بازارهای اقتصادی کشور به ویژه حوزه هایی همچون بورس، طلا و ارز برخی مواقع به دلایل غیر اقتصادی دچار نوسان می شوند که از مهم ترین آن ها مطرح شدن برخی مسائل سیاسی است. این بار هم با اعلام اخبار استعفای ظریف این بازارها به این مساله واکنش نشان دادندبطوری که در بازار سکه و ارز قیمت ها تغییرات جزیی داشت و در بازار بورس افت ۲ هزار واحدی شاخص آن در روز گذشته اتفاق افتاد.

بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که برخی رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب درباره این موضوع نوشتند: بررسی استعفای ظریف واکنش فوری در بخش ارز و سکه و طلا به همراه نداشت و تنها نوسانات جزیی را ایجاد کرد که البته آن هم طبیعت بازار سکه در این روزهای پایان سال است. اما بورس تغییرات و واکنش‌هایی به این رخداد را شاهد بود.

مهم ترین عبارت های کانونی به کار گرفته شده از سوی این جریان رسانه ای عبارتند از: واکنش منفی بازار نسبت به استعفای ظریف؛ رفتن ظریف و التهاب بازار؛ رفتن ظریف به نااطمینانی‌ها نزد فعالان اقتصادی افزوده است؛ استعفای ظریف واکنش فوری در بخش ارز و سکه و طلا بهمراه نداشت؛ استعفایی که به بازارها رسید؛ بازار ارز در واکنش به استعفای ظریف با کاهش فروش مواجه شد؛ حرکت الاکلنگی نرخ ارز؛ تمام نشدن داستان نوسان قیمت‌ها در بازار ارز؛ کاهش ارزش پول ملی با افزایش نرخ ارز؛ ثبات نسبی در بازار پول و ارز؛

رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا نیز به بی تاثیر بودن استعفای وزیر خارجه کشورمان در بازارها به خصوص ارز توجه داشته و نوشتند: برخی فضاسازی ها بازار ارز امروز واکنش هیجانی خاصی به موضوع استعفای آقای ظریف نداشت.

رسانه های اصلاح طلب

** واکنش بازار بورس و ارز به استعفای ظریف

روزنامه آرمان نوشت: خبر استعفای محمدجواد ظریف طی روز گذشته محافل سیاسی را تحت تاثیر قرار داد و این اقدام وزیر‌امور‌خارجه دولت روحانی شوک بزرگی را به کشور وارد کرد. شوکی که بسیاری را نسبت به آینده سیاسی ایران، به ویژه در امور بین‌المللی نگران ساخته است. اما اقتصاد ایران، به‌ویژه بازارهای سرمایه، طلا و سکه نشان دادند که همچنان تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارند و روز گذشته واکنش منفی به این خبر غیرقابل پیش‌بینی نشان دادند. شاخص بورس که طی هفته جاری سبز رنگ شده بود و سیر صعودی را می‌‌پیمود، دیروز سقوط بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد و روی شاخص 164 هزار و 711 واحد ایستاد. بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، این اتفاق را ناشی از استعفای ظریف و واکنش بازار به این خبر می‌دانند. اما بلاتکلیفی بازار طلا و سکه تا نیمه روز نوع دیگری از واکنش منفی بود که فعالان این بازار را نگران ساخته بود. اما با اعلام قیمت‌ها مشخص شد که سکه روند کاهشی داشته است. قیمت سکه تمام بهار آزادی(طرح جدید) که روز دوشنبه در اتحادیه طلافروشان چهار میلیون و 727 هزار تومان قیمت داشت، روز گذشته 97 هزار تومان کاهش پیدا کرد و به چهار میلیون و 630 هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای 18 عیار که بیش از 435 هزار تومان فروخته می‌شد، دیروز روی رقم 423 هزار و 870 تومان ایستاد. دلار نیز پس از خبر استعفای وزیر امورخارجه 200 تومان کاهش پیدا کرد و در صرافی‌های مجاز 13 هزار و 350 تومان قیمت‌گذاری شد تا همچون بازار طلا و سکه روز آرامی را پشت سر بگذارد.

روزنامه اعتماد با تیتر «رفتن ظریف و التهاب بازار» می نویسد: استعفای ظریف، ناگهانی‌ترین خبر در روز‌های پایانی سال بود. هر چند تحلیل‌های متفاوتی از دلایل استعفای وزیر امور خاجه ارایه می‌شود، اما به نظر می‌رسد رفتن او به نااطمینانی‌ها نزد فعالان اقتصادی افزوده است. نشانه این اتفاق در بازار‌هایی که تحولات پیش رو بر آنها اثرگذار است بروز یافته است.

به گزارش روزنامه آفتاب یزد در پی استعفای دوشنبه شب ظریف، وضعیت بازارهای داخلی کشور از جمله بورس، طلا و ارز در واکنش به این رویداد تا حدی متفاوت بود. استعفای ظریف واکنش فوری در بخش ارز و سکه و طلا بهمراه نداشت و تنها نوسانات جزیی را ایجاد کرد که البته آن هم طبیعت بازار سکه در این روزهای پایان سال است. اما بورس تغییرات و واکنش‌هایی به این رخداد را شاهد بود.

این روزنامه افزود: در بورس سهام پس لرزه‌های استعفای ظریف تا حدی قابل توجه بود. با شوک خبر استعفای ظریف، بازار سهام در جریان معاملات روز گذشته با افت دوهزار واحدی شاخص کل مواجه شد، به‌ طوری که شاخص کل بورس پس از رشدهای متوالی از ابتدای هفته، دیروز سه شنبه با کاهش دو هزار واحدی، کانال 166 هزار واحدی را از دست داد و در کانال 164 هزار واحدی قرار گرفت. تحلیلگران بورس این واکنش را خیلی شدید نمی‌دانند. مهران عادل کارشناس حوزه کسب و کار و معاملات آنلاین در باره تاثیر استعفای ظریف بر بورس به خبر نگار آفتاب یزد گفت:‌ تا جایی که من در روز سه شنبه شاهد بودم اثرات منفی تاثیر استعفای ظریف گرچه در ابتدای معاملات تا ظرف چند ساعت پایدار بود اما به تدریج قیمت سهام خود را از دامنه منفی خارج کرد و به روال عادی برگشت.

روزنامه همدلی با عنوان «استعفایی که به بازارها رسید» عنوان داشت: بازتاب استعفای وزیر امور خارجه، صبح دیروز به مهمترین بازارهای پایتخت هم رسید. مثل روند همیشگی که در پی هر اتفاق سیاسی بازار سهام، چهارراه‌استانبول و جمهوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد، صبح سه‌شنبه هم حال و هوای بازارها تا چند ساعت هیجانی بود؛ هیجانی که به گفته دست‌اندرکاران بازار اوایل صبح چهارمین روز هفته را خارج از روند معمولی وارد معاملات کرده بود، اما از بعد از ظهر همان روز طبق روال گذشته پیش رفت. طلا که در معاملات جهانی رو به کاهش بود، در بازارهای داخلی، روندی رو به بالا داشت. هر چند دست‌اندرکاران بازار علت روند معکوس طلا در بازارهای داخلی را به طور دقیق اعلام نمی‌کردند، اما بر اساس گمانه‌زنی بسیاری از فعالان بازار، این موضوع هیجانی بود که تحت تاثیر خبر استعفای اینستاگرامی وزیر امور خارجه در بازارها ایجاد شده بود.

نوید قدوسی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به استعفای وزیر امور خارجه و افت 2 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته گفت: افت و خیز بخشی از روند طبیعی بازار است اما کسی برای روز گذشته، انتظار نداشت که بازار منفی باشد. تحت تاثیر خبر استعفای آقای ظریف، فشار فروش بالایی ایجاد شد و صف فروش شکل گرفت.

قدوسی افزود: این صف فروش صرفا به دلیل خبر استعفای وزیر خارجه ایجاد شد و من هیچ عامل دیگری را مشاهده نمی‌کنم که باعث تشکیل صف فروش شده باشد. البته صبح دیروز، حقوقی‌ها حمایت خوبی از بازار کردند و اگر حمایت حقوقی‌ها نبود ممکن بود صف فروش، گسترده‌تر شده و وضعیت بازار بدتر شود.

وی اظهار داشت: در مجموع علت افت 2 هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته خبر استعفای آقای ظریف بود. ظریف و تیم ایشان در وزارت خارجه، در سال‌های گذشته خط مشی سیاست خارجی کشور را تغییر دادند و به سوی تعامل بردند. وقتی ایشان استعفا می‌دهد، بورس این پیام را دریافت می‌کند که با تغییر وی، بنا بر این است که این رویکرد تعاملی در سیاست خارجی تغییر کند.

تارنمای فرارو عنوان داشت: می‌توان گفت بازار ارز در روز سه‌شنبه در واکنش به استعفای ظریف با کاهش فروش مواجه شد و قیمت از مسیر نزولی که در آن قرار گرفته بود، خارج شد. از آن سو میزان تقاضای ورودی به اندازه‌ای نبود که موجب نوسانات شدید در بازار شود. در این شرایط، نوسان‌گیران در ساعات پایانی روز سعی داشتند با مرز شکنی بار دیگر توجه افراد عادی را به بازار جلب کنند و زمینه‌ساز ورود سوخت تقاضای جدید به بازار شوند.

** افزایش قیمت دلار و تاثیر آن بر وضعیت معیشتی

«حرکت الاکلنگی نرخ ارز» عنوان گزارش روزنامه قانون است که در بخشی از آن می خوانیم: داستان نوسان قیمت‌ها در بازار ارز در کشور ما گویا قصد تمام شدن ندارد. ابتدای سال جاری با افزایش بی‌رویه قیمت ارز که تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها بر کشورمان اتفاق افتاد، نرخ ارز تا 18هزار تومان نیز پیشروی کرد و همین موضوع باعث شد تا همه بازارها و همچنین کالاها و خدمات دستخوش افزایش قیمت‌های وحشتناک شود؛ افزایش قیمت‌هایی که تا همین امروز نیز ادامه دارد و تاثیرات سوئی بر وضعیت معیشت خانوارها داشته است. با این اوصاف در پی در پیش گرفتن سیاست‌های ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی بازار ارز در چند ماه گذشته تا حدی به سمت ثبات پیش رفت و نرخ ارز تا اندازه‌ای ثابت شد. با این حال از روزهای گذشته بازهم شاهد نوسانات جدیدی در بازار ارز بوده‌ایم؛ به طوری‌که نرخ دلار تا مرز 14 هزار تومان و سکه تا مرز پنج میلیون تومان نیز رسیده است.

این روزنامه افزود: در ماه‌های گذشته افزایش نرخ ارز و بروز تورم در اقتصاد باعث کاهش ارزش پول ملی شده است. موضوعی که از اهمیت بسیاری در فضای اقتصادی کشور ما برخوردار است. اگرچه کاهش ارزش پول ملی باعث شده برخی بدهی‌های دولت سبک‌تر شود اما برخلاف برخی تحلیل‌ها که بر این مبناست که دولت به طور تعمدی با دستکاری نرخ ارز باعث کاهش ارزش پول ملی شده تا بتواند از بار بدهی‌های ارزی خود به بانک‌ها و برخی شرکت‌ها بکاهد، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد.

**نوسانات در بازار بورس

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فعالان بازار سهام سه‌شنبه بر خلاف سه روز معاملاتی ابتدای هفته با کاهش قیمت سهم‌ها مواجه شدند؛ به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه کاهش بیش از 2000 واحدی را تجربه کرد. حتی فلزی‌ها و معدنی‌ها هم که از ابتدای هفته رشد را تجربه کرده بودند، امروز با اصلاح قیمت روبه‌رو شدند. برخلاف روزهای ابتدایی این هفته که شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران با رشد فزاینده‌ای روبرو شد و گروه‌های زیادی شاهد صف‌های خرید طولانی بودند، دیروز ورق برگشت و بسیاری از سهم‌ها با کاهش قیمت روبرو شدند؛ به طوری که در نهایت شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 2082 واحد افت کرد و به رقم 164 هزار و 711 واحدی رسید.

رسانه های اصولگرا

** واکنش بازار بورس و ارز به استعفای ظریف

فرشته رفیعی، دبیر اقتصادی خبرگزاری مهر در توئیتی درباره واکنش بازار ارز به استعفای ظریف، نوشت: بر خلاف برخی فضاسازی ها بازار ارز امروز واکنش هیجانی خاصی به موضوع استعفای آقای ظریف نداشت. و معاملات روی همان نرخ های دیروز حول و حوش 13400 تا 13600 تومان برای دلار در حال انجام است. ازدحام و تحرک خاصی در بازار فردوسی مشاهده نمی شود..

** fatf و تاثیر آن بر بازار

حمید دیهیم، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر و اثر تورمی آن روی قیمت سایر کالاها گفت: به‌نظر بنده شوک ناشی از اجلاس FATF اخیر نیز روی افزایش قیمت ارز مؤثر بوده است. به گفته وی، فرصتی که در نشست اخیر کارگروه اقدام مالی در نظر گرفته شده زمانی را برای تنفس مجدد در اختیار بازار ارز قرار داده و به‌نظر می‌رسد رفته رفته قیمت‌ها متعادل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.