علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار انتخاب مجدد پاشینیان به عنوان نخست وزیر ارمنستان را تبریک گفت و افزود: امیدوارم در دوران نخست وزیری جنابعالی همکاری‌های سیاسی و پارلمانی دو کشور گسترش یابد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس ایران علاقه مند به توسعه روابط با ارمنستان هستند، ادامه داد: نگاه مثبتی به همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور و توسعه آن وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همکاری‌های ایران با ارمنستان در تمام زمینه‌ها امکانپذیر است، اظهار داشت: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با ارمنستان قائل نشده است و مصالح منطقه ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه با یکدیگر روابط دوستانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران و ارمنستان در حوزه اقتصادی نیز می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهند، افزود: شرکت‌های خوبی در ایران در حوزه فناوری اطلاعات، ساخت و ساز ساختمان و راه‌ها فعال هستند که می‌توانند با ارمنستان همکاری کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دو کشور ایران و ارمنستان باید از ظرفیت‌های قانونی همانند اتحادیه اوراسیا برای توسعه روابط اقتصادی استفاده کنند، ادامه داد: همکاری‌های بانکی بین دو کشور باید توسعه یابد تا فعالیت تجاری که بین دو کشور فعال هستند، تسهیل شود.

وی با بیان اینکه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ارمنستان باید سامان یابد، تصریح کرد: ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه حمل و نقل، ترانزیت انرژی، گردشگری و دانشگاهی وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه روابط دو کشور باید با درایت توسعه یابد، چرا که برخی کشورها در گسترش این همکاری‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند، افزود: ایران و ارمنستان دو کشور همسایه هستند که فرهنگ این دو کشور نیز به یکدیگر بسیار نزدیک است.

لاریجانی با بیان اینکه نگاه مثبتی به همکاری های پارلمانی بین دو کشور وجود دارد، ادامه داد: رایزنی های مختلفی با نمایندگان ارامنه در مجلس برای توسعه همکاری ها با کشور ارمنستان صورت می گیرد و مجلس ایران از توسعه روابط بین دو کشور حمایت می کند.

نخست وزیر ارمنستان: همکاری‌های ایران و ارمنستان باید در بالاترین سطح قرار گیرد

پاشینیان نخست وزیر کشور ارمنستان در این دیدار با اشاره به تغییر نظام حاکمیتی این کشور به نظام پارلمانی گفت: همکاری‌های ایران و ارمنستان باید در بالاترین سطح قرار گیرد که یکی از زمینه‌های همکاری در حوزه اقتصادی است.

وی با بیان اینکه هدف اول ارمنستان این بوده که فناوری اطلاعات را پیشرو در عرصه اقتصادی قرار دهد، افزود: عرصه صنعت و فناوری اطلاعات باید در ارمنستان توسعه یافته و پایه توسعه اقتصادی کشور شود.

نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر اینکه پس از انقلاب سال گذشته در این کشور، ارمنستان مستقل تر فعالیت می‌کند، ادامه داد: هدف ارمنستان این بوده که روابط خود را با کشورهای همسایه گسترش دهد و  ارمنستان در هدف گذاری سیاست خارجی خود برقراری روابط مناسب با تمامی کشورها را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه راهکارها برای توسعه روابط بانکی بین دو کشور در دیدار با آقای روحانی مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای همسایه می‌تواند گسترش یابد و برای مقابله با چالش‌های امروز باید برنامه‌های بلندمدتی بین کشورها ترسیم شود.

نخست وزیر ارمنستان با بیان اینکه این سفر آغاز فصل جدیدی برای توسعه روابط و همکاری‌ها بین دو کشور خواهد بود، ادامه داد: سفرها بین مسئولان دو کشور باید متقابل و مداوم باشد و زمانی که جامعه ارامنه خود را در ایران آزاد می‌بینند، این موضوع عاملی موثر برای توسعه روابط دو کشور و ارتباطات دوستانه بین ایران و ارمنستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.