آئین جهانی نوروز پنج شنبه ۹ اسفند در سالن همایش‌های برج میلاد و با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و شهیندخت ملاوردی، با همراهی جمعی از سفرهای کشورهای خارجی مقیم ایران برگزار شد. در این مراسم وزیر امور خارجه نشان نوروز را به محمد میرشکرایی اهدا کرد.

میرشکرایی بعد از گرفتن این نشان در سخنانی کوتاه بیان کرد: افتخار می‌کنم پژوهنده فرهنگ نوروز هستم و سال‌های جوانی‌ام را در این راه گذاشته‌ام. من وهمه همکارانم برای این ثبت جهانی تلاش کردیم.

وی ادامه داد: نوروز جشنی است که امروز همه به آن مفتخرند و فکر می‌کنند برای جهانی پر از نوروز دو واژه «مردمان نوروز» و «جهان نوروز» اصطلاحاتی است که در اثر تلاش همه همکارانم ایجاد شد.

حجت‌الله ایوبی، رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو که سخنرانی خود را به اشعار شاعران کشورهای مختلف از نوروز مزین کرد، گفت: ما افتخار می‌کنیم که از سرزمین نوروز و گرما، روشنایی و آفتابیم. مردمان سرزمین نوروز مردم لبخندند. آئینی که در فرهنگ این مردمان جایی دیرینه دارد. ما منتظران نسیم و نور هستیم. ما مردمانی هستیم که می‌بخشیم اگر چه فراموش نکنیم.

 

او با بیان اینکه نوروز سفره رنگین الهی است، اظهار کرد: جهان نوروز مختصاتی دارد که عاشق گرما و نور و خورشید است. مختصاتی که در ادبیات ما نیز موج می‌زند. ما سرزمینی هستیم که هر سوی آن، مردمان بزرگی مانند شمس تبریزی، فروسی و اقبال لاهوری ایستادند و از مرزهای فرهنگی این سرزمین حمایت می‌کنند.

 

ایوبی گفت: مردان سیاست همیشه از زبان سیاست استفاده می‌کنند اما مردان حوزه فرهنگ مجازند افزون بر زبان عقل، از زبان فرهنگ نیز استفاده کنند. اگر قرار بود زبان ما فقط زبان سیاست باشد باید پنج سال نوروز را تعطیل می‌کردیم اما می‌توانیم از سال آینده و توسط کمیسیون ملی یونسکو هر سال نوروز را باشکوه‌تر برگزار کنیم و حتی سال آینده همه کشورهایی که امسال نتوانستند در این مراسم باشند را به صحنه بیاوریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی نوروز با اشاره به این‌که در جهان نوروز حرف‌ها یکی است و آن حرف دل است‌، حضور ظریف وزیر امور خارجه در این آئین فرهنگی را نشان از احترام او به نوروز دانست و از حضور سفرای کشورهای دارنده آئین نوروز و همکاری‌هایشان برای برگزاری این آئین تشکر کرد.

 

علی درویش‌پور، مدیرعامل برج میلاد نیز در سخنانی برای خیرمقدم گفت: نوروز در سه هزار سال گدشته نه کمرنگ شده و نه از بین رفته است، این یعنی قدم مبارک آن بعد از سال‌ها هنوز می‌تواند بسیاری از کشورها را در کنار یکدیگر بنشاند.

او با اشاره به ویژگی‌های هر کدام از کشورهای همسایه ایران که این فرهنگ را هنوز در خود دارد، اظهار کرد: همه ما فراتر از جغرافیای محدود کشورهایمان این آئین را پاس می‌داریم. آئینی که می‌تواند بهانه‌ای برای همدلی‌ها باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.