بسیاری از روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی امروز(هشتم اسفندماه) به تحلیل بخشی از سخنان روحانی مبنی بر اینکه &#۳۹; تصمیم گیر در این کشور یا دولت است یا مجلس است یا رهبری است؛ رهبری چند بار به من گفتند، نه یک بار، که با این لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند&#۳۹; پرداختند.

برخی از رسانه های منتسب به طیف اصلاح طلب در این خصوص مصاحبه غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایسنا را بازنشر داده و از قول وی نوشتند: چه اشکالی دارد ایشان که رئیس جمهور هستند طی مکاتبه‌ای از رهبری بخواهند نظرشان را در موافقت با این لوایح اعلام کنند.

این رسانه ها همچنین بر لزوم مراجعه به آرای عمومی و توجه به منافع ملی برای تصویب FATF تاکید کرده و نوشتند:اظهار نظرها، مباحث و مجادلاتی که در چند ماه اخیر پیرامون FATF حاکی از این است که یک جناح موافق و جناح دیگر مخالف تصویب لایحه FATF هستند لذا لازم است باید برای تصویب FATF به آرای عمومی مراجعه کنیم.

بررسی علت مخالفت برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ؛ فرصت چهارماهه به ایران؛ تاثیر بر بازار سرمایه و تصویب لوایح FATF در هاله‌ای از ابهام ؛ از دیگر محورهای مورد توجه این رسانه ها است.

رسانه های اصولگرا نیز به راستی آزمایی بخشی از سخنان روحانی مبنی بر نظر رهبری درباره FATF پرداخته و نوشتند: نباید فراموش کرد که «مخالفتی ندارم» به هیچ وجه به معنای «موافق هستم» نیست! و بین این دو، تفاوت فاحشی وجود دارد.

این طیف از رسانه ها همچنین به تبیین تبعات پذیرش لوایح FATF پرداخته و بر ضرورت تصمیم گیری هرچه سریعتر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح FATF بدون اثرپذیری از فشارهای داخلی و خارجی تاکید کردند.

رسانه های اصلاح طلب

** عدم مخالفت رهبری با لوایح FATF

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت ‌و گو با ایسنا در واکنش به اظهارات روز گذشته رئیس جمهور مبنی بر عدم مخالفت مقام معظم رهبری با پیوستن ایران به لوایح چهارگانه گفت: ایشان ادعا کرده‌اند که رهبری گفته‌اند با پیوستن ایران به FATF مخالفتی ندارند؛ چه اشکالی دارد ایشان که رئیس جمهور هستند طی مکاتبه‌ای از رهبری بخواهند نظرشان را در موافقت با این لوایح اعلام کنند. چه کسی هست که در مقابل رهبری مخالفت کند؟ یعنی اینکه رهبری نظری ندارند؛ نه اینکه موافق این امر هستند. همین موجب شده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع ورود پیدا کند. اگر رهبری نظر موافق داشتند که مجمع ورود پیدا نمی‌کرد...این اظهارات اظهارات به جایی نیست.

(تارنماهای خبرآنلاین، عصر ایران، فرارو و نامه نیوز نیز این خبر را بازنشر دادند)

** لزوم مراجعه به آرای عمومی برای تصویب FATF

آرمان در یادداشتی با عنوان ' منافع ملی و FATF' نوشت: اظهار نظرها، مباحث و مجادلاتی که در چند ماه اخیر پیرامون FATF از جانب صاحب منصبان، سیاست ورزان و برخی دلسوزان منافع و امنیت ملی در جریان بود، حاکی از این است که یک جناح موافق و جناح دیگر مخالف تصویب لایحه FATF هستند. بنا بر شواهد، موافقان و مخالفان توان یا اراده هم‌اندیشی، همکاری، مصلحت اندیشی و تشخیص اینکه چه تصمیم و راهکاری برای منافع و امنیت ملی سودمند است را ندارند. در چنین شرایطی که نخبگان کشور در قالب نهادهای مختلف توان یا اراده تصمیم ندارند، تنها راه مراجعه به ولی نعمتان صاحب منصبان یعنی شهروندان است.دولت به‌ واسطه آرای شهروندان نماینده مطالبات شهروندان و به تعبیری نمود منافع ملی است. به همین دلیل ساده می‌توان ادعا کرد که دولت در امور گوناگون از جمله FATF نظر، خواست و اهداف شهروندان را نمایندگی می‌کند.

غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا خاطرنشان کرد: تمامی کسانی که قصد کمک به ما را دارند هیچ راهی برایشان در صورت عدم تصویب FATF نمی‌ماند.وی تاکید کرد: کشورهایی هستند که ترامپ را قبول ندارند او را قلدر و زورگو می‌دانند و می‌خواهند به یک شکلی با ما مراوده داشته باشند اما راه‌ها را برایشان بسته‌ایم. وی تاکید کرد: معتقدم حالا که تصمیم‌گیری برای سران کشور تا این حدود سخت شده است باید برای تصویب FATF به آرای عمومی مراجعه کنیم.نماینده مردم رشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه درباره تصویب و یا عدم تصویب FATF رفراندم برگزار کنیم، ‌گفت: بله، هیچ اشکالی نخواهد داشت، امروز زمان آن رسیده است که بعداز چهل سال برای یک موضوع غیر از انتخابات به آرای عمومی مراجعه کنیم.

(ابتکارنیز این خبر بازنشر داد)

**علت مخالفت برخی اعضا مجمع با FATF

به گزارش تارنمای خبرآنلاین، حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع اعضای شورای مرکزی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در آخرین نشست ماهانه این جمعیت به تشریح موضوع پرونده لوایح «FATF» و علت مخالفت عده‌ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت با آن پرداخت و گفت:FATF در مجمع یک گروه موافق و یک گروه مخالف دارد، موافقان تصویب کامل لوایح مربوطه به اینکه پیوستن به «FATF» هیچ تاثیری در بهبود شرایط اقتصادی ایران و مراوده مالی با دیگر کشورها ندارد، اذعان دارند، اما ادعا می‌کنند اگر لوایح چهارگانه ناظر بر پیوست به «FATF» تصویب نشود، ممکن است اوضاع کشور بدتر از این شود. در نتیجه مصلحت کشور را در پذیرش «FATF» می‌دانند.

فرارو نیز به نقل از مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: رییس جمهور برای جلب موافقت مجلس با «FATF» گفته بود اگر 20 درصد ارزانی می‌خواهید با آن موافقت کنید و اگر 20 درصد گرانی می‌خواهید به «FATF» رای ندهید. اما دیدیم که نه تنها هیچ نتیجه‌ای از این موافقت حاصل نشد بلکه اوضاع اقتصاد بسیار بدتر شد. حال مشخص نیست از پیوستن به «FATF» و پذیرش پالرمو قرار است چه چیزی عاید کشور شود، آن‌هم در شرایطی که صراحتا می‌گویند این موضوع هیچ دستاورد عینی به لحاظ بهبود شرایط اقتصادی و رفع مشکلات فعلی کشور ندارد.

** فرصت چهارماهه FATF به ایران

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان 'فرصتی برای بررسی FATF' به قلم 'فاطمه ذوالقدر' نوشت: فرصت چهارماهه FATF به ایران نشان‌دهنده تعاملی است که این گروه می‌خواهد با کشورمان داشته باشد. در واقع با توجه به تمدیدی که انجام شده، گروه ویژه اقدام مالی این مهلت را به کشورمان داده که ابعاد و زوایای لوایح پالرمو و CFT را به صورت دقیق بررسی کند. به عبارت دیگر این گروه نشان داد که به دنبال تحریم و قرار دادن ایران در لیست سیاه نیست، بلکه به دنبال آن است که نظام جمهوری اسلامی ایران و مجمع تشخیص مصلحت نظام سر فرصت ابعاد مختلف این لوایح را بررسی کرده و درباره آن نظر بدهند.

**تاثیر FATF بر بازار سرمایه

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در تحلیل دلایل رشد شاخص‌های بورس در روزهای گذشته گفت: چند عامل به‌طور همزمان دست به دست هم دادند تا اکنون شاهد این رشد باشیم؛ مهم‌ترین عاملی که به این روند کمک کرد، تقویت ارزش دلار در برابر ریال بوده است... دومین عامل نیز گزارش‌های عملکرد بهمن شرکت‌ها بود. وقتی این گزارش‌ها رادر کنار گزارش‌های گمرک قرار می‌دهیم نشان می‌دهد که همچنان روند صادرات ادامه دارد و کمتر نگرانی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های بورسی مطرح می‌شود. دو عامل دیگر نیز بحث افزایش قیمت خودرو بود- که گروه خودرویی را تقویت کرد- و دیگر ورود نقدینگی و افزایش ارزش معاملات بود که شاهد آن هستیم و نقدینگی که در بازار وجود دارد اکنون بیش از گذشته به چشم می‌خورد. در مجموع این چهار عامل یعنی بهبود وضعیت شرکت‌ها یا به عبارتی بهبود گزارش‌هایی که در پایان بهمن منتشر شد، افزایش ارزش دلار، ورود نقدینگی تازه و افزایش قیمت خودرو دست به دست هم دادند تا بازار سرمایه شرایط بهتری پیدا کند. اما یک عامل دیگر را نیز باید بر این چهار مورد افزود و آن مهلت ایران برای پیوستن به FATF است که تا چهار ماه دیگر تمدید شد.

**تصویب لوایح FATF در هاله‌ای از ابهام

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: بحث‌ها بر سر رد یا تصویب لوایح چهارگانه گروه ویژه اقدام مالی مشترک (FATF) همچنان در مجمع تشخیص مصلحت پابرجاست. مخالفان و موافقان این لوایح در تلاش هستند تا هر کدام نظر خود را بر این موضوع اعمال کنند. موافقان مطرح کرده‌اند که در صورت تایید این لوایح کشور از بحران‌های اقتصادی عبور خواهد کرد و جامعه بین‌الملل به کشور اعتماد می‌کند اما از سوی دیگر مخالفان این لوایح همچنان بر طبل ضرر این لوایح در کشور می‌کوبند و مصر هستند که نباید به این لوایح ورود پیدا کرد. با این حال خبرها مبنی بر این است که فضای داخلی مجمع با تصویب این لوایح موافق است اما به جهت برخی موضوعات هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. البته مخالفان این لوایح مدعی هستند که مقام معظم رهبری با تصویب آن مخالف هستند این در حالی است که برخی از مقامات رسمی کشور عنوان کردند که ایشان با این لوایح مخالفتی ندارند.

رسانه های اصولگرا

** اظهارات رئیس‌ جمهوری در رابطه با FATF

روزنامه کیهان با طرح این ادعا که دوگانه‌ سازی‌های کاذب از سوی دولت ادامه دارد نوشت:رئیس‌جمهور که برای شرکت در پنجاه و هشتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی به ساختمان میرداماد رفته بود، با لحن و ادبیاتی تهدیدآمیز و حاشیه‌ساز‌، به گونه‌ای درباره FATF سخن گفت و چنان تصویر تیره و تاری از تبعات کامل نشدن اجرای برنامه اقدام FATF در ایران ارائه کرد که این گروه اقدام مالی FATF در بیانیه اخیرش نکرده بود!... رئیس‌جمهور در حالی این بار، دلیل گرانی گوشت را به عدم تصویب لوایح FATF ربط داد که در روزهای گذشته و در سفر به بندرعباس دلیل گرانی گوشت را ارزانی آن و در نتیجه فراهم شدن زمینه برای قاچاق آن به خارج از کشور عنوان کرده بود... چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور یادآور روزهایی است که او به اتفاق تمام کابینه‌اش تلاش می‌کرد تا کشور را به سمت امضای برجام هدایت کند و با چنان قوتی، از اهمیت برجام سخن می‌گفت که حتی مشکل آب خوردن مردم را نیز به برجام ارتباط می‌داد.

خبرگزاری دانشجو در مطلبی به راستی ‌آزمایی ادعای رئیس‌ جمهور مبنی بر عدم مخالفت رهبر انقلاب با FATF پرداخت و نوشت: نباید فراموش کرد که «مخالفتی ندارم» به هیچ وجه به معنای «موافق هستم» نیست! و بین این دو، تفاوت فاحشی وجود دارد؛ چنانچه رهبر انقلاب لفظ «موافق هستم» را به ‌کار می ‌بردند، اینجا اولاً با یک اظهار نظر جدید از سوی ایشان مواجه بودیم، ثانیاً می ‌توانست مبنای عمل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.

به گزارش رجانیوز، حمید رسایی نسبت به ادعای موافقت رهبرانقلاب با لوایح چهارگانه واکنش نشان داد و در مطلبی مستند و مستدل نوشت: حسن روحانی امروز در مجمع عمومی بانک مرکزی ادعای عجیبی مطرح کرده اند مبنی بر اینکه: «رهبری چند بار به من گفتند که با لوایح چهارگانه مخالفتی ندارند» نویسنده این سطور با توجه به سیره عملی و نظرات علنی رهبر معظم انقلاب، چنین روایتی از ایشان را بر خلاف تصریحات بیان شده از سوی معظم له می داند.

مجید شاکری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص اظهارات رئیس جمهور در رابطه با FATF اظهار داشت: صحبت هایی که در خصوص FATF می شود و صحبت هایی که رئیس جمهور محترم در خصوص این مساله کردند که «آیا بقیه کشورها عقل ندارند با FATF همکاری می کنند فقط ما عقل داریم.» باید بگویم که موضوع ما با FATF موضوع همکاری یا تعامل نیست بلکه موضوع تکمیل یک اکشن پلن یا برنامه اقدام است. شاکری با اشاره به سخن رئیس جمهور مبنی بر ارتباط موضوع FATF با موضوع گوشت و کالاهای اساسی، گفت: این موضوع به هیچ وجه ارتباطی به FATF ندارد زیرا مشکلاتی که برای انتقالات ارزی در زمینه کالاهای اساسی و گوشت بوده مربوط به تحریم است و این مثال احتمالا مثال اشتباهی بوده است. لازم است رئیس جمهور در فرمایشات FATF نسبت به محتوای حقوقی و اجرایی خود دقت کنند، زیرا این عدم دقت، پالس‌های منفی به اقتصاد می‌دهد و اقتصاد را وارد یک نگرانی بی‌مورد کرده و به تقویت پول ملی و اقتصاد ایران کمکی نمی‌کند.

رجانیوز در مطلبی نوشت: لوایح چهارگانه در حال طی کردن مراحل قانونی خود است که حسن روحانی به جای پاسخ به نتایج فاجعه بار این لوایح و انتقادات کارشناسان، دست به پروپاگاندا و صحبت های پوپولیستی میزند.وی نپذیرفتن زیاده خواهی های گروه اقدام مالی را خودتحریمی معرفی کرده و گفته: «نمی شود که هم امریکا ما را تحریم کند، هم سلیقه ی عده ای در داخل» این صحبت در حالی است که ظریف قبلا در مجلس گفته بود قرار نیست با پذیرش لوایح مشکلات اقتصادی کشور حل شود. روحانی در حالی میگوید که «اگر رابطه ی ما با FATF قطع شود، فعالیت بانکی ما با دنیا دچار مشکل می شود» که انگار نمی داند ایران سال هاست که خواسته های FATF را نپذیرفته اما مبادلات مالی اش را انجام داده است.

** تبعات پذیرش لوایح FATF

خبرگزاری فارس در گزارشی تفصیلی ، سخنان دبیران اتحادیه های بزرگ دانشجویی در میزگرد 'جنبش دانشجویی و نه به FATF ' را منتشر کرد و نوشت: آنچه در میان صحبت‌های همه آنها مشترک بود بحث بدعهدی‌ طرف مقابل، لزوم استفاده از تجربه برجام و تبعات خطرناک پذیرش لوایح FATF است. همچنین میزگردی را هم با همین عنوان با ادوار اتحادیه های دانشجویی داشتیم که در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

رجانیوز نوشت: گذشت آن زمان که منتقدان برجام در اقلیت قرار گرفته بودند و مهندسی لاریجانی در تصویب بیست دقیقه ای برجام اجازه نمی‌داد تا صدای جریان انقلابی شنیده شود. روزهایی که دکتر زارعی و زاکانی و حجت الاسلام حسینیان و رسایی و ... هر چه فریاد زدند کسی صدایشان را نشنید و فشارهای زیاد غرب گرایان کار چندتن از آنان را به بیمارستان کشاند.روشنگری های جریان انقلابی در حوزه و دانشگاه تا تجمعات در سالن های عمومی شهر و مساجد به شکل محسوسی، نفس کشیدن جریان غرب گرا را با سختی مواجه کرده است. قبلا هاشمی رفسنجانی و تیم مذاکره کننده امضای وزیرخارجه آمریکا پای قرارداد برجام را هم تضمین به حساب می آوردند.. . اما مطالعه تخصصی FATF و لوایح خواسته شده توسط گروه اقدام مالی از ایران توسط جریان انقلابی باعث شد تا روز به روز تعداد مخالفان آن بیشتر شوند. هر روز دلایل متعدد و متنوعی توسط جریان انقلابی مطرح شد و به خوبی با تجزیه و تحلیل و واکاوی آنها نشان داده شد که چرا این لوایح منجر به خسارتی دیگر بر منافع ملی و تجربه تلخ برجام خواهد شد اما جریان غرب گرا که یکبار با شعارها و وعده های توخالی برجام را به کشور تحمیل کرده است در مقابل نیروهای حزب الله بی پاسخ بوده اند.

**ضرورت تصمیم گیری سریعتر در خصوص لوایح FATF

تارنمای راه دانا در یادداشتی تاکید کرد: با توجه به زیاده خواهی اروپایی‌ها در موضوع برجام و FATF و عدم ارائه استدلال فنی توسط دولت برای پیوستن به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT توسط دولت، ضرورت دارد اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون اثرپذیری از فشارهای داخلی و خارجی، به تعلل در این زمینه پایان دهند و نسبت به تصمیم گیری قاطعانه درباره این کنوانسیون ها اقدام کنند.

تارنمای خبری تحلیل الف در مطلبی آورد: ادعای برخی رسانه‌های حامی FATF درباره تعطیلی شعب بانک‌های ایرانی خارج از کشور در صورت بازگشت ایران به لیست سیاه این نهاد بین الدولی و اعمال اقدامات مقابله ای علیه ایران، ادعای غیرواقعی و صرفا در راستای تحت فشار قرار دادن اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصویب لوایح مرتبط با FATF است. انتظار می‌رود اعضای مجمع تحت تاثیر این ادعاهای غلط قرار نگیرند و هر چه سریعتر، مطابق با منافع ملی در این زمینه تصمیم‌ گیری نمایند.

تارنمای الف به نقل از احمد توکلی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: چند ماهی است 4 لایحه مرتبط با برنامه اقدام کشورمان در گروه ویژه اقدام مالی(FATF) در دست بررسی است و دو لایحه پالرمو و CFT اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بناست اعضای مجمع درباره این لدو لایحه تصمیم‌گیری کنند. متاسفانه از ابتدای طرح مسئله در فضای رسانه‌ای کشور، یک دوقطبی سیاسی درباره این موضوع، شکل گرفت و یک موضوع کارشناسی و تخصصی به مسئله‌ای سیاسی و جناحی بدل شد. به نظر می‌رسد حتی همین امروز هم بسیاری از نخبگان درباره این ماجرا، ذهنیت درستی نداشته باشند. به‌ هر حال، امروز مجمع تشخیص مصلحت باید مصلحت نظام را درباره این دو لایحه تشخیص دهد و تصمیم‌گیری کند.

روزنامه رسالت نوشت: آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مجمع در بررسی FATF تحت تأثیر استعفای ظریف و یا سایر وزرا قرار نمی‌گیرد و کار خود را انجام می‌دهد... استعفای ظریف سبب نمی‌شود که مجمع تشخیص مصلحت تحت فشار قرار گیرد و هرگز نظرش با این اقدام آقای ظریف تغییر نخواهد کرد، حتی اگر سایر وزرا هم استعفا دهند در نظر مجمع تشخیص اثرگذار نخواهد بود.

** سخنان رئیس آمریکاییFATF

کیهان در مطلبی نوشت: برخی مقامات ارشد دولتی تاکید دارند در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضرورت دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF یعنی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کند. دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی درباره این موضوع گفت: شما اگر با بانک‌های دنیا رابطه راحت‌تری داشته باشید اقتصاد پیش می‌رود. بانک‌ها در این باره باید صحبت کنند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود... این اظهارات توسط برخی مقامات ارشد دولتی در حالی بیان می‌شود که مقامات ارشد آمریکایی و رئیس‌FATF صراحتا به عکس این ادعا اعتراف و اذعان می‌کنند. در جلسه استماع کنگره آمریکا در سپتامبر 2018 (شهریورماه 1397) یعنی همزمان با اوج گیری قیمت دلار در بازار آزاد و وضعیت بلاتکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که همزمان ریاست FATF را هم بر عهده‌دارد، صراحتا اعلام کرد: تلاش‌های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صد و چهل هزارم دلار معامله می‌شود [یک دلار معادل 140 هزار ریال است] و دو سوم ارزش خود را از دست داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.