حجت‌الاسلام و الملسمین حسن روحانی رئیس جمهوری ظهر امروز(چهارشنبه)، در نشست خبری مشترک با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان که در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعد آباد تهران برگزار شد با اشاره به جزئیات دیدارهای انجام شده در این زمینه اظهار کرد: در سفر نخست وزیر ارمنستان و هیأت همراه ایشان به تهران تفاهمات و توافقات خوبی درباره‌ی موضوعات مختلف انجام شد.

وی گفت: از ابتدای استقلال ارمنستان روابط بسیار نزدیک و خوبی میان دو کشور وجود داشت اما امیدواریم در دولت جدید شاهد توافقات و تفاهمات بیشتری باشیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ‌در جلسات خصوصی و عمومی که امروز با نخست وزیر ارمنستان داشتیم مسائل مهم مربوط به دو کشور، منطقه و مسائل مهم جهانی را مورد بررسی قرار دادیم.

همان طور که در مذاکره با نخست وزیر ارمنستان گفتیم، از مواضع دولت این کشور نسبت به تحریم‌های غیر منطقی و غیر قانونی خرسند هستیم.

روحانی تصریح کرد: ‌اراده دو کشور، ایران و ارمنستان آن است که بر مبنای منافع ملی دو کشور حرکت خود را ادامه دهند و کشور ثالثی نتواند در روابط صمیمانه ما مداخله کند.روابط بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه مسائل سیاسی، فرهنگی، گردشگری و علمی و دانشگاهی وجود دارد و ما می‌خواهیم که این روابط را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.

وی با بیان این که در زمینه‌ی اقتصادی هنوز ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که باید به فعلیت و اجرا درآید، به جزئیات مباحث مطرح شده در دیدار خود با نخست وزیر ارمنستان اشاره و اظهار کرد: مهمترین رابطه اقتصادی ایران وارمنستان گاز و برق و تهاتر این دو است. همچنین در مذاکرات امروز راجع به تکمیل سد خداآفرین و نیروگاه مقوی بحث و گفت و گو کردیم. علاقه ایران برای حضور فعال در جاده شمال – جنوب در ارمنستان نیز جزء موارد موردبحث در جلسات امروز بود.همچنین تسهیل در روابط دو کشور در حمل و نقل اعم از سواری و کامیون مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

رئیس جمهور ادامه داد: فعال‌تر شدن روابط دو کشور در زمینه‌ی کشاورزی و حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت، و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه‌هایی که در آنجا داریم از جمله مسائل مورد تاکید در جلسات عمومی و خصوصی بود.

وی افزود:با توجه به اقدامات خوبی که در زمینه‌ی اتصال فیبر نوری و تبادل دیتا انجام شده است هر دو کشور ایران و ارمنستان علاقه‌مند هستند که در زمینه‌ی صنعت آی سی تی همکاری‌های بیشتری داشته باشند و ما آمادگی صادرات در این زمینه را داریم.

روحانی گفت: علاوه بر مساله روابط دو جانبه اقتصادی، در جلسات امروز در زمینه‌ی اتصال برق میان ایران، ارمنستان و گرجستان به صورت سه جانبه و سپس با روسیه به صورت چهارجانبه مباحثی مطرح شد که مورد توافق طرفین قرار گرفت.همچنین در زمینه گاز اعلام کردیم که ما آمادگی صادرات گاز بیشتری به ارمنستان را داریم. همچنین این آمادگی را داریم تا راجع به صادرات گاز از طریق ارمنستان به گرجستان مذاکره کنیم.

وی افزود: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و گرجستان نیز جزء موارد مورد بحث در جلسات امروز بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر بخواهم مباحث امروز را در یک جمله خلاصه کنم این است که دو دولت ایران و ارمنستان اراده و انگیزه کافی برای توسعه همه جانبه را دارد و کمیسیون مشترک دو کشور مامور شدند تا مقدمات لازم را تا تابستان سال آینده انجام دهند و جزییات همه مباحثی را که امروز مورد توجه قرار گرفت را در جلسه کمیسیون مشترک مورد تصویب قرار دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.