپک پلاس تا زمانی که مشاهده کند ذخایر نفت از سطح فعلی خود کاهش پیدا کرده‌اند، به توافق کاهش عرضه خود برای متعادل کردن بازار ادامه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.